Ik heb een management-vennootschap structuur (vennootschap A factureert aan klant, vennootschap B factureert prestaties aan A).
Ik ontdekte vorig kwartaal er op een factuur van het kwartaal ervoor een foutieve maatstaf van heffing gebruikt werd (door een software fout) in een factuur van B naar A. Op zich geen probleem, de boekhouder heeft dit rechtgezet op de volgende manier:
Dit werd opgelost door in vennootschap A de oorspronkelijke factuur nog tweemaal in te boeken: een keer als creditnota voor het bedrag van €(foutief bedrag) en een keer als factuur tbv €(correct bedrag).
Concreet had vennootschap A €800 te veel betaald aan vennootschap B. Ook dit werd rechtgezet.
Logischerwijs moest dit ook op BTW vlak gecorrigeerd worden, wat ook correct gebeurde.
Vandaag kreeg ik echter te horen dat de BTW administratie een controle zou uitvoeren bij vennootschap A om hier wat extra uitleg over te vragen.
Wanneer die factuur uitgestuurd werd kreeg ik een bezoldiging van vennootschap A (ondertussen is dit opgeschoven naar vennootschap B).
De bezoldiging werd afgetrokken van de prestaties (dit werd zo overeengekomen met mijn collega zaakvoerders), wat volgens de boekhouder nu wel een discussiepunt kan worden.
Dus concreet zag dit er zo uit:
- Prestaties: €10.000
- Bezoldiging: -€2.000
- Sociale bijdragen: -€800
- Bedrijfsvoorheffing: -€1.200
---------
Subtotaal: €5.000
BTW: €1.050
Totaal: €6.050
BTW technisch is dit volledig in orde, maar de verwoording is problematisch volgens mijn boekhouder (gezien vennootschap B een aparte entiteit is en niets te maken heeft met mijn bezoldiging als zaakvoerder uit A).
Waar kan ik me aan verwachten?