Er klopt iets niet volgens mij.

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

Er klopt iets niet volgens mij.

#1 , 11 aug 2012 13:13

Ik heb via testament vruchtgebruik over mijn vroegere (zelfgebouwde) woning die ik op aanraden van een notaris op haar naam had gezet( vriendin en levenspartner ondertussen overleden). (stom, er zijn andere mogelijkheden maar het is nu zo)
Nu, na enkele jaren via gerecht te vechten met haar zus ben ik in beroep veroordeelt om een huursom van 750 euro (met terugwerkende kracht) te betalen. En dit in één keer!
Dit gaat over een periode van meer dan 4 jaar, dus veel geld die ik trouwens niet heb. Ik heb dus vruchtgebruik maar eigenlijk ook niet want er is nooit een "inbezitstelling" gevraagd.
Dit is een serieuze blunder van mijn notaris. Want volgens een wet van "Napoleon"???? moet dit volgen op een handgeschreven testament als je geen wettelijke erfgenaam bent. (zoals ik dus)
Maar, en nu komt het...van de belastingen mag ik wél al vier jaar het kadastrale inkomen betalen, wat ook een 2000 euro vertegenwoordigt ondertussen.
Moet in dit geval de blote eigenaar dat niet bekostigen? Of is er ook nog ergens een wet van mijnheer Napoleon die dit tegenwerkt?
Het is in dit apeland erg gesteld als het op wetten aankomt hoor! :twisted:
Laatst gewijzigd door beemka op 12 aug 2012 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#2 , 12 aug 2012 23:11

Niemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 aug 2012 23:22

Een blote eigenaar moet geen belastingen betalen op het huis waarvan hij blote eigenaar is. Wel de vruchtgebruiker.
Maar u zegt zelf dat u geen vruchtgebruiker bent, dus hoeft u die belastingen niet te betalen.
Als er geen vruchtgebruiker is dan is er een volle eigenaar en moet die de belastingen op het onroerend goed betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 aug 2012 10:16

“Art.1011.De legatarissen onder algemene titel moeten de afgifte vragen aan de erfgenamen aan wie de wet een voorbehouden erfdeel toekent; bij gebreke van zodanige erfgenamen, aan de algemene legatarissen; en bij gebreke van dezen, aan de erfgenamen die tot de nalatenschap geroepen zijn in de volgorde bepaald in de titel Erfenissen.Art.1014.Ieder zuiver en onvoorwaardelijk legaat verleent aan de legataris, van de dag van het overlijden van de erflater, een recht op de vermaakte zaak, welk recht op zijn erfgenaam of rechtverkrijgenden overgaat. Nochtans kan de bijzondere legataris geen bezit nemen van de vermaakte zaak, noch aanspraak maken op de vruchten of interesten daarvan, dan van de dag waarop hij de vordering tot afgifte heeft gedaan, overeenkomstig de in artikel 1011 bepaalde volgorde, of van de dag waarop de afgifte hem vrijwillig is toegestaan.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.). Vergelijk verder met art.828 B.W.

’Ik heb dus vruchtgebruik maar eigenlijk ook niet want er is nooit een "inbezitstelling" gevraagd.’

Niets belet u nu toepassing te maken van voornoemd art.1014.Daarna kan u een bezwaar indienen voor de aanslagen waarvoor de termijn nog niet verstreken is en voor de overige toepassing maken van :”Art.376.§ 1. De directeur der belastingen of de door hem gedelegeerde ambtenaar verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materiële vergissingen, uit dubbele belasting, alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord door gewettigde redenen en op voorwaarde dat: 1° die overbelastingen door de administratie werden vastgesteld of door de belastingschuldige of door zijn echtgenoot op wiens goederen de aanslag wordt ingevorderd, aan de administratie werden bekendgemaakt binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#5 , 08 nov 2012 21:51

Is de notaris verplicht voor de uitvoering van een eigenhandig geschreven testament een inbezitstelling aan te vragen?
Ik ben dus in wezen geen wettelijke erfgenaam. Enkel "legataris"
Mijn notaris beweerde dat er een stilzwijgende overeenkomst was, aangezien ze me een jaar gerust lieten.
Daarna stapte de zus van mijn overleden partner naar een advocaat omdat ik ik nog steeds die inbezitstelling niet zou hebben.
Heeft mijn notaris een fout gemaakt die ik op hem kan verhalen? Dit koste mij tot hiertoe dik 35.000 euro!

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#6 , 23 nov 2012 11:32

Is de notaris verplicht voor de uitvoering van een eigenhandig geschreven testament een inbezitstelling aan te vragen?
Ik ben dus in wezen geen wettelijke erfgenaam. Enkel "legataris"
Mijn notaris beweerde dat er een stilzwijgende overeenkomst was, aangezien ze me een jaar gerust lieten.
Daarna stapte de zus van mijn overleden partner naar een advocaat omdat ik ik nog steeds die inbezitstelling niet zou hebben.
Heeft mijn notaris een fout gemaakt die ik op hem kan verhalen? Dit koste mij tot hiertoe dik 35.000 euro!
Even terug in de aandacht brengen.

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#7 , 18 mar 2014 22:42

Nooit antwoord gekregen op mijn vorige vraag. En de vraag om de onkosten die ik moest betalen voorgelegd aan de kamer van notarissen te Antwerpen. Als antwoord ging daar de "paraplu" open want volgens hen was er geen fout gemaakt.
Alhoewel de wet zegt dat een notaris je degelijk moet voorlichten en bijstaan.
De situatie is ondertussen zo ver dat ik mijn legaat als vruchtgebruiker via de rechtbank heb verkregen op de woning, mits een borgstelling te betalen. Maar ik heb voordien wel met terugwerkende kracht (sinds mijn vriendin haar overlijden) maandelijks 750 euro mogen betalen. Door zelf wat in die wetten rond te neuzen heb ik dit gevonden, citaat;18. Zolang de vruchtgebruiker geen voldoende zekerheid gesteld heeft, zal de blote eigenaar de afgifte van het in vruchtgebruik gegeven onroerend goed dus mogen weigeren101,102. De vruchten die het onroerend goed intussen opbrengt, zullen de blote eigenaar echter niet toekomen. De vruchtgebruiker heeft er immers al vanaf het ontstaan van het vruchtgebruik recht op. De blote eigenaar zal ze echter pas moeten afgeven als een borg gesteld is. Tot dan zal hij ze moeten innen en natuurlijk bijhouden (art. 604 BW)
Hier versta ik onder dat de "vruchten" zijnde 750 euro/maand die ik mocht betalen, kan terug vorderen van zodra de borgstelling betaald is.
Graag wat meer info of verwijzingen naar teksten om dit te staven. Want dit zal langs de rechter moeten.

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#8 , 31 mar 2014 00:40

Niemand die hier iets zinnigs over weet?

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#9 , 07 mei 2016 00:46

Niemand? Want deze zaak is nog steeds lopende.

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

#10 , 07 mei 2016 00:53

Ik ben op zoek achter een goede advocaat die thuis is in deze materie. Want mijn "pro-deo" advocate, die waarschijnlijk wel haar best deed, heeft me meer van de drup in de regen geholpen. Graag iemand die een beetje thuis is in notarieel recht of aanverwante.

Terug naar “Andere”