feitelijke vereniging een noodzaak bij ??nmalige actie?

Frederiek
Topic Starter

feitelijke vereniging een noodzaak bij ??nmalige actie?

#1 , 28 feb 2006 21:20

Bij het in elkaar steken van een jeugdfuif als niet-lid van een jeugdvereniging (bv:scouts,chiro,etc.)kwam ik erop dat polyvalente zalen meestal enkel verhuren aan verenigen.
Iets wat ik vroeger al eens had vernomen, en ik trouwens nog niet zo onlogisch vond.
Er bleef dus maar ??n oplossing over: een feitelijke vereniging stichten. Maar dit was volgens mijn vader het stomste wat ik kon doen; hij zelf werkt in het ministerie van financien en weet uit ervaring -zegt hij zelf- wat de gevolgen kunnen zijn indien het verkeerd afloopt(schulden etc.)
een andere weg zou dan een VZW zijn, maar dit gaat dan op zijn beurt gepaard met te veel administratie voor wat ik wens.

omdat ik niet direct wist waar naar toe te gaan met dit probleem, vroeg ik me af of jullie me konden helpen.

nu heb ik de vraag of het eventueel mogelijk is om als priv?persoon of particulier een ??nmalige activiteit(fuif ed) te houden,waarbij toch alle papieren in orde kunnen zijn; van de toelating van de schepenen tot verzekeringen enz.

vermits ik minderjarig ben, kan ik dus uiteraard niets officieel tekenen, maar daar ben ik me van bewust.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 15 mar 2006 18:41

een feitelijke vereniging stichten? een feitelijke vereniging is een 'feitelijk' gegeven en geen juridisch. Een feitelijke vereniging heeft ook geen rechtspersoonlijkheid (in tegenstelling tot een VZW - wel rechtspersoonlijkheid) en kan dus as such niet optreden in het rechtsverkeer (met andere woorden, bij het aangaan van een verbintenis zijn de ondertekenaars (leden van de feitelijke vereniging) persoonlijk verbonden.

ik begrijp niet waarom men enkel wil verhuren aan een 'verenigingen' ? ik vermoed zelfs dat die beperking zomaar niet kan: je kan niet zomaar weigeren te contracteren.

(in ieder geval: er zijn toch veel zesdejaars die een fuif organiseren? en die zijn toch ook niet georganiseerd in een vzw ?)

Afijn,

pragmatisch zou ik voorstellen dat u:
(i) contact opneemt met het gemeentebestuur (daar zal men u al wegwijs kunnen maken);
(ii) een zaal zoekt;
(iii) Sabam is een lelijke spelbreker;
(iv) verzekering lijkt mij aangewezen.

misschien kan dit helpen (gevonden via google):
http://www.fuifpunt.be/faq.cfm?id=1
http://www.fuifen.be/navigatie/organiseren/index.php

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”