Aankoop montuur en nieuwe brillenglazen

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Aankoop montuur en nieuwe brillenglazen

#1 , 20 mar 2024 22:22

Dag,
Wat is het ontzettend lang geleden dat ik op dit forum nog iets neerschreef. Vroeger vertoefde ik op het sub forum "nalatenschappen", ...
Ik ben dus een stuk ouder geworden, maar ook blind aan het worden, letterlijk en figuurlijk.

Cataract, glaucoom, nystagmus, bijziend, verziend, het zien van hallo's tijdens de nacht, strooilichten van tegenliggers tijdens de nacht, ... , steeds alsmaar minder kunnen zien leidde me naar de oogspecialist. Een forse bijstelling van de dioptrie was hoog nodig. Ik zocht naar glazen, die zo dun mogelijk waren zodat ik geen varkensoogjes zou krijgen als iemand me zou aankijken.

Ik koos voor een Japans merk, high tech. Ik vond de glazen bij een optometrist in onze gemeente. Ik was er vroeger al klant. Toen nog tevreden, maar nu helemaal niet meer. Zijn vrouw bediende me omdat er toch geen oogmeting meer moest gebeuren.
Ze was, zonder er naar te vragen, ook voorstander van het Japanse merk van brillenglazen. Ze merkte op dat ik dezelfde dioptrie had als zij zelf. Knap dat ze dat in één oogopslag zag!

"Dat kost u dan € 850 per glas, maar je krijgt het topje van de zalm!" Ik schrok van het bedrag, kon het wel goed betalen, maar toch, ..
De prijsstijging werd veroorzaakt, je weet wel, ... door Corona.

Ze vroeg om cash geld mee te brengen als montuur en glazen klaar waren. Hoeveel? 1.000 €? Dat vond ze goed, dan krijg je € 100 korting. Ik betaalde een voorschot van € 1.036 € (erg veel dus), het overige bedrag t.w.v. € 1.300 moest ik betalen bij het afhalen van de nieuwe bril. Op het ticket van mijn voorschot schreef ze met de hand neer dat ik nog € 1.300 moest betalen.
Bij het buiten gaan zag ik nog een flesje gel staan voor droge ogen. Ik vroeg naar de kostprijs hiervan. Het flesje kostte € 20. Veel geld dus. Ik betaalde het cash. Thuis gekomen zocht ik het flesje ooggel op via het internet van mijn thuisapotheker. Daar kostte het slecht € 11,5.

Ik had door dit feit besloten geen cash geld mee te nemen om mijn nieuwe bril af te betalen. Liever geen € 100 vermindering op de koopsom, dan zaken doen met zwartwerkers, de maffia dus.

8 Dagen later mocht ik mijn nieuwe Brill afhalen. Ik keek er zo naar uit om iets meer te kunnen zien. Ik vroeg aan de dame hoe het kwam dat het fles ooggel zo veel kostte. Haar antwoord hierop was: "we hebben een heel andere btw."
Oh, dat was nieuw voor me. Dat wist ik niet, na jarenlang economie te hebben gegeven in het M.O. De dame vloog me telkens in het haar, was onbeschoft. Ik kreeg 2 maanden de tijd om aan de glazen te wennen.
Ik rekende af, moest nog € 1.300 betalen (via bancontact deed ik dat). Ze raadde me aan om mijn oude bril nog op te houden tot ik thuis was, kwestie te gevaarlijk om met de nieuwe bril te rijden.

Toen ik thuis kwam zette ik mijn nieuwe bril op mijn neus, bekeek het kasticket en zag dat ze geen € 1.300 me had aangerekend, maar € 1.400!!! Dat kon ik niet lezen met mijn oude bril.

Ik liet het zo. tijdens de avond moest ik echt buiten rijden met de wagen. Ik moest noodgedwongen bij vrienden zijn. Pfff, ... het was Kerstmis voor me geworden. Ik zag grote sterren in de koplampen van tegenliggers, ook hallo's, Mijn wereld was ondergedompeld in een echte reuze grote kerstfeest met enorme grote versierde kerstbomen ...

Na het weekend bel ik naar de oogarts, vertelde wat ik aan de hand had. Ze adviseerde me naar een onafhankelijke optometrist te gaan en daar mijn ogen te laten nameten. Zo gezegd, zo gedaan. De optometrist vroeg me onmiddellijk naar het kwaliteitskaartje van mijn nieuwe bril.. Dat had ik niet gekregen!!! In principe krijg je dat altijd bij aankoop. Daar staan alle gegevens op van de glazen, mocht je bril verloren gaan of mocht er een glas kapot gaan. Er zat niets anders op de inscripties in het glas te ontleden en zo de kwaliteit en kostprijs er van te berekenen. Hij vroeg me hoeveel ik betaald had. Mij antwoord: € 850 per glas. Hij viel van zijn stoel. Die glazen kosten maar € 475!!! Nu begreep ik wel waarom de dame zei: " Als je een tweede montuur bestelt, dan krijg je de brillenglazen gratis." Alleluja, ja zeker want die had ik al betaald.

De onafhankelijke optometrist zei me dat er een overeenkomst was tussen de vakmensen zich te houden aan de catalogusprijs van de fabrikant. Ik kreeg bij aankoop van de nieuwe glazen geen catalogus te zien. De dame kende alles van buiten."

Samen babbelde ik nog met de onafhankelijke optometrist. Hij vertelde me dat hij meerdere klanten had van mijn oude optometrist, die ook zo bedrogen uitkwamen.

Thuis gekomen, ik bekeek terug mijn documenten en de brief die aan de Mutualiteit moest gegeven worden. Deze was handgeschreven en voor mij onleesbaar, een soort calligrafie. Het totale bedrag stond er op zijnde € 2.336 alsook de datum. De datum die vermeld was diende als leveringsdatum en dat was de datum van mijn eerste aanbetaling. Wat betreft de garantie was ik 8 dagen kwijt. Deze moest nog gemaakt worden bij de fabrikant.

Ik stel me nu de vraag: welke zijn mijn rechten?
Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen?
Kan mijn bank de 100 € terugvorderen als "onverschuldigde betaling zonder de handelaar hiervan op de hoogte te stellen, want deze zal zeker zeggen dat ik nog iets extra's heb gekocht, wat niet waar is.
Hoe kan ik de super meerprijs terugvorderen van de glazen? Via de familiale verzekering? Oplichting!!!
Kan ik een brief schrijven naar de Overheid om ze over te schrijven voor zwart werk?
Wie kan me antwoord geven? Wie heeft nog tips?

Ik vind het onwezenlijk dat een optometrist een visueel gehandicapte nog durft te bestelen!

Dank bij voorbaat.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2024 04:56

Ik lees dat je 100 euro korting kreeg bij betaling in cash. Uiteindelijk heb je het voorschot cash betaald maar het saldo niet. De korting is er dus terug bijgeteld. Juiste bedrag moet wel op de factuur staan.

Cash betaling mag niet verplicht zijn en er mogen geen kosten aangerekend worden voor andere betalingsmethoden. Ik zie echter geen probleem met een voorwaardelijke korting.

Familiale verzekering dekt al zeker geen contractuele geschillen (aankoop).

Prijszetting is vrij. Meer zelfs: verplicht moeten volgen van aanbevolen leveranciersprijzen is expliciet verboden in het kader van prijsafspraken. Oplichting is natuurlijk wel strafrechtelijk verboden, maar ik kan niet zeggen of het prijsverschil daarvoor voldoende groot is.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 21 mar 2024 09:19

Het voorschot, zijnde € 1.036 heb ik met bancontact betaald. Het flesje van € 20 heb ik cash betaald. Op de eerste aanbetaling, het voorschot dus, schreef de dame dat ik nog € 1.300 moest betalen bij afhaling van de bril. Deze heb ik ook via bancontact betaald, maar ze tikte 1.400 in, wat ik niet kon zien met mijn oude bril. Dus op het einde van de rit, werd er me € 100 te veel aangerakend. Ik noem dat een onverschuldigde betaling.
De dame profiteerde van mijn slecht gezichtsvermogen.
In totaal heb ik minimum € 800 te veel betaald in vergelijking met de concurrentie.
Het juist bedrag staat wel op de handgeschreven factuur, zijnde € 1.336. De extra € 100 , die ik betaalde werd er niet bijgeteld bij het eindbedrag op de factuur.

Reclame

puttemanp
Berichten: 615

#4 , 21 mar 2024 10:17

Als op de factuur het correcte bedraag staat, maar er is een verkeerd bedrag ingetikt op de bancontact terminal, ga je toch gewoon terug naar de winkel om dit recht te zetten?

Verder is prijszetting vrij te bepalen. Het is niet de bedoeling dat je eerst koopt, en dan gaat klagen dat het bij de concurrentie goedkoper is. Je huiswerk doe je alvorens zulk een grote aankoop te doen.

P.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#5 , 21 mar 2024 10:42

Ik denk dat die winkeldame zal zeggen, dat ik die € 100 extra heb betaald omdat ik er iets voor gekocht heb. Ik kan het via deze weg wel proberen. Als het zo niet lukt, dan moet ik wel via de bank handelen. Op 27 maart heb ik daar terug een afspraak.

puttemanp
Berichten: 615

#6 , 21 mar 2024 10:50

De bank zal niets willen noch kunnen doen. Je hebt je pincode ingegeven en aldus de betaling geautoriseerd.

P.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#7 , 21 mar 2024 11:14

Oooh, dan vind ik die optieker een échte bandiet.
Dus de bank beschouwt dat ook niet als een onverschuldigde betaling.

Franciscus
Berichten: 38613

#8 , 21 mar 2024 12:55

Bank heeft daar niets aan te zeggen.
Zijn enkel diegene die de betaling faciliteren.
Vals zeker niet onder fraude praktijken wat de bank betreft.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#9 , 22 mar 2024 08:47

Je kan een klacht proberen bij de economische inspectie.
En wat ik zou doen: recensies achterlaten op zoveel mogelijk plaatsen. Het wereldje van blinden en slechtzienden is bovendien niet zo groot, vertel aan anderen wat je hebt meegemaakt, het zal haar zeker enkele klanten schelen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#10 , 22 mar 2024 09:46

@ Franciscus
Dus ik kan toch wel de bank aanspreken om die € 100 te recupereren.

@ Evi
Dank voor je antwoord. Ik zal zeker één van die wandelgangen contacteren, die jij voorstelt.
Er zijn meerdere klanten, die het zelfde verhaal kunnen vertellen. Vroeger was het een druk bezochte opticien, maar nu niet meer. De klanten lopen over naar de concurrentie en vertellen daar hun verhaal.
Optiek heeft een kleine website, meer over hoorapparaten dan over brillen. Ook heeft hij FB. Voor de rest maakt hij geen reclame. Ik zou dan wel een nepaccount moeten aanmaken.
Ik begrijp nu wel heel goed dat hij /zij bij aankoop van een tweede montuur de brillenglazen gratis geeft. Ik heb die immers al betaald, nl. 850 € per stuk en een duur Lindberg-montuurtje.
Ik vind het echter schandelijk dat ik geen qualitykaartje van de bril heb gekregen. Bij verlies van bril sta ik nergens, ook mocht er een glas kapot gaan. Het is erg moeilijk alle gegevens van de bril na te trekken, zoals protectie tegen UV-licht, ...

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mar 2024 10:50

Optiek heeft een kleine website, meer over hoorapparaten dan over brillen. Ook heeft hij FB. Voor de rest maakt hij geen reclame. Ik zou dan wel een nepaccount moeten aanmaken.
Wat je niet onder je eigen naam durft zeggen, moet je ook niet anoniem doen. Hoe kan de verkoper zich hier anders tegen verdedigen? Hij heeft ook rechten.

Ik vond ook je eerdere reactie opvallend of je het teveel betaalde via de bank kan recupereren zonder dat de verkoper dit weet. Je begrijpt toch dat zoiets niet kan.

puttemanp
Berichten: 615

#12 , 22 mar 2024 11:16

En wat ik zou doen: recensies achterlaten op zoveel mogelijk plaatsen. Het wereldje van blinden en slechtzienden is bovendien niet zo groot, vertel aan anderen wat je hebt meegemaakt, het zal haar zeker enkele klanten schelen.
Optiek heeft een kleine website, meer over hoorapparaten dan over brillen. Ook heeft hij FB. Voor de rest maakt hij geen reclame. Ik zou dan wel een nepaccount moeten aanmaken.
Wat een belachelijke en achterbakse reacties! Sorry, maar dit steekt me als zelfstandige als een mes in de de rug.
TS was akkoord met de prijs van de bril en het flesje product. TS heeft een correcte factuur gekregen. Het enige dat de handelaar kan verweten worden is het verkeerd intikken van het bedrag op de betaalterminal. Even naar de winkel gaan met factuur en bankafschrift om dit te melden is de meest correcte oplossing.

TS is gefrustreerd omdat hij na de aankoop ontdekt heeft dat de bril ergens anders (misschien) goedkoper te verkrijgen was. Na de feiten komen roepetoeteren dat de handelaar in kwestie een maffioso is, in't zwart werkt bewijst enkel dat TS z'n huiswerk niet op voorhand gedaan heeft.

Als dan bovendien nog eens de raad gegeven wordt om de handelaar op sociale media zwart te maken, en TS hierop inpikt: ja maar dan met een nep account... We zijn laag gevallen.

P.

Franciscus
Berichten: 38613

#13 , 22 mar 2024 13:20

Uw bank kan enkel maar vaststellen dat u vrijwillig uw pincode hebt gebruikt voor een bedrag goed te keuren en dus uit te keren.
U stelt achteraf vast dat de 'mondelinge korting' niet werd afgetrokken.
U zal daarvoor het bewijs moeten leveren want was dat voor cash of voor contante betaling.
Mijn opticien gaf mij ook korting omdat wij een regelmatige klant waren.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#14 , 22 mar 2024 15:11

Optiek heeft een kleine website, meer over hoorapparaten dan over brillen. Ook heeft hij FB. Voor de rest maakt hij geen reclame. Ik zou dan wel een nepaccount moeten aanmaken.
Wat je niet onder je eigen naam durft zeggen, moet je ook niet anoniem doen. Hoe kan de verkoper zich hier anders tegen verdedigen? Hij heeft ook rechten.

Ik vond ook je eerdere reactie opvallend of je het teveel betaalde via de bank kan recupereren zonder dat de verkoper dit weet. Je begrijpt toch dat zoiets niet kan.
.
Ik geef toe: ik ben hier iets te kort door de bocht gegaan. Tegen aanstaande woensdag, zal ik wel afgekoeld zijn. Wees gerust! Dan zie ik die "hartelijke dame" terug. :lol:

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#15 , 22 mar 2024 15:45

Optiek heeft een kleine website, meer over hoorapparaten dan over brillen. Ook heeft hij FB. Voor de rest maakt hij geen reclame. Ik zou dan wel een nepaccount moeten aanmaken.
Wat je niet onder je eigen naam durft zeggen, moet je ook niet anoniem doen. Hoe kan de verkoper zich hier anders tegen verdedigen? Hij heeft ook rechten.

Ik vond ook je eerdere reactie opvallend of je het teveel betaalde via de bank kan recupereren zonder dat de verkoper dit weet. Je begrijpt toch dat zoiets niet kan.
Inderdaad, Thomas, je hebt gelijk.

Terug naar “Handelspraktijken”