lening huis

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

lening huis

#1 , 21 okt 2010 08:50

mijn vraag :

Ik heb zeven jaar geleden een huis gekocht en daarvoor een lening aangegaan, wel te verstaan als alleenstaande. Ik heb nu sedert drie jaar een vriend en de bedoeling zou zijn om te trouwen en mijn huis alsook de lening in de gemeenschap te brengen.

Maar mijn vriend is nog voor de helft eigenaar van een huis (uit zijn vorig huwelijk) en daar staat nog een lening open die nog drie jaar duurt, daarna is dat huis afbetaald en wordt het ook verkocht ditzelfde jaar.

Is het wel mogelijk omdan nu mijn lening op de twee namen te plaatsen daar mijn vriend nog een lening lopende heeft, ik wil er wel bij vermelden dat mijn vriend die lening niet verder afbetaald maar wel zijn ex-vrouw. Zijn ex-vrouw blijft daar wonen tot de lening is afbetaald en het huis verkocht is.

Kunnen wij nu "mijn huis" en "mijn lening" in de gemeenschap brengen als we trouwen ? Het is vooral de bedoeling dat die lening op de twee namen komt zodat wij daar fiscaal voordeel uit halen bij de belastingen.

In principe zou mijn man dan ook voor de helft " een tweede verblijf" hebben, de helft van zijn vroeger huis, hoe zit het dan daarmee?

Ik hoop echt dat er mij iemand daar wijzer kan in maken

greetz v

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 21 okt 2010 20:45

Niets belet dat je je woning in de gemeenschap brengt en dat jouw vriend medeschuldenaar wordt in jouw lening. Van zodra én de woning én het krediet op beide namen staat kunnen jullie beide fiscaal voordeel genieten. Gezien lening van voor 1/1/2005 val je onder het "oud systeem" en verandert er voor jou niets.
Voor je toekomstige echtgenoot : die zal de kapitaalsdelgingen kunnen aftrekken aan het "verbeterd gemiddeld tarief" ipv "marginaal tarief".
Wat betreft de helft van zijn vroegere woning : hij dient zijn helft van het kadastraal inkomen van die woning aan te geven bij code 1106-58 (woningen die u niet verhuurt enz)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”