voorschotten

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

voorschotten

#1 , 03 jul 2015 13:12

ik ben handelaar en heb meer dan 3 maand geleden 7.500 euro voorschot betaald aan een invoerder voor goederen.
Tot nu toe heb ik nog geen goederen ontvangen. Kan ik mijn voorschot terugeisen ? Ik weet uit betrouwbare bron ( de producent in het buitenland) dat er geen goederen zullen geleverd worden wegens wanbetalingen invoerder.
Ik heb mijn voorschot reeds mondeling en per mail teruggevraagd maar onder gevolg, wat zijn mijn rechten?
dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 jul 2015 10:04

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Deel uw verkoper aangetekend mee dat u de koop ontbonden acht indien niet geleverd is vóór xx juli 2015 en u in dat geval het voorschot onverwijld terugeist met 2,75 % interest (Belgisch Staatsblad 20 januari 2014) vanaf deze aanmaning. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan voor de rechter met dezelfde vordering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

#3 , 05 jul 2015 10:38

hartelijk dank voor deze info

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”