Stilzwijgend verlengen contract

DIBO
Topic Starter
Berichten: 1

Stilzwijgend verlengen contract

#1 , 18 sep 2015 13:53

Contract voor softwareondersteuning loopt al ruim 5 jaar met tevredenheid. De eerste jaren werd jaarlijks het contract expliciet verlengd, sinds 2013 stilzwijgend. De nodige service werd steeds geleverd en periodiek gefactureerd. Laatste prestaties waren januari 2015. Sindsdien weigert de dienstverlener het bestaan van dit contract (en dus de stilzwijgende verlenging vanaf 2013) te erkennen en stelt voor een nieuw, duurder contract af te sluiten voor dezelfde dienstverlening (weliswaar met betere en striktere garanties ivm. interventietijden, etc.). En weigert verder in afwachting van het nieuwe contract, elke noodzakelijke (en ondertussen dringende) ondersteuning.

Het leveren van diensten volgens dit contract, mét facturatie van de geleverde diensten tem. begin 2015, impliceert dit niet dat deze dienstenleverancier stilzwijgend ingestemd heeft met de contractverlenging voor het lopende jaar?
En bevestigen deze handelsdaden op dit contract, niet het bestaan en geldigheid van dit contract in 2015?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2015 15:46

M.i. is er inderdaad sprake van een stilzwijgende vernieuwing van de overeenkomst. Ik zou deze echter niet interpreteren als een overeenkomst van bepaalde duur die steeds voor de periode van een jaar verlengd wordt, maar als een stilzwijgende overeenkomst van onbepaalde duur die sinds 2013 loopt (zie ook volgende masterproef vanaf p 31: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf).

Dit betekent dat het zou gaan om het opzeggen van een overeenkomst van onbepaalde duur. Dit kan eenzijdig door een van de partijen. Vervolgens kan je nog discussiëren over een "redelijke opzegtermijn", maar ik denk niet dat je in de huidige situatie hier al te veel van mag verwachten van de andere partij.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”