Postbus voor eemanszaak, Zwitserland

AnaPerun
Topic Starter
Berichten: 18

Re: Postbus voor eemanszaak, Zwitserland

#31 , 28 apr 2015 20:44

En nog altijd geen antwoord op mijn vraag gekregen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12962

#32 , 28 apr 2015 20:49

Hoeveel keer hebben we al gezegd dat een eenmanszaak enkel op de domicilie kan? Ik weet niet hoe we het nog anders kunnen uitleggen..

AnaPerun
Topic Starter
Berichten: 18

#33 , 28 apr 2015 20:56

Ja en dat heb ik ook al lang begrepen, ik denk dat mijn vraag verkeerd begrepen wordt. In ieder geval bedankt voor dat antwoord dan. Ik wens jullie nog een fijne avond verder.

Reclame

LeenW
Berichten: 12962

#34 , 28 apr 2015 21:09

Ik denk dat u de problematiek betreffende dubbele belastingheffing niet begrijp/serieus neemt, maar goed, we moeten hier niet op doorgaan als u niet meewil.

In ieder geval, het enig mogelijke adres van uw eenmanszaak is uw domicilie. Uw domicilie is m.i. Zwitserland, zijnde uw feitelijke hoofdverblijfplaats momenteel. Dus als u uw domicilie correct aangeeft, krijgt u wat u wil: een zakelijk adres in Zwitserland. Een accountant kan daarvoor alles voor u regelen.

berenod
Berichten: 942

#35 , 29 apr 2015 07:23

Voila, hieronder antwoord op uw vraag:

Ten eerste, als eenmanszaak is het officieel adres hetzelfde adres als uw wettelijke domicilie.
U kan dit adres niet veranderen op de KBO, tenzij u eerst uw adres veranderd op de dienst bevolking.

Ten tweede, hieronder hetgeen "verplicht" op uw website moet staan:
- De naam van de onderneming
- De rechtsvorm
- Het adres
- Het ondernemingsnummer
- De stad waar de onderneming bij de griffie van de Rechtbank van koophandel ingeschreven is in het rechtspersonenregister (bijv. RPR Brussel).
- Uw e-mail adres.

Enkel GSM of Fax is niet verplicht.

U wil blijkbaar dit Zwitsers postbus adres gebruiken voor privacy redenen, maar de wet is net andersom, zij beschermt uw klant, en een van die beschermingen is dat uw klant het recht heeft van te weten met wie hij een commerciële transactie gaat doen (op voorhand!).

bron: http://www.nsz.be/nl/nieuws/juridisch/w ... n-website/

Ten derde (niet uw vraag, maar belangrijk indien u niet in problemen wil komen met de Zwitserse fiscus):
U bent verplicht u te domiciliëren waar uw hoofdbelang zich bevind. In regel (maar niet exclusief) wordt dit bepaal door hoeveel tijd per jaar u op een bepaald adres zich bevind.
Met name, u kan zich best zich meer dan 6 maanden per jaar effectief in België bevinden, om wettelijk uw domicilie hier te houden.

Wordt dit ook gecontroleerd? Ge moogt gerust zijn! Geen enkel land wil zich inkomensbelastingen mislopen.
Dus Zwitsers postbus adres op uw website, en de Zwitserse fiscus zal beginnen zoeken waar hun inkomen is van deze Zwitserse activiteit!

Redrum
Berichten: 574

#36 , 29 apr 2015 09:56

IK WERK NIET IN ZWITSERLAND! Ik ben zelfstandige in België!!!
Voila, je geeft zelf al roepend het antwoord. Als je zelfstandige in België bent, dan moet je van de Belgische wet ook het adres van je zelfstandige zaak in België op je website en in je overeenkomsten zetten!!! En dat kan van diezelfde Belgische wet alleen uw domicilieadres zijn!!!

Dat het juridisch correct antwoord niet is wat u hoopte te krijgen, is niet ons probleem maar dat van u.

U mag gerust een extra postbusadres gebruiken, alleen wil u blijkbaar niet horen dat dat dan enkel echt 'extra' kan zijn, en nooit wil zeggen dat u uw officiële adres mag weglaten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#37 , 29 apr 2015 15:54

Ik zie niet in waarom het adres van de eenmanszaak hetzelfde zou moeten zijn als dit van je inschrijving in de bevolkingsregisters (domicilie).

Een voorbeeld: veel advocaten hebben hun kantoor niet thuis maar huren ergens een kantoorruimte. Zij vermelden op hun briefpapier, in alle geschriften en ook op hun website enkel het kantooradres. Zelfs bij de KBO kom je hun privé-adres niet te weten, daar staat dan "Geen gegevens beschikbaar wegens bescherming van de persoonlijke levenssfeer".

Er is mi.i geen verschil met een loodgieter of wat dan ook. Een natuurlijk persoon met domicilie in Zwitserland kan perfect in België een kantoor huren en daar een zaak uitbaten. Het adres van deze zaak is dan in België.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: waarvoor dient je website? Wordt er via je website verkocht of is dit enkel informatie die gegeven wordt aan (potentiële) klanten. Als je via je website verkoopt moet je een geografisch adres opgeven.

Verder is ook van belang. Wetboek Economisch Recht: Art. III.25 Alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van handels- en ambachtsondernemingen dienen steeds het ondernemingsnummer te vermelden.

Deze omschrijving lijkt mij ruim genoeg te zijn opdat op de website van een onderneming het nummer van de inschrijving in de KBO vermeld moet worden. In op http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... rform.html" onclick="window.open(this.href);return false; kan men nam meer te weten komen van de onderneming, ondermeer het adres van de vestiging.

AnaPerun
Topic Starter
Berichten: 18

#38 , 29 apr 2015 17:28

Dankjewel Scorpioen voor je eerlijk antwoord op mijn vraag. Eindelijk iemand die mijn vraag begrepen heeft ipv mij te bekritiseren dat ik aan domicilie fraude doe ( wat ik dus absoluut niet doe ) wat totaal naast de kwestie was aangezien mijn vraag daarover absoluut niet ging.

Bart 01
Berichten: 153

#39 , 29 apr 2015 17:44

Er is mi.i geen verschil met een loodgieter of wat dan ook. Een natuurlijk persoon met domicilie in Zwitserland kan perfect in België een kantoor huren en daar een zaak uitbaten. Het adres van deze zaak is dan in België.
Dit klopt, maar dan zit je wel over vestigingseenheden bezig en niet over een postbus. Als vestigingseenheid wordt beschouwd: een plaats, omschreven door een adres, van waaruit een activiteit van de vennootschap wordt uitgeoefend.

Daarenboven vraagt TS hier net het omgekeerde: zij wil een buitenlandse postbus (als vestiging toevoegen) in het Belgische KBO als ik het juist begrepen heb.
Dit is volgens mij niet mogelijk. Zij zal in Zwitserland een vestiging moeten oprichten van haar Belgische zaak en daar de fiscale consequenties van dragen.

bartvdv
Berichten: 1911

#40 , 29 apr 2015 18:03

Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk, denk ik. Ze woont bij haar vriend in Zwitserland en wil dat adres op haar website gebruiken om post te ontvangen van klanten. In haar algemene voorwaarden/Disclaimer kan ze het echte adres in België en haar ondernemingsnummer vermelden, zoals ze ook is ingeschreven in het KBO. Ik veronderstel dat zij haar domicilie hier in België zal behouden en daar ook alle officiële post zal ontvangen van btw/belastingen/deurwaarders, enz.

Zij blijft dus haar Belgische klanten bedienen vanop afstand - weliswaar vanuit een ander land. In principe hoeft niemand te weten dat ze vanuit Zwitserland opereert.

Blijft alleen de vraag of dat fiscaal aanvaard kan worden ? En dat op termijn geen problemen gaat opleveren.

berenod
Berichten: 942

#41 , 29 apr 2015 21:18

Mijn domicilie staat in België, ik woon in bij mijn vriend in Zwitserland waarvan het adres op zijn naam staat. Mijn zaak staat op mijn domicilie van België maar wil deze niet gebruiken als adres voor op mijn website. Hiervoor heb ik een postbus nodig. Daarover mijn bovenstaande vraag...
Dit heeft de vraagsteller zelf geschreven.
Ik dacht dat ik dat reeds redelijk duidelijk had beantwoord, dit mag dus niet. Als minimum moet het adres (en geen postbus!) van de vestigingseenheid op de website staan.

Eenvoudige vraag, eenvoudig antwoord.

Wat bartvdv voorstelt, dus zowel het officieel adres van de eenmanszaak (zijnde nu het Belgische domicilie adres van de vraagsteller) op de website zetten, tezamen met de vraag van de postwisseling naar Zwitserland te sturen kan wel.
Maar alle postwisseling die naar het Belgisch domicilie adres word gestuurd moet evengoed verwerkt worden, men kan niemand verplichten van briefwisseling internationaal naar Zwitserland te sturen voor een Belgisch geregistreerde zaak!

De vraagsteller kan ook een ander vestigingsadres gebruiken, maar voor zover ik weet kan je alleen een Belgisch adres gebruiken.
Je privé adres (waar altijd je maatschappelijke zetel staat als eenmanszaak) moet dan niet op de website staan, enkel het vestigingsadres.

Het adres van de maatschappelijke zetel zal dan zelfs niet op het KBO zichtbaar zijn voor het publiek, aangezien dit onder de privacy wetgeving valt.

Dan staat er het volgende onder adres:
Geen gegevens beschikbaar wegens bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Adres van oudste actieve vestigingseenheid: xxxxxxxxxxxxxx
Waar de xxxxxxxxx dan het adres van het vestigingsadres is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#42 , 29 apr 2015 21:52

Als minimum moet het adres (en geen postbus!) van de vestigingseenheid op de website staan.
Welke wettekst zegt dat het adres op je website moet staan?

Franciscus
Berichten: 38748

#43 , 29 apr 2015 22:02

misschien hier eens lezen:
http://www.elfri.be/verplichte-vermeldi ... lberichten" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier
http://www.bys.be/web/download/Checklistwebsite.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12962

#44 , 30 apr 2015 10:39

Dankjewel Scorpioen voor je eerlijk antwoord op mijn vraag. Eindelijk iemand die mijn vraag begrepen heeft ipv mij te bekritiseren dat ik aan domicilie fraude doe ( wat ik dus absoluut niet doe ) wat totaal naast de kwestie was aangezien mijn vraag daarover absoluut niet ging.
Nogmaals, ik heb daar mijn twijfels bij, net als anderen hier. Maar goed, er is dat spreekwoord met de kaars en de bril.

U kunt uiteraard u zin doen, maar besef dat Zwitserland u kan belasten omdat u daar feitelijk woont. Aangezien het een eenmanszaak is en u online diensten verricht, is uw werkplaats ook Zwitserland. Zovel België als Zwitserland kunnen u hierdoor belasten.

IrisS
Berichten: 102

#45 , 05 jun 2015 03:31

dat maakt wel uit, maar goed. Je vraag: je moet je bedrijfsadres vermelden, hier je domicilie. Je kan nooit een postbusadres gebruiken. Je kan wel een postbus hebben uiteraard, maar nog zal ook je domicilieadres vermeld moeten worden.

Terug naar “Handelspraktijken”