Geen factuur gevraagd

FTT
Topic Starter
Berichten: 7

Geen factuur gevraagd

#1 , 31 aug 2015 11:12

Onlangs ben ik enkele meubels gaan kopen, zowel voor privé als voor de zaak. Nu ben ik vrij stom geweest en heb zowat alle mogelijke fouten gemaakt:

- Geen factuur gevraagd
- Privé en zakelijke aankopen staan samen op het kassaticket
- Privé en zakelijke aankopen zijn samen betaald, met een privé bankkaart

Op zich gaat het niet over gigantisch veel geld, maar vraag mij toch af of ik op een of andere manier:

- Dit toch kan aftrekken van de belastingen (zonder factuur)?
- De BTW hiervan terugvorderen?

Indien het niet kan is dat een les geweest, maar zou leuk zijn als het wel kan. Uiteindelijk betaal ik genoeg op wat ik verdien, dus eens iets aftrekken mag dan ook wel. :)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 31 aug 2015 11:33

Over hoe lang geleden gaat het? Met een beetje goodwill valt dat nog wel op te lossen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 aug 2015 12:41

Aankopen voor de zaak zal je in principe wel kunnen "inbrengen".
BTW zal je in principe niet kunnen terugvorderen.

Reclame

puttemanp
Berichten: 615

#4 , 31 aug 2015 16:07

Gewoon teruggaan naar de winkel en vragen om van de artikels voor beroepsmatig gebruik een factuur op te maken.
Een overschrijving maken van je professionele bankrekening naar je privébankrekening waar je duidelijk in de omschrijving zet dat het om een vergissing van bankkaart ging, en verwijst naar de factuur. Hang een copijtje van de overschrijving aan de factuur (makkelijk als er ooit een controle is, heb je alles direct bij de hand).

P.

FTT
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 31 aug 2015 19:51

Over hoe lang geleden gaat het? Met een beetje goodwill valt dat nog wel op te lossen.
2-3 weken geleden. Hoe zou ik dit precies kunnen oplossen?
Gewoon teruggaan naar de winkel en vragen om van de artikels voor beroepsmatig gebruik een factuur op te maken.
Een overschrijving maken van je professionele bankrekening naar je privébankrekening waar je duidelijk in de omschrijving zet dat het om een vergissing van bankkaart ging, en verwijst naar de factuur. Hang een copijtje van de overschrijving aan de factuur (makkelijk als er ooit een controle is, heb je alles direct bij de hand).

P.
Is helaas niet zo dicht bij de deur, en het is een grote keten dus ik vrees dat men mij vanop afstand niet zo goed zal willen helpen. Ik kan natuurlijk eens proberen. :)

De betaling zou ik inderdaad zo kunnen oplossen. Maar die factuur is dus echt wel nodig?

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 31 aug 2015 20:12

Factuur is een vereiste voor aftrek.

+ tussen handelaren moet steeds een factuur opgemaakt worden, de fiscus kan dus vermoeden dat hetgeen u gekocht hebt enkel privé is.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 31 aug 2015 23:25

Grote ketens maken hier vaak geen probleem van als je de klantendienst eens opbelt.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 01 sep 2015 16:22

+ tussen handelaren moet steeds een factuur opgemaakt worden,

?

en als die handelaar voor privégebruik iets koopt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 sep 2015 16:24

+ tussen handelaren moet steeds een factuur opgemaakt worden,

?

en als die handelaar voor privégebruik iets koopt?

Op de factuur schrijven privaat gebruik en ze klasseren bij je andere facturen, zodat de controle dit kan zien dat je geen BTW heeft afgetrokken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 01 sep 2015 17:10

Nee, gewoon kasticket en buiten de boekhouding houden. Net daarom kan de fiscus moeilijk doen als je toch iets wil inbrengen. Voor vennootschap = factuur, voor privé = kasticket.

Terug naar “Handelspraktijken”