Opstart zaak: advies nodig !

NicoW76
Topic Starter
Berichten: 15

Opstart zaak: advies nodig !

#1 , 26 aug 2014 20:20

Hallo,

Komende maand ga ik starten als zelfstandige in bijberoep, ik werk voltijds voor een werkgever in hoofdberoep.
Mijn vrouw is ten laste van mij, zij werkt enkel in het plukseizoen onder de 65-dagen regeling en heeft verder geen inkomsten.
Nu wens ik mijn vrouw ook in mijn zelfstandig bijberoep te laten werken als meewerkende echtgenoot maar volgens mijn docent in bedrijfsbeheer gaat en kan dit niet, enkel als zelfstandige in hoofdberoep, klopt dit ?

Indien ja, hoe kan ik mijn vrouw dan officieel deel laten uitmaken van mijn activiteiten als zelfstandige in bijberoep zonder haar in loondienst te nemen ?

Mijn docent vertelde me dat een VOF een oplossing zou zijn maar hoe zit dan dan met de sociale bijdragen ?

Graag had ik wat advies ingewonnen om alle mogelijkheden te overwegen, het zelfstandig bijberoep is enkel een bijverdienste en niet de bedoeling om hier een hoofdberoep van te maken dus om dan sociale bijdragen te betalen als een zelfstandige in hoofdberoep waar ik persoonlijk geen voordeel uithaal lijkt me weggegooid geld omdat ik voltijds in loondienst werk en alle sociale voorzieningen reeds gedekt zijn voor mijn familie.

Iemand die hier ervaring mee heeft in dezelfde situatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 27 aug 2014 05:27

Best je ondernemingsloket contacteren, zij zijn zeer behulpzaam bij het opstarten van je zelfstandige activiteit, en aangezien de meesten zelf een sociaal verzekeringsfonds zijn gaan zij zeker het correct antwoord kunnen geven.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met Zenito, andere grote namen zijn Acerta, Xerius enzovoorts!

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”