Arbitrage?

AlexDK
Topic Starter
Berichten: 16

Arbitrage?

#1 , 14 sep 2012 08:48

Hallo

Hallo

Ik werk als boekhouder in een aannemingsbedrijf. De laatste tijd komt het meer en meer voor dat mensen weigeren/niet kunnen hun laatste factuur te betalen.
Soms gebeurt het dat we maanden aan een stuk bellen om stukje per stukje te betalen, andere keren gebeurt het dat dit niets uithaalt en dat we bijgevolg naar de rechtbank moeten stappen.
Hier zit het probleem. Momenteel hebben we rechtzaken lopen die al 6 jaar bezig zijn. Voorlopig lijkt het einde nog niet in zicht.
Dit leidt tot volgende probleem:
Wanneer we vandaag een klant hebben die zijn laatste factuur niet wil betalen, dan zien we het gewoonweg niet meer zitten om naar de rechtbank te gaan. Dit omdat dit teveel geld en tijd in beslag neemt. Keerzijde van de medaille is dan dat we het geld van onze laatste facturen niet meer ontvangen. Ondertussen hebben wij wel werknemers en leveranciers die betaald dienen te worden. Dit zet dus een immense financiële druk op ons bedrijf.
Dit is een korte schets van een situatie waar, denk ik, veel familiale bouwbedrijven vandaag mee te maken hebben.

Nu onlangs kwam er een rechtsbemiddelaar langs bij ons (op zich niet van belang).
Die lichtte ons wel in over een mogelijk interessant alternatief voor de klassieke rechtbank van koophandel: Arbitrage.
Wanneer we op onze facturen/verkoopsvoorwaarden zouden zetten dat de arbitragerechtbank bevoegd is ipv de rechtbank van koophandel, dan zou dit willen zeggen dat onze rechtzaken voor een arbitragerechtbank afgehandeld zouden moeten worden. Blijkbaar zou het voordeel hiervan zijn dat dit maximaal 1 jaar zou duren + geen beroep mogelijk. Bijgevolg zou het onmogelijk zijn om rechtzaken tot het eindige te trekken en zou men sneller verplicht worden , bij positief advies, de factuur te betalen.
Nu is mijn vraag: klopt dit? Of is dit te mooi om waar te zijn?

Alvast bedankt!

Noot: Vooraleer ik die clichéreacties krijg; wij zijn een correct bouwbedrijf die ernaar streeft de afgesproken werken correct uit te voeren. Onze manier van werken maakt geen onderwerp uit van het niet betalen van die facturen. Het probleem gaat eerder over particulieren/promotoren die hun financiële slagkracht of bouwproject overschat hebben.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding