Schulden na faling vennootschap-verjaring vennoten

Jantje2015
Topic Starter
Berichten: 9

Schulden na faling vennootschap-verjaring vennoten

#1 , 12 mei 2015 03:30

Relaas van de feiten :


In 1993 heb ik een vennootschap ( een CVOHA - onbeperkte en hoofdelijke aansprakelijkheid ) opgericht met nog 2 andere vennoten. Het brein achter de vennootschap vroeg mij om bestuurder en stille vennoot te worden, omdat hij geen bestuursfunctie meer mocht uitoefenen door een vroeger persoonlijk faillisement. Later bleken deze personen beroepsoplichters met een zwaar gerechtelijk verleden en alle vele keren voor zulke feiten veroordeeld.

Een jaar later kwam ik te weten, dat er achter mijn rug om veel schulden en misdrijven werden gemaakt/begaan en ik heb via aangetekende brief laten weten dat ik niets meer met de vennootschap wou te maken hebben, ze een nieuwe vennoot moesten zoeken, de maatschappelijke zetel van mijn adres weg moest, een nieuwe bestuurder moesten zoeken.
Dit werd geweigerd en daarna liet mijn advocaat, na het vinden van een een goede rechter, een proces-verbaal opstellen via het 7de Kanton, en betekenen aan de andere vennoten. De overige vennoten werden aangemaand het één en ander bekend te maken in het Belgisch Staatsblad, maar dat gebeurde nooit.

De andere vennoot of zijn partner heeft veel later dan de bestuursfunctie overgenomen en de zetel verhuist naar een fictief adres.
Na jaren niets meer te maken te hebben met deze personen en vennootschap, valt in 1997/1998 een brief in de bus van een curator waarin staat dat de vennootschap failliet werd verklaard. Hierbij vraagt de curator een provisie / de aandelen te volstorten voor een bedrag van 500.000 BEF. Ik zou ook aansprakelijk zijn voor de vele schulden ( 13 miljoen ) die anderen gemaakt hebben. Na bezoeken van en aan de gerechtelijke politie blijkt dat de andere vennoten, zogezegde nieuwe zaakvoerder, mijn uittreding nooit hebben bekendgemaakt in het Belgische Staatsblad ect...
Ze maakten zich schuldig aan valsheid in geschriften, misbruik van vertrouwen, uitgifte ongedekte cheques, uitoefenen van bestuursfuncties terwijl ze daarvoor een verbod hadden, verduistering van goederen uit faillissement, niet geregisteerd als aannemer,.... waarvoor ze na klacht van de curator, nieuwe vennoten, schuldeisers, mijzelf,.... werden veroordeeld door de Correctionele Rechtbank.

In 1998 werd het faillissement afgesloten en stond er niet-verschoonbaar.
Mijn advocaat liet mij bij de laatste consultatie weten dat ik wel de onderschreven aandelen zou moeten volstorten hebben en dat ik wel aansprakelijkheid ben voor een groot deel van de schulden die anderen gemaakt hebben. Mijn uittreding als vennoot, ontslag als bestuurder,...werd nooit bekend gemaakt in de Belgisch Staatsblad.
De advocaat zei dat de kans klein was dat schuldeisers mij zouden lastigvallen en als dat toch zo zou zijn, ik hem onmiddellijk moest
contacteren.
Indien ik mij niet vergis, is de verjaringstermijn 30 jaar voor deze soort schulden.
Er waren ook vele schulden aan de belastingen, BTW, boetes voor bouwovertredingen,......
Het was een vennootschap met de rechtsvorm CVOHA waarbij de vennoten en oprichters onbeperkt en hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Nu is er bijna 17 jaar gepasseerd sinds de faling en heb ik nooit enige last gehad van één of andere schuldeiser, maar ben er toch niet gerust in.

Mijn vragen zijn de volgende ; -hoelang blijf ik aansprakelijk als ex-vennoot, bestuurder en oprichter voor de schulden van de CVOHA ?

- heeft de Staat meer rechten dan gewone schuldeisers hierin?
- kan na een erfenis bv. zomaar een deurwaarder uit het niets opduiken na al die tijd ?
- geldt de verjaringstermijn van 10 jaar uit de Wet van 1998 ook voor deze schulden, want er is
sprake van gewone burgelijke en zakelijke schuldvorderingen en dat begrijp ik niet.
-zijn mijn bankrekeningen / bezittingen veilig en kan ik bv. een eigen huis op mijn naam kopen ?
-elders op het internet las ik dat wanneer een schuldeiser een hele tijd de moeite niet doet om
een schuld op te eisen, dat hij na lange tijd deze niet meer kan eisen.
-is verjaring automatisch een recht of moet ik dat bekomen via de rechtbank ? (- er zijn meer dan
50 gedupeerden, waaronder ook de Staat... ) Hoe te werk gaan ?
-feitelijk ben ik door anderen en hun misdrijven meegesleurd in een enorme schuldenlast waar ik niets
vanaf wist... maar volgens mijn advocaat is de wet nu eenmaal zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jantje2015
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 20 mei 2015 17:39

even bovenaan zetten...

- geldt de verjaringstermijn van 10 jaar uit de Wet van 1998 ook voor deze schulden, want er is
sprake van gewone burgelijke en zakelijke schuldvorderingen en daar zouden de verjaringstermijnen verschillen.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”