VOF verplichtingen niet nakomen

voffertje
Topic Starter
Berichten: 1

VOF verplichtingen niet nakomen

#1 , 02 sep 2014 10:36

Beste leden,

Sinds 2008 heb ik samen met mijn ex-partner een VOF. Zij is zaakvoerster 99% en ik 1%.
Nu zijn wij door toedoen van een derde persoon (haar vader) uit elkaar.
Zij deed de zaak. Ik werk elders, maar deed de verbouwingen zelf die ik ook zelf bekostigde.
Haar vader is blijkbaar al jaren geld uit de zaak aan het halen door lucratieve boekhouding. Hier ben ik later pas achter gekomen.
Wij hadden de zaak aan huis en nog een tweede elders, waarvoor ik de meeste kosten heb gedaan en natuurlijk heb moeten tekenen voor beide investeringskredieten. Haar vader heeft niets met de zaak te maken (heeft er nooit geld in gestoken) en heeft zich zelf tot haar ‘financieel adviseur’ benoemt.

Daar liep het dus bij mij mis.
Ondertussen ben ik uit ons huis gezet. Is er reeds een regeling voor de kinderen opgezet.
Op de verplichte jaarlijkse vergaderingen wordt ik nooit uitgenodigd.
De boekhouding en de cijfers worden angstvallig voor me weggehouden!
Ik mag mijn eigen huis niet meer in. En wordt er enkel nog via advocaat gepraat.

Nu is mijn vraag, wat kan ik hieraan doen. Volgens mij heb ik een paar opties:

Ik kan uit de VOF stappen: dan word ze ontbonden, en moeten de kredieten terugbetaald worden. Daar zij geen geld heeft overgehouden zal ik de put mogen dichten en ons huis zal worden verkocht. Met de boete op vervroegde terugbetaling van de 2 investeringskredieten loopt dit aardig op!

Ik kan mijn aandeel aan haar vader verkopen: dan ben ik volgens mij ook alles kwijt, daar ik nog een aanzienlijk bedrag heb geïnvesteerd in verbouwing woning + zaak. Zij wil mij echter maar 1/5 betalen van mijn investeringen. En geloof me het loopt aardig in de papieren…

Ik kan ook de belastingdienst verwittigen. Maar dan snij ik in mijn eigen vel, want dan komen ze ook bij mij aan, daar zij niets heeft.

Ben een beetje ten einde raad. Heeft hier iemand een oplossing voor? Ik blijf mede aansprakelijk, maar in hoeverre? Ik wordt overal buitengehouden. Het is zelfs zo gek dat ik geen machtiging op de rekening kreeg, maar haar vader wel. Zonder dat ik daar iets van af wist. Weet dus absoluut niets over de zakencijfers.

Alvast dank voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2014 11:13

Als aandeel houder van 1% heb je niet veel in de pap te brokken.

Je kan wel eisen dat er een jaarlijkse vergadering komt en dat je inzage krijgt van gans de boekhouding, maar je kan geen enkele beslissing nemen met 1%, en zoals je al schreef je heb mede getekend voor leningen, wanneer ze een faillissement krijgt dan ben je ook 100% aansprakelijk, als zij geen centen heeft gaan ze alles bij u komen innen.

Goede raad kan ik je niet geven, jij zal moeten beslissen wat je moet doen, als men nu nog schulden bij maakt draai je er ook nog voor op.

Dit is nu éénmaal een V.O.F.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”