boekhouder weigert zaken in te dienen

plessers14
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

boekhouder weigert zaken in te dienen

#1 , 02 aug 2023 14:59

Allen,

Mijn excuses dat ik mijn vraag hier stel maar ik weet niet in welke categorie dit thuis hoort.
Doordat mijn boekhouder plots extreem hoge facturen stuurt heb ik deze geprotesteerd. Deze zijn meer dan dubbel zo hoog dan anderen ervoor zouden voor aanrekenen. Hierdoor weigert hij nu de btw aangifte en jaarrekening in te geven tot de factuur betaald is.

Op de website van boekhouderstotaal.be staat het volgende:
Hij mag weigeren nieuw werk af te leveren zolang er geen betaling is. Maar hij moet wel de wettelijke verplichtingen (aangifte btw, aangifte inkomstenbelasting, ...) verder blijven vervullen zolang hij niet bewijsbaar een einde maakt aan de samenwerkingsrelatie.
https://www.boekhouderstotaal.be/artike ... boekhouder

Als dit klopt gaat hij zijn boekje te buiten. Wie weet hier meer over of kan mij meer info geven.
Alvast bedankt

LeenW
Berichten: 12894

#2 , 02 aug 2023 15:11

Als u weigert te betalen wat werd overeengekomen, kan dat gezien worden als opzeg van uw kant.

Dit gaat u ook niet helpen tegen boetes opgelegd door de FOD Financiën, probeer dus allereerst een nieuwe boekhouder te vinden en probeer dan tot een oplossing te komen met deze boekhouder.

jef007
Berichten: 1689

#3 , 02 aug 2023 15:14

heeft de boekhouder nu meer werk bij het indienen van de BTW aangiften? meer facturen?

misschien zit er de uren van een BTW of belastingscontrole in zijn factuur?

Reclame

plessers14
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2023 15:19

Hallo,

Ik wil jullie danken voor jullie antwoorden maar mijn vraag gaat eigenlijk niet over de facturen.
Als men 11.000euro aanrekent voor 600facturen in te boeken dan is dit EXTREEM veel. Er is niemand die dit vraagt. Maar dat was dus eigenlijk de vraag niet. Ook het niet betalen van de factuur kan nooit aanzien worden als opzeg. Ik vraag me af op welke grond dat beslist kan worden maar ook dat was dus mijn vraag niet.

Mijn vraag was eerder of de boekhouder zijn acties MAG doen die hij nu doet. We kunnen er toch vanuitgaan dat boekhouderstotaal correcte informatie weergeeft en volgens hun mag het absoluut niet. Ik had daarover graag jullie meningen geweten

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#5 , 02 aug 2023 15:49

Beste

Vraag is natuurlijk wat u wil bereiken. Gesteld dat de accountant inderdaad zijn boekje te buiten gaat is hij nog niet onmiddellijk bezig aan uw aangifte. U kan hem aangetekend in gebreke stellen maar omgekeerd kan hij dat ook voor de onbetaalde facturen.., En als jij het al doet onder druk is de vraag hoe degelijk dat zal gebeuren…
Dus u zal moeten overeen komen of procederen. Maar dan bent u meer kwijt dan die facturen. Want ook advocaten zijn meesters in uren factureren….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

plessers14
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2023 15:58

Beste

Vraag is natuurlijk wat u wil bereiken. Gesteld dat de accountant inderdaad zijn boekje te buiten gaat is hij nog niet onmiddellijk bezig aan uw aangifte. U kan hem aangetekend in gebreke stellen maar omgekeerd kan hij dat ook voor de onbetaalde facturen.., En als jij het al doet onder druk is de vraag hoe degelijk dat zal gebeuren…
Dus u zal moeten overeen komen of procederen. Maar dan bent u meer kwijt dan die facturen. Want ook advocaten zijn meesters in uren factureren….
Beste, u heeft helemaal gelijk. Maar voor we zover zijn of voor ik weet welke richting ik hiermee uit moet zou ik moeten weten of de informatie van boekhouderstotaal klopt. Als ik dat weet dan lijkt mij de volgende stap eens contact opnemen met beroepsvereniging itaa en daarna desnoods bij hun een deontologische klacht neerleggen.

LYNX XX
Berichten: 2546
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2023 16:32

Belangrijkste vraag is : heeft u een contract/overeenkomst afgesloten met uw boekhouder ?
Normaal moeten zijn tarieven u bekend zijn.
Het is niet alleen 600 facturen boeken, aangiften, jaarrekening, fiscaal en BTW ... betalingen en ontvangsten boeken en uitvoeren ... crediteuren-debiteuren boekhouding
Zijn takenpakket ? Bent u een éénmanszaak of BV ?

Weinig info omtrent die € 11000.00 per jaar.

U moet ook duidelijk uw opgegeven link lezen. ITAA beroepsinstituut : deze beroepsverenigingen hebben een beperkte bevoegdheid = tuchtmaatregelen maar geen opgelegde verplichtingen. Is zoals het BIV voor vastgoedmakelaars en syndici.

De boekhouder mag WEIGEREN NIEUW WERK AF TE LEVEREN ZOLANG ER GEEN BETALING IS; maar hij moet wel de wettelijke verplichtingen ( aangiften BTW, inkomstenbelasting ... ) verder blijven vervullen zolang hij niet bewijsbaar een einde maakt aan de samenwerkingsrelatie.
DIT IS VOLGENS MIJ AL VOLLEDIG TEGENSTRIJDIG. Weigeren van nieuw af te leveren werk : hoe kan hij dan de nodige aangiften invullen en indienen ZONDER volledige gegevens ??

Hamvraag is : is het terecht dat u de factuur niet betaalt ?
Wat zijn tariefsetting is : hangt van het contract en takenpakket af.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 02 aug 2023 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2546
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2023 16:33

Beste

Vraag is natuurlijk wat u wil bereiken. Gesteld dat de accountant inderdaad zijn boekje te buiten gaat is hij nog niet onmiddellijk bezig aan uw aangifte. U kan hem aangetekend in gebreke stellen maar omgekeerd kan hij dat ook voor de onbetaalde facturen.., En als jij het al doet onder druk is de vraag hoe degelijk dat zal gebeuren…
Dus u zal moeten overeen komen of procederen. Maar dan bent u meer kwijt dan die facturen. Want ook advocaten zijn meesters in uren factureren….
Beste, u heeft helemaal gelijk. Maar voor we zover zijn of voor ik weet welke richting ik hiermee uit moet zou ik moeten weten of de informatie van boekhouderstotaal klopt. Als ik dat weet dan lijkt mij de volgende stap eens contact opnemen met beroepsvereniging itaa en daarna desnoods bij hun een deontologische klacht neerleggen.
Een deontologische klacht en indien bevestigt door die instellingen, helpt u helemaal niet verder gezien geen gerechterlijke/juridische waarde.

LeenW
Berichten: 12894

#9 , 02 aug 2023 16:43

De link klopt inderdaad, maar u negeert de essentie:

- De regels zijn deontologisch, niet wettelijk bindend
- Noch u, noch het beroepsinstituut kan de boekhouder ergens toe dwingen
- De boetes voor laattijdige indiening gaan door u betaald moeten worden

Vandaar verwijs ik naar mijn eerdere post om eerst een nieuwe boekhouder te zoeken.

plessers14
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2023 17:22

Beste

Vraag is natuurlijk wat u wil bereiken. Gesteld dat de accountant inderdaad zijn boekje te buiten gaat is hij nog niet onmiddellijk bezig aan uw aangifte. U kan hem aangetekend in gebreke stellen maar omgekeerd kan hij dat ook voor de onbetaalde facturen.., En als jij het al doet onder druk is de vraag hoe degelijk dat zal gebeuren…
Dus u zal moeten overeen komen of procederen. Maar dan bent u meer kwijt dan die facturen. Want ook advocaten zijn meesters in uren factureren….
Beste, u heeft helemaal gelijk. Maar voor we zover zijn of voor ik weet welke richting ik hiermee uit moet zou ik moeten weten of de informatie van boekhouderstotaal klopt. Als ik dat weet dan lijkt mij de volgende stap eens contact opnemen met beroepsvereniging itaa en daarna desnoods bij hun een deontologische klacht neerleggen.
Een deontologische klacht en indien bevestigt door die instellingen, helpt u helemaal niet verder gezien geen gerechterlijke/juridische waarde.
Deze kunnen de boekhouder boetes, schorsingen of dergelijke opleggen. Deze tuchtsancties zijn er toch voor als ze deontologische fouten maken...

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2023 17:26

Wat zijn uw verplichtingen: tijdige een correcte aangifte doen bij de bevoegde diensten. Niemand is verplicht om een boekhouder te nemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2546
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2023 17:27

#10 Goed lezen : Deze instituten hebben beperkte bevoegdheden + de paragraaf eronder.
Ik verwijs u ook naar # 9 LeenW

Maar indien een nieuwe boekhouder : eerst grondige afspraken en contract maken.
En vergeet de factuur van € 11.000 ( indien terecht ) niet te betalen, of het kost nog meer.

LeenW
Berichten: 12894

#13 , 02 aug 2023 17:29

Maar hoe helpt een procedure tussen het beroepsinstituut en de accountant uw zaak er op vooruit? Verwacht u dat de FOD Financiën begrip gaat hebben voor uw situatie en u enkele jaren uitstel geeft voor het indienen van de ontbrekende aangiften?

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 aug 2023 09:19

Door het niet betalen van een factuur bent u zeer fout bezig en gaat u opdraaien voor de boetes en de controles die er aan gekoppeld worden, u zijt nog steeds verantwoordelijk voor het indienen van de BTW aangiftes , Betaal eerst u factuur en leg dan pas klacht neer bij de beroepsfederatie, maar verwacht niet teveel van deze beroepsfederaties want niet betalen verbreekt de meeste wetten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

plessers14
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 aug 2023 11:56

Door het niet betalen van een factuur bent u zeer fout bezig en gaat u opdraaien voor de boetes en de controles die er aan gekoppeld worden, u zijt nog steeds verantwoordelijk voor het indienen van de BTW aangiftes , Betaal eerst u factuur en leg dan pas klacht neer bij de beroepsfederatie, maar verwacht niet teveel van deze beroepsfederaties want niet betalen verbreekt de meeste wetten .
Ik moet zeggen dat u blijkbaar extreem vooringenomen bent. U vind dus dat een onterechte factuur niet betalen gelijk staat aan het verbreken van de wetten.
Ik zal het hof van beroep even quoten.
Volgens het Hof houdt deze opdracht ook in dat de accountant zich ertoe verplicht heeft om de jaarrekening tijdig op te maken en te deponeren. Als de jaarrekening niet tijdig wordt gedeponeerd, dan pleegt de accountant dus wanprestatie. De schade die de klant daardoor lijdt, moet door de accountant worden vergoed

Terug naar “Handelspraktijken”