Starten als autohandelaar 2dehands voertuigen

Tim_s
Topic Starter
Berichten: 4

Starten als autohandelaar 2dehands voertuigen

#1 , 20 nov 2015 19:04

Ik heb al veel gelezen over de wettelijke bepalingen ivm het geven van garantie als autohandelaar.

Nu is mijn vraag , stel ik start als autohandelaar.
(Ik ken de voorwaarden hiervoor)

Maar ik heb zelf geen werkplaats en zou dus enkel willen kopen en verkopen. Kan je dan via Federauto of VAB of dergelijke een contract afsluiten zodat zij de herstelling uitvoeren als een klant kosten heeft en wil terugvallen op de garantie die ik geef. (verplicht ben te geven)

Ik ga ervan uit dat ik dan een jaarlijks bedrag of bij elke verkoop een vastgesteld bedrag moet betalen aan Federauto , VAB ,..

Graag meer info , ik heb via de site van federauto zelf al gezocht maar word doorverwezen naar traxio.be en om daar iets te bekijken moet je registreren met BTW nr en dan heb ik (nog) niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2015 21:08

Ik geloof niet dat je voorwaarden kent aan de hand van je vraag.

Federauto is een groepering die leden heeft, en zelf heeft die geen werkplaatsen, het zijn garagisten die aangesloten zijn bij federauto die werkplaatsen hebben.
U weet toch dat handelaar in tweedehandswagens een gereglementeerd beroep is!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

loeki
Berichten: 267

#3 , 21 nov 2015 07:07

Garantie kunt ge als handelaar verzekeren bij bepaalde verzekeringsmaatschappijen

Bijna alle 2e hands handelaren doen dat

Wilt ge dat niet, dan maakt ge een overeenkomst met enkele garage's van Uw keuze

Maar zoals Denlowie al aangaf, peins ik dat ge de reglementen om als handelaar in 2e hands voertuigen te starten niet goed kent

Reclame

Tim_s
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 21 nov 2015 17:30

Dan moet ik mij nog verder informeren , wel alvast bedankt!

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 21 nov 2015 17:41

En misschien een cursus bedrijfsbeheer volgen misschien???

Tim_s
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 25 nov 2015 08:19

Ik heb reeds een attest basiskennis bedrijfsbeheer en intersectorale beroepsbekwaamheid voor motorvoertuigen.

Toch bedankt voor de info!

limelight
Berichten: 232

#7 , 26 nov 2015 16:42

Die verzekering is inderdaad de meest voorkomende vorm van garantie bij 2e hands handelaren.
De klant krijgt bij de wagen een verzekeringscontract voor de garantie. Is er iets aan de wagen, dan wordt de herstelling via die verzekering afgehandeld. Meestal kan dat dan via een (erkende) garage naar keuze.

Tim_s
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 05 dec 2015 07:22

Bedankt voor je antwoord! Exact wat ik wilde weten.

Weet jij toevallig waar ik zo een verzekering kan afsluiten? (website)

Dan kan ik dat nog verder uitpluizen en me informeren.

Terug naar “Handelspraktijken”