Van verhuren je beroep maken

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

Van verhuren je beroep maken

#1 , 28 aug 2015 10:13

Een hele tijd geleden dat ik nog op dit forum was maar nog steeds de beste plaats voor advies volgens mij.

Mijn vraag is kort: ik en mijn vrouw bezitten nu elke een huis en samen een appartement. We wonen in het ene huis en verhuren het andere en het appartement. Ondanks het feit dat het fiscaal misschien minder attractief is en zal worden om te verhuren is het in deze tijden van laag vermogensrendement toch nog steeds aantrekkelijk en grond is grond en een steen is een steen, die kan (nog) niet verdampen zoals op de beurs het geld soms wel doet.

Kortom, wij zouden dus graag in de toekomst nog meer panden aankopen om te verhuren maar de vraag is: hoe pak je dit best fiscaal aan ? Blijven we dit partikulier doen of steken we best de zaken in een vennootschap en zo ja welk soort vennootschap en wat zijn de voor- en nadelen hiervan ? Ik denk dat het naar belasting toe interessanter kan zijn maar je kan er niet zomaar geld of panden terug uithalen dan ?

Iemand die hier ervaring mee heeft of advies kan geven ?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pierre55
Berichten: 3

#2 , 28 aug 2015 15:04

Wel een gevaarlijk spelletje...
Ik ben zelf huurder, maar ook eigenaar. Ons huis waar we wonen en dus huren, verzorgen we met hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel als zou dit ons huis zijn, maar jammergenoeg is dat niet het geval van onze huurders. Zij betalen momenteel niet, en doen totaal niets aan het huis. De tuin is totaal verwilderd, ondanks onze dringende vraag er iets aan te doen, en er is blijkbaar een lek geweest van de boiler waar ze niets van gezegd hebben. Het ganse plafond van de keuken is naar de vaantjes, net als een muur waar het behang daardoor naar beneden hangt.
Nu proberen wij hen eruit te zetten, maar het zijn sociale gevallen en die krijgen veel rechten. Denk dus goed na voordat jullie daarmee beginnen. Het kan goed gaan, maar ook zeer slecht...

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 aug 2015 17:27

Er is wel goed aan te verdienen, maar dan moet je wel meerdere panden in eigendom hebben. Met 1 of 2 zal je er niet komen, tenzij altijd alles goed verloopt, maar één niet betalende huurder kan uw volledige jaaropbrengst opsouperen.
En uw winst zal dan niet komen van de huuropbrengsten maar van de waardevermeerderingen bij verkoop

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 29 aug 2015 15:55

Zou niet durven zeggen, dat stenen niet verdampen. De beste tijd ligt achter ons. Nu ligt de nadruk op appartementen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 29 aug 2015 18:18

Een commandataire vastgoed vennootschap wordt interessant vanaf € 800.000 kapitaal dat erin steekt. Je dient tegenwoordig wel op te passen met dergelijke vennootschappen aangezien de fiscus er relatief streng op toekijkt bij creatie. In het verleden werd deze vorm te vaak misbruikt om belastingen te ontduiken.
Het grote voordeel ervan is dat je bijna al je kosten aan de panden op 33 jaar kan afschrijven.

Voor u een dergelijke constructie ook maar overweegt wil ik u met nadruk adviseren ter consultatie te gaan bij een gereputeerd boekhouderskantoor die u op basis van inleg en kosten kan aangeven of deze constructie voor u al dan niet interessant is. Dat zal een relatief kleine kost zijn om in alle privacy een sluitend antwoord te krijgen.

Om uitsluitend op verhuur te rekenen voor uw inkomsten... Neen zou ik niet doen. Een paar slechte huurders kunnen je dan ernstig in de problemen brengen.

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

#6 , 30 aug 2015 11:02

Bedankt aan allen voor de reacties. Dat er risico's zitten in verhuur ben ik me terdege van bewust. En naast de huizen die we nu bezitten denk ik inderdaad enkel aan het verhuren van appartementen. Een goeie screening helpt maar je bent natuurlijk nooit zeker.

Dank je Vandebos, we zullen zeker iemand met grondige kennis van zaken raadplegen voor het zover is.

Grootste openstaande vraag is eigenlijk: waarin moet je je spaargeld dan nog gaan investeren als alles risico is ? Geen beurs, geen vastgoed, regering zit ook al aan pensioenfondsen en groepsverzekeringen en je geld zit vast tot je pensioen, ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 30 aug 2015 11:28

Misschien weet Marc Coecke het, sorry maar is overwegen en op uzelf vertrouwen. In alles is een dosis geluk nodig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 30 aug 2015 12:09

Spreiden.

Een deel in vastgoed, een deel in in aandelen met een hoge dividend uitkeer, een deel in obligaties, een deel op hoogrentende (nu ja) spaarrekeningen...

Terug naar “Andere”