Bijberoep samen met partner

Mar_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Bijberoep samen met partner

#1 , 06 feb 2024 06:36

Hallo iedereen,

Momenteel is mijn vriend (wettelijk samenwonend) zelfstandig in bijberoep. Dit gaat over een zeer klein extra inkomen.
Ik doe in mijn weekends en vakanties ook vaak een extra job waar ze me momenteel met een loonfiche uitbetalen. Graag was ik hiervoor ook zelfstandig in bijberoep geworden zodat ik hen kan factureren voor mijn bewezen diensten.
Nu zouden wij graag onder 1 onderneming aan de slag gaan, zodat we maar 1 boekhouding nodig hebben.
Op welke manier doen we dit best?

We zochten al info over CommV, maar ik vrees dat ik als stille vennoot geen geld mag verdienen dan?
Voor een meewerkende echtgenoot werk ik te weinig dagen per jaar voor deze extra job (je moet aan 90 dagen komen, lees ik).
Iemand dé oplossing voor ons?

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 06 feb 2024 08:04

Waarom niet de “standaard” BV?

lukasi
Berichten: 1149

#3 , 06 feb 2024 08:43

euh, doen jullie beide het zelfde in bijberoep?
Want als electricien facturatie doen voor kinderopvang ( ik zeg maar iets) zijn 2 totaal verschillende ondernemingsactiviteiten.
En als het is voor minder kosten aan de boekhouder, juist door 1 gezamenlijke boekhouding te nemen met 2 totaal verschillende aktiviteiten gaan die boekhoudkosten omhoog.
Hij moet de wirwar uiteenhalen en dat kost altijd geld.

Ga beide apart, neem beide de zelfde boekhouder en verzekeringsagent EN bank en je zal wel korting krijgen. Niet alleen omdat jullie beide aankloppen maar ook omdat het dan een eenvoudige simpele boekhouding wordt - of verzekering- of bank.
Ook bij mogelijke faling kan de andere dan verder gaan zonder gevaar om OOK alles te verliezen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 06 feb 2024 08:48

Daarbij wat als jullie uiteengaan??? Alles staat op naam van die ene partner dus ook de opbrengsten.

Terug naar “Handelspraktijken”