Persoonlijke aansprakelijkheid bij frauderende nv

ADT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke aansprakelijkheid bij frauderende nv

#1 , 31 jan 2024 02:04

Dag

Dit is mijn eerste bericht hier.
Ik ben hopeloos op zoek naar hulp, advies, tips, inzichten in het volgende:

Twee jaar geleden begon ik een procedure tegen mijn klant (wanbetaler, naamloze vennootschap) voor een bedrag van 12 000 euro.

In eerste aanleg krijg ik gelijk, klant verandert maatschappelijke zetel naar een coworking space, er kan niets in beslag genomen worden.
Klant weigert te betalen, vraagt een absurde afbetalingsplan van 300 euro per maand voor een totaalbedrag van 12 000 euro en gaat in hoger beroep.

Op de zitting in hoger beroep zijn mijn advocaat en ikzelf aanwezig. Niets te bespeuren van de tegenpartij. Raadsmaan van tegenpartij liet weten dat zijn facturen niet betaald werden.
Ik krijg gelijk in hoger beroep.

In die twee jaar had ik contact opgenomen met meerdere partijen (ex-vennoot, ex-medewerker, aannemer).
Ex-vennoot heeft een procedure lopen tegen dezelfde nv voor wanbetaling.
Ex-medewerker getuigt van afpersing, chantage en dwang om aan schijnzelfstandigheid te doen.
Aannemer had een procedure lopen tegen dezelfde nv voor wanbetaling.

Telefoongesprekken tussen ex-vennoot, ex-medewerker en mij waren door mij opgenomen.
Daarin werden veel zaken gedetailleerd aangehaald.
Alles wijst op fraude, belastingontduiking, oplichting, enz..

Nu, de naamloze vennootschap verandert om de zoveel tijd van bestuurder (echtgenoot, ex-echtgenote, zoon) in een rotatiesysteem om aansprakelijkheid te ontlopen. Hun namen zijn gelinkt aan nog een tal van vennootschappen in België, Luxemburg, Hong-Kong, Zwitserland en Spanje.
De naamloze vennootschap heeft +/- 1 miljoen euro aan schulden. Activa/passiva liggen onder dit bedrag.

Ex-vennoot bevestigde mijn vermoeden: de grootste schuldeisers van de desbetreffende nv zijn de andere vennootschappen van deze trio.

Suggestie van mijn raadsman: dagvaarding in faillissement.
Dit betekent dat de goederen die al dan niet in beslag zullen genomen worden verdeeld zullen worden onder hun eigen vennootschappen. Ik zou hier niets uit halen en alleen maar geld aan kwijtraken.

Ik was niet de eerste persoon/bedrijf die op dezelfde manier werd opgelicht door deze trio, en ook niet de laatste.

De mastermind (man van de trio) zit momenteel in Malaga met een nieuwe Spaanse vennootschap.

Wat zijn de mogelijkheden?
Is oplichting zo onstrafbaar?
Hoe kunnen we spreken over een eerlijke rechtssysteem als zo'n zaken ongestraft kunnen blijven?

Alvast bedankt!
ADT

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 31 jan 2024 10:38

Is er ook een strafrechtelijke procedure opgestart?
Wat doet de FOD belastingen en BTW?
Indien mogelijk met de andere schuldeisers samen een procedure opstarten.

ADT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2024 22:58

Is er ook een strafrechtelijke procedure opgestart?
Wat doet de FOD belastingen en BTW?
Indien mogelijk met de andere schuldeisers samen een procedure opstarten.
- Nog geen strafrechtelijke procedure. M'n raadsman zegt dat het een moeilijke kwestie is om te "bewijzen" dat er sprake is van "kwaad opzet".

- Minfin en sociale secretariaten stonden op de lijst van schuldeisers, ging over relatief kleine bedragen onder de 10 000 euro.

- Procedure met andere schuldeisers: hoe zit het precies in elkaar? Gaat dit over elk apart een procedure starten of als een "collectief"? Hoe zit het met het feit dat de drie personen in kwestie in verschillende landen zitten (waarvan één in Zwitserland, niet EU-land)? Aansprakelijkheid zou op één, max twee personen moeten vallen (de echtgenoot en zoon).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 01 feb 2024 12:54

Niets van aantrekken gewoon samen één advocaat.
Een van mijn bekende heeft zo een zaak aan de hand gehad met een 'ramenfirma' in Gent.
Heeft uitgebreid in de kranten gestaan... foto was van hun erker 8_)
Voor hen was het bedrag te laag om verder mee te gaan dus geen schadevergoeding uitgesproken.
Strafrechtelijk is zelfs de 'telefoniste - typiste' mee veroordeeld tot fikse straffen en vergoedingen.
Meeste geld en daders zaten in een ander EU land - Op die hun bezittingen is beslag gelegd.

ADT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2024 15:11

Heb de artikels inderdaad teruggevonden.
Ook gelezen dat er niet veel teruggevonden was.
Heb eerlijk gezegd schrik dat als we zo’n procedure beginnen, het terug stress, tijd en geld gaat kosten voor een kleine ROI. Die gasten hebben waarschijnlijk sowieso al een groot deel van hun bezittingen doorgegeven aan hun andere vennootschappen.

Met m’n advocaat bespreken durf ik ook al niet meer, die zijn content dat ze facturen mogen uitschrijven 😂

Terug naar “Handelspraktijken”