Annulatie stock wagen (zelfstandige)

ED1988
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Annulatie stock wagen (zelfstandige)

#1 , 08 feb 2024 21:40

Om zo veel mogelijk info te geven, zal ik gewoon werken met een opsomming.

- Zelfstandig sinds september met oude bestelwagen dat ik al jaar heb (van mijn vader geweest)
- 30 januari => wagen stuk, al langer problemen ermee. Staat nu bij garage.
- Die dag zelf naar een Volkswagen dealer gegaan wegens laatste dag salon condities (ik had geen auto maar kon te voet naar vriendin haar werk gaan, om onze familie wagen te halen)
- Kreeg mooie korting van €13.000 euro op wagen van rond de €48.000 ex BTW (was grote wagen 'Crafter' met veel opties) en een STOCK wagen
- Er werd voorgesteld een financiële renting te doen met €5000 voorschot (wat ik eigenlijk niet heb). Ik belde mijn boekhouder op en die zei 'Doe maar' zonder veel info te geven. Hij wist dat ik op een dag een wagen moest kopen omdat ik kosten moet maken.
- Maar eerst moest de financiële renting goedgekeurd worden bij VDFIN (bank van Volkswagen?). Men kreeg mijn aanslag biljet van 2022 (toen ik voor een baas werkte), alsook mijn inkomsten van september tot december 2023
- Er werd een blad getekend, wat blijkt een bestelbon. In mijn hoofd was dit gewoon de offerte tekenen. Verkoper heeft verder niets van uitleg gegeven maar over de wagen natuurlijk wel.

Paar dagen later => geen antwoord
- Ik ga naar mijn eigen bank, vroeg info over leasing, lening etc ... zij waren niet positief over een lening, noch een leasing omdat ik nog maar gestart ben, geen voorschot kon geven en er geen financieel plan was van mijn boekhouder.
- Ondertussen ook contact gehad en boekhouder dan toch toegegeven dat een nieuwe wagen te duur was voor mij
- Ik neem contact op met de verkoper in het weekend (4 februari) om de bovenstaande info mee te geven. En dus de verkoop te annuleren wegens volgende redenen
1) kapotte eigen wagen
2) einde saloncondities
3) financieel niet haalbaar
- Ik krijg een antwoord dat VDFIN vertraging heeft ...

Op 7 februari krijg ik een mail van de sales team van Volkswagen dat ik een (in mijn eigen woorden) een boete moet betalen. Zou 15% van de wagen zijn indien al gestart in de fabriek etc... Ik zou 5% moeten betalen omdat het een stock wagen is. Ik moet betalen voor iets dat gewoon daar staat ...

Op 8 februari bel ik naar VDFIN, via telefonie vertelde de dame dat ik volgende week dinsdag mocht terug bellen omdat er nog niets gestart was.
En plots vandaag (8 februari) krijg ik een mail dat mijn financiële renting WEL goedgekeurd was. Vraag mij niet hoe ...
Ik kan het maandelijks bedrag financieel niet betalen. Ik kan wel een tweedehands wagen kopen, ik heb zelfs al eentje bezocht. €13.000 en dat kan ik wel lenen volgens mijn bank.

Mijn vragen zijn al volgt:
- Hoe kan een bank negatief zijn en het ander positief over een lening (financiële renting)? Men wil toch zeker zijn dat de klant kan betalen?
- Denken jullie dat ik mij hieruit kan werken? Dat ik die 5% niet moet betalen? Zo'n €1600 ex btw
- Zou de dealer en VDFIN samen werken om toch maar iets te verdienen aan mij?
- Ik zal natuurlijk het leasing contract niet tekenen en ook geen voorschot betalen (kan ik gewoon niet want is €5000 + eerst maand huur + kosten= €6000)
- En wat als ik die boete niet betaal? Lees: ik kan niet betalen ... toch niet direct.

Als zelfstandige dat nog maar net begonnen is en nu ineens al schulden heb ... wil ik gewoon direct al stoppen.

ps: oude wagen herstellen is een no-go, kosten te groot en keuring gaat maar tot in mei en ik kreeg vorig jaar al een waarschuwing dat hij niet gekeurd zal zijn volgend jaar. Ik was van plan te sparen om tegen mei een wagen te kopen ipv nu ...

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 08 feb 2024 21:52

Kort gezegd, uw problemen zijn niet het probleem van de verkoper. Een overeenkomst in bindend en een schadevergoeding bij eenzijdige verbreking hiervan is logisch.

Niet betalen ... niet slim. Dat gaat via rechtbank alleen meer kosten geven.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2024 06:24

Kijk, iedereen moet leren en kan fouten maken.

Weet echter dat als zelfstandige “de boekhouder heeft dat gezegd”, “de bank was mondeling akkoord” of “volgens de verkoper was het geen probleem” je nooit gaat redden.

Je hebt als zelfstandige dezelfde rechten en plichten als een onderneming, niet als een consument. Best jezelf ook die mindset aanleren of ermee stoppen.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”