Eenmanszaak

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Eenmanszaak

#1 , 19 dec 2014 16:44

Hallo

Afgelopen jaren heb ik spullen aangekocht (privé, zonder factuur).
Als ik met m'n eenmanszaak start zou ik graag deze officieel verhuren. Moet ik hiervan een factuur hebben op mijn naam? Of kan dit ook zonder?

Zoja: alles vekopen en nieuwe materialen op factuur aanschaffen zodat ik deze kan inbrengen als kost en afschrijven?


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2014 19:28

Hoe kan je aan je zelf verhuren ???

Daar heb je ten minsten een vorm van vennootschap voor nodig, als één mans zaak kan dit niet!

Ook je belastingen van bijverdienste als zelfstandige en je loon die worden samen gevoegd bij een één mans zaak.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 19 dec 2014 20:25

Ik wil ze uiteraard verhuren vanuit m'n eigen eenmanszaak aan klanten. Ik vraag me dus gewoon af wanneer ik deze wil verhuren hier een aankoopbewijs van moet hebben, of ik deze ook kan verhuren zonder aankoopbewijs zodat ik m'n huidig materiaal dat aangekocht is zonder factuur niet allemaal hoef te verkopen.

Bedankt

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2014 20:53

Ja je kan dit verhuren!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 19 dec 2014 21:20

Zonder factuur? Top!

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#6 , 08 jan 2015 21:58

Vraag:

Ik ben van plan om binnen enkele maanden dus een eenmanszaak te starten.
Nu, ik kwam zonet een leuke aanbieding tegen van een toestel dat ik graag voor die zaak zou gebruiken.

De aanschafwaarde is €3750 ex. btw
Als consument betaal ik dus nu de volledige prijs incl. BTW en ik weet dat, als ik het product enkele maanden voor de start aankoop ik het op de zaak kan laten zetten en dan dus het (volledige?) btw bedrag terug kan krijgen.

Het toestel bevindt zich in Nederland, hoe zit het dan? Aangezien ik (als ik al zelfstandige zou zijn) dan geen BTW hoef te betalen.

Hopelijk kan iemand me helpen!

berenod
Berichten: 942

#7 , 09 jan 2015 06:03

Beetje complex.

Ten eerste voor Belgische aankopen zou dit al moeilijk zijn. Indien u in de zeer nabije toekomst een zaak zou starten kan u op een aankoop factuur als btw nummer laten vermelden "btw in aanvraag". Nadat u uw btw nummer dan hebt gekregen moet u dit ook meedelen aan de verkoper! Voor zover ik weet moet dit op zijn minste nog in hetzelfde kwartaal gebeuren.
Dit wil dus zeker niet zeggen "enkele maanden"!
Enkel zo kan u de btw recupereren.

Van een gewone factuur (dus zonder vermelding btw nummer) kan de btw nooit gerecupereerd worden, de onkosten kunnen wel eventueel later ingebracht worden in uw eenmanszaak.

Indien u zulke grote investeringen wenst te doen (en zeker in het buitenland) is het ten zeerste aangeraden van uw ondernemingsnummer nu al aan te vragen. Dit kost niet zoveel, slechts een 80 Euro voor het ondernemingsnummer en een 40 euro om uw btw te laten activeren (of dit laatste gratis indien u zelf de papierwinkel voor de btw doet).

Indien u geen btw nummer hebt zal u bij aankoop van een goed in het buitenland altijd btw moeten betalen, en deze zal u nooit kunnen terugtrekken (aangezien deze btw nooit aan de Belgische fiscus betaald werd).
Hebt u wel een btw nummer dan betaalt u, als aankoper de btw aan de Belgische fiscus, maar aangezien je deze ook terug mag aftrekken word dit dus een nuloperatie bij de kwartaal aangifte. Maar moet wel aangegeven worden (intracommunautaire verwervingen, vak 86, en de btw ervoor, vak 55).

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#8 , 09 jan 2015 09:46

Ik was vorige week bij een boekhouder geweest, en hij vertelde me dat ik beter kan starten op een nieuw kwartaal > 1 April dus
Is er een mogelijkheid dat ik wel al een BTW nummer laat aanvragen maar de start pas op 1 April laat doorgaan? Kan ik nu dan al aankopen doen?

Bedankt
Marijn

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#9 , 09 jan 2015 11:44

Ok, duidelijk. Als ik t nu aankoop op mijn naam kan ik de BTW wel terugvorderen, alleen kan t product dus niet inbrengen als kot.
Als ik binnenkort genoeg andere kosten maak bij aanvang v/d zaak, is dit niet zo'n ramp. Toch?

berenod
Berichten: 942

#10 , 09 jan 2015 16:21

Ok, duidelijk. Als ik t nu aankoop op mijn naam kan ik de BTW wel terugvorderen, alleen kan t product dus niet inbrengen als kot.
Als ik binnenkort genoeg andere kosten maak bij aanvang v/d zaak, is dit niet zo'n ramp. Toch?

Neen, net andersom!
U kan geen btw terugvorderen zonder btw nummer (of op zijn minst een in aanvraag).

De aankoop inbrengen als kost gaat gemakkelijker, zeker wanneer deze aankoop overduidelijk benodigd is voor uw zaak (bijvoorbeeld een draaibank in een metaalbewerkingszaak).

En vergeet ook niet dat een groot gedeelte van uw investeringen (zoals dus toestellen om te gebruiken in uw zaak) slechts over verschillende jaren kunnen ingebracht worden als kost.

Computers en klein materiaal moet je inbrengen over 3 jaar, grotere machines (een draaibank bijvoorbeeld) over 10 jaar!

Dus als je een draaibank koopt van bijvoorbeeld 12100 Euro (dus 10,000 Euro plus 2100 Euro btw), dan kan je (indien je een btw nummer hebt) onmiddellijk de 2100 euro btw terugvorderen, maar de 10,000 euro van de draaibank daar kan je slechts elk jaar 1000 euro van inbrengen als kost (10 jaar lang).

berenod
Berichten: 942

#11 , 09 jan 2015 16:33

Het enige voordeel van in het begin van een kwartaal te starten is dat je pas 3 maanden later je eerste btw aangifte moet indienen (met bijhorende kosten voor de boekhouder).

Met de sociale bijdragen moet je helemaal geen rekening houden, wanneer je nu registreert moet je wel sneller een voorschot betalen, maar dit is slechts een 76 euro, en dit is sowieso een voorschot, dit word dus later verrekend gebaseerd op je echte inkomsten! Alles wat je nu al betaalt aan sociale bijdrage word in mindering gebracht van wat je later eventueel moet betalen (zijnde 22% op je omzet min je onkosten).


En algemener, wanneer je een beetje overweg kan met nummers en gemakkelijk iets bijleert, dan kan ik aanraden van toch een cursus boekhouden te volgen. Een georganiseerde cursus of via zelfstudie.

Het is ongelooflijk handig dat je toch de basisregels van de Belgische fiscaliteit onder de knie hebt, dan weet je veel beter waar je je op fiscaal/financieel gebied aan kan verwachten/rekening mee moet houden, en zeker als eenmanszaak is het niet zo moeilijk van je boekhouding zelf te doen (eventueel met behulp van software/online boekhoudings systeem) en je de kost van een boekhouder volledig kan uitsparen.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#12 , 09 jan 2015 16:53

Bedankt.
Stel dat ik het product in NL aanschaf van 3750 ex. BTW. op mijn persoonlijke naam aangezien ik geen eenmanszaak heb (met het ook om te gebruiken voor de zaak).
Dan betaal ik dus nu 3750 + btw maar als ik binnen 2 maanden m'n BTW nummer heb. Kan ik de betaalde BTW teryugvorderen, maar kan ik deze niet inbrengen als kost. Klopt dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jan 2015 17:15

Het simpelste is naar een ondernemingsloket gaan en een ondernemingsnummer vragen die krijg je onmiddellijk en dan je BTW nummer activeren, ik vraag me af waarom je nog 2 maanden zou wachten.
Kostprijs 82,50€ + BTW nummer 55€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#14 , 09 jan 2015 17:33

Heb ik de komende periode nog de tijd om alles een beetje op punt te zetten (logo's, websites,..)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 jan 2015 17:43

Heb ik de komende periode nog de tijd om alles een beetje op punt te zetten (logo's, websites,..)
Je kan dit daarom wel op voorhand in orde maken, wettelijk moet je al in orde zijn op het moment dat je start, dus een tweetal maanden alles regelen op op start datum bv 1 april zetten.
Dit is de normale gang van zaken, zelfs bij de meeste vennootschappen is het soms al maanden op voorhand geregeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”