Bouwen op verblijfsrecreatiegrond.

Beroepsamateur
Topic Starter
Berichten: 5

Bouwen op verblijfsrecreatiegrond.

#1 , 13 aug 2012 19:33

Wij denken er aan een stuk verblijfsrecreatiegrond aan te schaffen op een 4-tal km van onze woning. De bedoeling was om er een veredeld tuinhuis op te zetten met een groot afdak. We hebben geen grote tuin en zouden daar dan in het weekend regelmatig gaan zodat de kinderen meer ruimte hebben om te spelen. Het immo-kantoor die de grond aan de man brengt vertelde ons dat er niets kon op geplaatst worden. Tot mijn grote verbazing werd dit vandaag bevestigd door de gemeente. Zij zouden blijkbaar geen bouwvergunning kunnen afleveren omdat er geen nutsvoorzieningen aanwezig zijn. De gemeente heeft geen intentie om nutsvoorzieningen te voorzien.
Nu had ik graag geweten of hier helemaal geen achterpoortje aan is? Ik wil enkel de grond gebruiken waarvoor het volgens het gewestplan zou dienen. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat er geen nutsvoorzieningen zouden liggen. Met wat knutselwerk en bidons water kun je makkelijk je plan trekken.

Ik heb al heel wat teksten zitten lezen over bvb de bijgebouwen waar geen vergunning meer voor nodig zijn en dergelijke, maar kan niet uitmaken of hier een uitweg kan zijn.

Misschien een tweede vraag, wat kunnen de gevolgen zijn moesten we daar toch gewoon een tuinhuis van pakweg 20m² op zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 aug 2012 20:47

Dat u het moet afbreken wegens bouwovertreding + boete.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 aug 2012 12:38

Maar misschien mag je wel een tentje zetten. :)

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 14 aug 2012 13:04

Ik meende dat voor tuinhuisjes geen bouwvergunning meer vereist was? Dat is toch al een jaar of vier geleden ingesteld?
http://www.kadaster.be/De_gids/Bouwverg ... n_tuinhuis" onclick="window.open(this.href);return false;

Beroepsamateur
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 aug 2012 13:24

Klopt, voor een tuinhuis heb je geen bouwvergunning meer nodig, maar ze spreken daar wel telkens over de afstand tot de woning.
Vermits er geen woning staat vrees ik dat een tuinhuis zonder vergunning ook niet zal kunnen.

Een tentje mag ik inderdaad zetten, maar daar kan ik mijn tafels, stoelen en BBQ niet in achter laten he.

Beroepsamateur
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 14 aug 2012 23:22

Zijn hier nu geen mensen met kennis van zaken die hier een uitweg voor weten? Ik vind het zo niet kunnen dat men een stuk grond niet zou kunnen gebruiken waarvoor het eigenlijk dient.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 14 aug 2012 23:59

Bouw een ondergrondse kelder, die zien ze niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tope
Berichten: 916

#8 , 15 aug 2012 01:24

Je kan er ook een caravan of een mobilhome zetten.
Dan moet je niks afbreken of boetes betalen en kan je zorgen voor je eigen nutssvoorzieningen.
Bovendien weet ik uit ervaring dat kids 'kamperen' geweldig vinden.
Op 4 km van je huis kan je zo eigenlijk ook een echt vakantiegevoel creëren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 15 aug 2012 09:55

Er klopt duidelijk iets niet. Op een grond voor verblijfsrecreatie mag vrijwel altijd een klein gebouwtje (tuinhuisje, chalet,...) worden opgetrokken. Anders zou het geen verblijfsrecreatiegrond zijn. Gaat het niet over bos- of landbouwgrond? Daarop mag je inderdaad niets bouwen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Beroepsamateur
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 16 aug 2012 15:44

Het gaat wel degelijk over "verblijfsrecreatiegrond".
Ze kunnen (willen) alleen geen bouwvergunning geven omdat er geen nutsvoorzieningen liggen.
Blijkbaar zegt de wet dat bouwen zonder niet mag.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 16 aug 2012 16:55

Dat vind ik dus eigenaardig : "verblijfsrecreatiegrond" betekent toch dat je er mag verblijven. Het is wel verboden er een verblijf op te zetten. Hoe mag je er dan verblijven? Alleen in een hangmat?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 16 aug 2012 20:06

Het gaat wel degelijk over "verblijfsrecreatiegrond".
Ze kunnen (willen) alleen geen bouwvergunning geven omdat er geen nutsvoorzieningen liggen.
Blijkbaar zegt de wet dat bouwen zonder niet mag.
heeft U duidelijk "tuinhuis" vermeld?
voor een tuinhuis is er geen bouwvergunning vereist, en in een tuinhuis zijn er gewoonlijk ook geen nutsvoorzieningen nodig.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 17 aug 2012 11:36

[quote="Mariette
voor een tuinhuis is er geen bouwvergunning vereist, en in een tuinhuis zijn er gewoonlijk ook geen nutsvoorzieningen nodig.[/quote]
Hangt af van de grootte en er is wel een meldingsplicht.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 17 aug 2012 14:41

Een tuinhuisje mag wettelijk niet meer dan 30 meter van de woning staan. 4 kilometer is meer dan 30 meter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jan S
Berichten: 397

#15 , 17 aug 2012 16:03

ART. 16.
5. De recreatiegebieden:
5.0. De recreatiegebieden zijn bestemd voor het aanbrengen van recreatieve en toeristische accomodatie, al dan niet met inbegrip van de verblijfsaccomodatie. In deze gebieden kunnen de handelingen en werken aan beperkingen worden onderworpen ten einde het recreatief karakter van de gebieden te bewaren.
5.1. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accomodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccomodatie.
5.2. De gebieden voor dag- en verblijfsrecreatie zijn bestemd voor de recreatieve en toeristische accomodatie alsmede de verblijfsaccomodatie met inbegrip van de kampeerterreinen, de gegroepeerde chalets, de kampeerverblijfparken en de weekendsverblijfparken.
Een tuinhuis is m.i. geen recreatieve noch toeristische accomodatie. Woningen zijn cfr. de Raad van State sowieso niet toegelaten, zelfs niet in een gebied voor verblijfsrecreatie.
Voorbeelden van recreatie zijn: een zwembad, voetbalveld voor niet-professioneel gebruik, speelruimten en
voorzieningen voor activiteiten voor jeugdwerking, tennisvelden, plas voor waterrecreatie, manege, terreinen
voor lawaaierige sporten, een voetbalstadion.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Andere”