Sluiting onthaalmama op eigen initiatief

rachel92
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sluiting onthaalmama op eigen initiatief

#1 , 02 sep 2023 21:12

Hallo allemaal,

Lang verhaal, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn. Mocht er iets onduidelijk zijn, vraag het gerust.

Wij hebben inmiddels twee weken geleden te horen gekregen dat onze onthaalmama ging sluiten. Zij vertelde vrijdag dat ze nog een week open ging en per 1 september een andere baan ging starten. We werden doorverwezen naar de dienst voor een oplossing.

De dienst, waar wij maandagochtend fysiek langs gingen, geeft aan dat er geen oplossing is. Er zijn geen opvangplekken, ook niet in onze opzegtermijn. De onthaalmama geeft aan dat we een contract hebben met de dienst, en zij niet verplicht is haar opzegtermijn te doen, daarom deed ze dit ook niet. De dienst beaamt dit en zegt niets te kunnen betekenen daarin. Ze beloofden wel ons dinsdag te laten weten of er een noodplek gevonden kon worden.

Dinsdag zijn wij niet teruggebeld, ik heb meerdere keren gebeld, maar 9/10 wordt er niet opgenomen. Pas rond 17:00 werd MIJ gevraagd of ik dat weekend iedereen had afgebeld om een plaats. Nee, ik ging ervan uit dat zij als opvangdienst waar ik een contract mee heb zouden regelen zoals beloofd was. Toen kreeg ik te horen dat er geen oplossing zou komen, dat we pas november 2024 een plaats konden krijgen (zoon start september 2024 op school). Ik heb aan de telefoon huilend aangegeven dat dit betekent dat ik mijn werk kwijt zal raken en of het écht niet mogelijk was al is het maar één dag ergens terecht te kunnen. Ineens belden ze om 18:00 terug: er was een plaats voor 2 dagen gevonden!

We zijn gaan kijken. Dit is een plaats waar ik op een dag 40 minuten extra voor moet reizen (halen+brengen, de verkeerde kant op in verband met mijn werk) en sluit om 17:00. Geen oplossing. Bovendien is er geen buitenruimte (het is een bovenwoning) en werd meteen uitgelegd dat ze de 16 kindjes die in één ruimte zaten niet mee naar buiten konden nemen. Dat voelt voor mij niet goed en voldoet volgens mij ook niet aan de voorwaarden om een vergunning te krijgen, echter hebben ze wel een vergunning blijkt?

Inmiddels, wij wonen aan de grens, hebben wij een plaats gevonden in Nederland voor 2 dagen. Dit kost ons 9,20 per uur. We zijn dus dit schooljaar een 6000 euro meer kwijt aan opvang dan we normaal kwijt zouden geweest zijn voor onze 4 contractueel vastgelegde dagen. Alleen de maand september komen we al met de noodopvang voor twee dagen daar op meer dan 600 euro uit. Daar bovenop kan ik dus maar twee dagen werken in plaats van vier, flinke achteruitgang van inkomst.

In ons contract met de kinderopvangdienst staan opzegmodaliteiten beschreven, hier staat niet tussen dat ze de opvang mogen opzeggen door sluiting van een locatie op initiatief van de onthaalmama zonder opzegtermijn. Enkel wanneer het op initiatief van kind en gezin wordt gesloten. Echter is hier niet aan een opzegtermijn gehouden, wij hebben geen alternatief gekregen in de maand nadat ons mondeling door de onthaalmama is medegedeeld dat ze ging sluiten. Wij hebben ook niets op papier ontvangen dat onze opvang beëindigd wordt zonder alternatief.

Kan iemand mij vertellen welke stappen ik kan ondernemen?
Het 'alternatief' wat mij geboden wordt is als ik de vergunningsvereisten lees voor een kinderopvang niet in orde (geen buitenruimte, wordt mondeling toegegeven ook niet naar buiten te gaan omdat dit te lastig is met zo'n grote groep).
Er is geen opzegtermijn gerespecteerd door zowel onthaalmama als kinderopvangdienst met andere locaties. Hierdoor ben ik gedwongen snel noodopvang in Nederland te voorzien aan een torenhoge prijs.

loeki
Berichten: 268

#2 , 03 sep 2023 05:47

Als een zelfstandige stopt met zijn of haar activiteit is dat zijn of haar goed recht en is daar niemand verantwoording voor verschuldigt.
Een zelfstandige si eigen baas en stopt dus wanneer hij o zij dat wenst met zijn of haar zaak

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#3 , 03 sep 2023 10:05

Beste

Lees uw contract grondig. Maximaal lijkt me dat u een schadevergoeding kan claimen van betrokken dienst voor zover uw contractuele voorwaarden daar ruimte toe bieden. Het alternatief dient niet te voldoen aan uw voorwaarden. Als dat een vergunning heeft volstaat dat. Ook al heeft u daar bedenkingen bij. En als er geen plaatsen zijn kan men er geen vrij geven… Alternatieve tijdelijke oplossingen? Zijn er nog kindjes bij die onthaalmoeder? Kan je met die ouders tijdelijk een beurtrol afspreken? Ouders/grootouders/familie?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

LeenW
Berichten: 12852

#4 , 03 sep 2023 10:35

Als een zelfstandige stopt met zijn of haar activiteit is dat zijn of haar goed recht en is daar niemand verantwoording voor verschuldigt.
Een zelfstandige si eigen baas en stopt dus wanneer hij o zij dat wenst met zijn of haar zaak
Maar ook deze moet rekening houden met opzegtermijnen.

rachel92
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2023 13:29

Loeki, sluiten mag inderdaad, maar zonder opzegtermijn? In het contract staat een maand. Maakt mij niet uit of dat bij de onthaalmama is of binnen de dienst op een andere locatie, maar mij lijkt dat ze me gewoon voor de volledige vier dagen een alternatief hadden moeten bieden (ongeacht of dat dus inderdaad die plaats was zonder buitenspelmogelijkheid). Als je geen opzegtermijn kunt borgen dan moet je zorgen dat in je contract staat dat het bij opzeg vanuit de onthaalmama zelf niet geboden zal worden?

Basejumper, ik snap dat er mogelijk nu geen plaatsen vrij zijn. Maar gedurende het jaar starten er ook kinderen met school. Waarom komt er dan pas over meer dan een jaar een plaats vrij? Moeten wij nu ineens achteraan schuiven op de wachtlijst terwijl we al 3 jaar een contract hebben? Waarom worden alle andere kinderen van onze onthaalmama dan wel voor de contractueel vastgelegde uren geplaatst? Waarom krijgen we geen officiële opzegging/aanpassing van aantal dagen zouden moeten krijgen op basis van overmacht, ondanks dat ze dat niet hebben vastgelegd?.

Momenteel wordt door mijn ouders en grootouders opgepast terwijl wij zoeken naar een oplossing. Schoonvader is in behandeling voor kanker en mijn ouders werken dus moeten zelf met hun werk schuiven om te kunnen bijspringen nu. Dat is dus geen langdurige oplossing en puur nood om te zorgen dat ik mijn werk niet kwijt raak. Liever gisteren dan vandaag dat we hen daar niet mee moeten belasten.

Ik vind dit gewoon een heel rare situatie. Ik weet dat de locatie die we afwijzen waarschijnlijk 'de oplossing' was die ze moesten bieden (ondanks dat we niet geholpen zijn met de opvanguren die geboden worden), maar als ik kijk naar artikel 17 van het referentiekader voor de vergunningsvoorwaarden staat er:
"Buiten spelen is essentieel voor een goede ontwikkeling van kinderen. Daarom is het belangrijk dat de kinderen effectief buiten komen of buiten kunnen spelen. Even belangrijk is dat de organisator ook buitenactiviteiten voorziet. Een aangrenzende buitenruimte met een bepaald aantal m² is daarvoor niet verplicht. Wel zorgt de organisator voor buitenspelmogelijkheid voor de kinderen. Er moet een plaats zijn waar men naartoe kan gaan om met de kinderen buiten te spelen. Die plaats moet vlot en veilig bereikbaar zijn, voldoende groot voor het aantal kinderen en afgestemd zijn op hun leeftijd."
Tijdens onze kennismaking daar is duidelijk uitgesproken dat er niet met de kinderen naar buiten gegaan wordt omdat dit niet haalbaar was voor de mama en oma die dit open houden. We hebben dit specifiek gevraagd omdat wij dit belangrijk vinden. Het lijkt mij dus dat hier niet gehouden wordt aan het referentiekader voor de vergunningsvoorwaarden, maar die vergunning is er dus wel. Ik vraag me wel af of die vergunning er nog zou zijn als de inspectie een keer komt kijken.Of volstaat het om een plan te hebben voor het buitenspelen wat je nooit uitvoert?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2023 14:53

Een onthaalouder is geen werknemer en geen zelfstandige, zij hebben een eigen sociaal statuut indien aangesloten bij een erkende dienst.

Zie ook: https://www.kindengezin.be/nl/thema/kin ... vang-sluit
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Handelspraktijken”