Beëindiging freelance-samenwerking na niet-betaling klant

arnold_d
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beëindiging freelance-samenwerking na niet-betaling klant

#1 , 28 apr 2016 19:37

Ik heb negen maand voor een jonge KMO gewerkt als freelance consultant. De eerste vijf maand waren volgens een contractuele overeenkomst, de maanden daarna werd de overeenkomst niet verlengd maar werden de diensten gewoon in onderling overleg voortgeleverd.

Sinds kort is dit bedrijf in financiële problemen en ontstond er een schuld van om en bij de 20.000 euro. Toen duidelijk werd dat de betaling van die som hoogst onzeker was en zij per email meldden dat betaling (letterlijk!) nog niet voor binnenkort was, heb ik hen in gebreke gesteld en de samenwerking opgeschort tot na betaling van de openstaande bedragen.

Nu beweert het bedrijf in kwestie dat ik "het contract eenzijdig heb verbroken en dat dit contractuele wanprestatie is", en dat volgens het contract "mijn algemene voorwaarden zijn uitgesloten", ook al werden zeker die niet geannuleerd in die oude samenwerkingsovereenkomst van bepaalde duur, een overeenkomst/contract dat overigens niet werd verlengd.

Kan daar iets van aan zijn, dat een contract van bepaalde duur nog geldt vier maand na "vervaldatum"? Is dit bluf? En wat kan ik, na de verstuurde ingebrekestelling en sommatie om te betalen, ondernemen om alsnog de verschuldigde sommen te bekomen?

EDIT: En is mijn veronderstelling correct dat, bij gebrek aan een actief contract, de samenwerking gebaseerd is op een samenspel van de algemene voorwaarden van hun en mijn vennootschap, en niet een oud contract?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mickey67
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2016 11:35

Hoi,

Ik heb een vraagje.
Ik zou eventueel al freelance te werk kunnen gaan bij een bedrijf.
Ik zou 50 euro/uur kunnen verdienen.
Mijn vraag is : wat is dan mijn netto loon per maand als ik freelancer ga werken. Ik heb al op internet gezocht maar kom er niet goed uit.
Zijn er freelancers die wel al een zelfstandige boekhouder hebben en meer weten. Ik heb een afspraak gemaakt met zo'n boekhouder maar wil goed voorbereid aan het gesprek beginnen.
Ohja, ik heb de keuze om in vastdienstverband te gaan. 3.750 euro bruto+hospitalisatie-en groepsverzekering+200euro nettovergoeding+auto en tankkaart.
Ofwel dus als freelance van 50euro/uur. Maar dan heb je ook nog de schijnzelfstandigheid die omzeilt moet worden.
Maar dat moet ik dan nog bekijken door meerdere klanten te zoeken. Maar mij gaat het er nu om : hoeveel hou je netto over van 50euro/uur op maandbasis rekening houden met onderstaande.

Je mag corrigeren als ik fout ben :
50 euro/uur * 8 uur/dag : 400 euro/dag * 20 dagen/maand = 8.000 euro/maand
Ik wil 10 maanden per jaar werken. Dus 8.000 * 10 = 80.000 euro/jaar.
Dit min sociale lasten van 25% = 6.000 euro/maand
En dan heb je de beroepskosten. En hier zie ik de bomen en het bos niet meer :-)
Voor hospitalisatieverzekering : 50 euro/maand. Nu betaal ik 600 euro/jaar
Voor pensioen : SVAGZ max = 3.550 euro/jaar. Is dus 300 euro/maand
Dan nog premie voor gewaarborgd loon = ????
Dan nog ziektepremie ?????
Dan hoeveel voor wagen ???? Wat mag je tellen voor een vb Audi A4 variant, BMW X3 of X5 ofziets
Aftrek van andere zaken.
Dan nog de belastingen aftrekken.
Dus iemand een idee ?

Alvast bedankt.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”