Waterverbruik, geen officiele verdeelsleutel

Dalving
Topic Starter
Berichten: 1

Waterverbruik, geen officiele verdeelsleutel

#1 , 14 feb 2013 21:24

De verkoopakte van mijn appartement geeft hetvolgende aan in het rubriek 'Bijzondere verdeelsleutels': ''Alle kosten van verbruik van gas, water en elektriciteit zullen door elk der mede-eigenaars gedragen worden in verhouding tot hun verbruik, dat wordt vastgesteld door afzonderlijke meters voor gas, water en elektriciteit.

Aparte meters voor water zijn er helaas niet. Mijn buurman en vorige eigenaar van mijn pand, voorzag zelf een verdeelsleutel van 45% voor mij, 45% voor hemzelf en 10% voor de handelspand (die hij ook verkocht), waar ik boven woon.
Deze verdeelsleutel werd niet contractueel vastgelegd, nergens staat er een handtekening dat ik akkoord ga met deze verdeling.

Onlangs las ik dat dergelijke zaken verdeeld worden adhv het aantal toiletten, waterkranen, badkamers enz... die een pand tellen. Zijn pand is dubbel zo groot als mijn pand.

Al vijf jaar betaal ik mijn verbruik via een brief dat hij persoonlijk opsteld met een kopie van de factuur, en zijn verdeelsleutel van 45%.
Dit jaar had hij besloten om mijn aandeel met 5% te verhogen en stuurde mij zijn brief dat ik 50% mocht betalen.

Ik wens dat hij de verkoopakte na komt en de betaling voor het installeren van afzonderlijke watermeters op zich neemt.
Kan dit nog?
Welke rechten heb ik aangzien hij naar goed dunken de onofficiële verdeelsleutel aanpast?

Bedankt voor jullie hulp!
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 15 feb 2013 09:28

De verkoopakte van mijn appartement geeft hetvolgende aan in het rubriek 'Bijzondere verdeelsleutels': ''Alle kosten van verbruik van gas, water en elektriciteit zullen door elk der mede-eigenaars gedragen worden in verhouding tot hun verbruik, dat wordt vastgesteld door afzonderlijke meters voor gas, water en elektriciteit.

Aparte meters voor water zijn er helaas niet. Mijn buurman en vorige eigenaar van mijn pand, voorzag zelf een verdeelsleutel van 45% voor mij, 45% voor hemzelf en 10% voor de handelspand (die hij ook verkocht), waar ik boven woon.
Deze verdeelsleutel werd niet contractueel vastgelegd, nergens staat er een handtekening dat ik akkoord ga met deze verdeling.

Onlangs las ik dat dergelijke zaken verdeeld worden adhv het aantal toiletten, waterkranen, badkamers enz... die een pand tellen. Zijn pand is dubbel zo groot als mijn pand.

Al vijf jaar betaal ik mijn verbruik via een brief dat hij persoonlijk opsteld met een kopie van de factuur, en zijn verdeelsleutel van 45%.
Dit jaar had hij besloten om mijn aandeel met 5% te verhogen en stuurde mij zijn brief dat ik 50% mocht betalen.

Ik wens dat hij de verkoopakte na komt en de betaling voor het installeren van afzonderlijke watermeters op zich neemt.
Kan dit nog?
Welke rechten heb ik aangzien hij naar goed dunken de onofficiële verdeelsleutel aanpast?

Bedankt voor jullie hulp!
Groetjes
Als er géén aparte meters zijn voor elk appartement, dan dienen de medeeigenaren overeen te komen over het verbruik.

Als er een syndicus is, kan U de vergadering bijéénroepen en dit punt dus op de agenda brengen. Komt U er niet uit dan kan U naar de rechter.

Normaliter wordt er rekening gehouden te worden met het aantal inwoners per appartement. Duidelijk dat een appartement met 5 inwoners meer verbruikt dan met één met 2 inwoners. Zijn er meer wateraalsuitingen in bepaalde kavels dan dient daar ook rekening mee gehouden. Er kan ook op papier een afspraak gemaakt voor wat het handelspand betreft. Stel dat in het handelspand morgen een activiteit uitgeoefend wordt waarbij veelvuldig water wordt gebruikt dan dient de verdeelsleutel aangepast (bv. sauna, bloemenzaak, enz.). Die aanpassing kan op elk moment gebeuren maar afspraken best op voorhand op papier zetten.

Het beste blijft individuele watermeters te plaatsen door elke eigenaar betaald. Informeer bij de watermaatschappij over de kosten.
U deelt dan het voorstel via AS aan de medeeigenaars voor en stelt een ultimatum-datum voor. Krijgt U geen gehoor dan dient U naar de rechter te stappen en het probleem voor te leggen.

Justiceseeker

dako
Berichten: 333

#3 , 15 feb 2013 13:52

Of plaats per verbruiker op de hoofdleiding naar elk appartement/verdiep/verbruiker intern een watermeter. Goedkoper in plaatsing, en je betaald maar 1x vergoeding van de watermeter aan je leverancier.

Moet je waterstand doorgeven, noteer dan ook de standen van de interne watermeters, en verdeel de factuur volgens deze verdeelsleutel van de interne watermeters.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 feb 2013 17:00

En wat zegt de akte van het gebouw?

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 feb 2013 19:52

Deze verdeelsleutel werd niet contractueel vastgelegd

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 15 feb 2013 19:55

Even verduidelijken: in de verkoopakte staat dat er aparte meters dienen te staan, maar staat dit ook in de basisakte van het gebouw? Of staat er iets anders in de basisakte?

Terug naar “Andere”