NV overnemen

denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

Re: NV overnemen

#16 , 30 jun 2011 19:29

Zolang er niemand daar over valt is er niks aan de hand.

Maar ik zou enkel dit nog willen zeggen, ga naar het KBO op het internet, ga naar publik search tik het ondernemings nummer in en ga onderaan naar de jaarrekeningen en dan zal je al veel meer weten wat voor een onderneming het is.

De bedrijfrevisor einde jaar is enkel verplicht volgens het balans totaal, omzet en het aantal werknemers, hoeveel dit is ben ik even wel even vergeten, te lang geleden.

Voor sommige wil ik hier zeggen dat in de venootschap wet van Belgie er één vennootschap is die geen zelfstandige moet hebben en dit is de NV .

Voor Europese vennootschappen zijn er meer en met deze kan je ook veel beter beschermd in Belgie werken!

De zaakvoerder, bestuurder , wettelijk vertegenwoordiger dit kan in Belgie zelfs een vennootschap zijn, en dit noem men vastvertegenwoordiger en deze hoeft ook geen zelfstandige te zijn, ben namelijk voor 2 vennootschappen vast vertegenwoordiger en ben nu wel in pensioen, maar dit hoeft niet noodzakelijk een zelfstandige te zijn, en bij sommige vennootschappen kan de aandeelhouders volledig anoniem zijn, sterker nog al de aandeelhouders kunnen vennootschappen zijn met anonieme aandeelhouders, zoals de Euro-bvba .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#17 , 01 jul 2011 08:30

Iemand nog een antwoord op mijn vragen ? :-)

dako
Berichten: 335

#18 , 04 jul 2011 10:47

Mijn eerste vraag zou zijn: wat ben je exact van plan. Je zegt op korte tijd iets zelfstandig beginnen, dit kan je ook perfect als zelfstandige, dus zonder rechtspersoon (BVBA/NV/...) Het kost minder aan boekhouding, veel minder kosten bij start(geen notaris) geen jaarrekening,... Nadeel is wel geen beperkte aansprakelijkheid,...

Dus kijk voor jezelf eens wat je gaat doen,bespreek het eens met een andere boekhouder(welke niet persee een NV wil verkopen) en bepaal welke vorm(in het begin) het best bij je past, en ga hier dan mee verder. Meestal is dit starten als zelfstandige en dan BVBA(of onmiddelijk als BVBA) en dan NV, als daar nood aan is, en dus niet onmiddelijk vanuit "niets" met een NV

Ken de exacte omstandigheden niet, maar NV is meestal voor grotere firma's, meer startkapitaal/liquide/eigen vermogen nodig,...(ook wel andere redenen om voor NV te kiezen), en jij wil dan NV beginnen(overnemen) zonder dit kapitaal.

Als uiteindelijk een NV toch de beste vorm is dan KAN je overwegen om de bestaande over te nemen, maar alles is afhankelijk van de "omstandigheden", en geval per geval te bekijken. Ik zou zeggen: wees hier zeer voorzichtig mee.

Risico's: bestaande, of toekomstige rechtzaken/schadegevallen, gevolgen van vroegere verbintenissen(vb contract om elk jaar x aantal producten y te kopen van firma z,...), te laag eigen vermogen(als je vb een leverancier niet kan betalen kan hij de ontbinding van de NV vorderen) Aangezien NV weinig/geen eigen vermogen heeft(=soort waarborg voor bank/schuldeisers) zal deze NV ook moeilijker kredieten krijgen bij banken/leveranciers,...


Boekhouder document laten tekenen heeft geen waarde. 1de NV is niet van de boekhouder zelf(ga ik toch van uit) maar van een ander persoon en boekhouder kan niets tekenen "in naam dan die vennootschap" (uitgez. vb fiscale volmachten,...) en 2 de NV kan vandaag een lening aangaan(schuld), en ziet de boekhouder dit pas na 2-3maand(als de documenten bij hem komen, en hij ziet de afbetalingen), dus boekhouder kan zeggen dat er geen schulden zijn, maar heeft niet op elk moment alle juiste gegevens.

P.S. Grenzen revisor/volledige jaarrekening: in de 2 voorgaande jaren niet meer dan één van de drempels overschrijden
-50 personeelsleden
-omzet 7.300.000€
-balanstotaal 3.650.000€
(als personeel>100: altijd groot)

Dus denk niet dat je de eerste jaren revisor gaat nodig hebben :D

Reclame

MadMax
Berichten: 78

#19 , 21 jul 2011 13:53

Indien je net je zelfstandige werkzaamheden gaat opstarten, lijkt het me iets te grootschalig om een NV-structuur aan te nemen. Daarnaast dien je ook minimaal 3 bestuurders te hebben (of twee, als je maar twee aandeelhouders zou hebben).

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”