Stalramen dichtmetsen verplicht?

Fien1975
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Stalramen dichtmetsen verplicht?

#1 , 27 jan 2024 16:31

Hallo,

Ik heb in 2002 samen met mn vriend een huis gekocht. Naast ons ligt een stuk restgrond/tuingrond die van iemand anders is. Op de scheidingslijn staat een stal met twee stalramen. We bezitten elk een halve muur. De dakgoot aan die kant hangt over de perceelsgrens.
Nu wil de buur er bouwgrond van laten maken en hij beweert dit kunnen als ik de stalramen dichtmets. Enkel als ze tegen die stal bouwen kan er gebouwd worden. De dakgoot moet ik dus ook laten aanpassen.
Het huis is rond 1880 gebouwd. De stal is nog in originele staat. Wij hebben 15 jaar geleden een bouwvergunning aangevraagd om enkele werken uit te voeren alsook die stal als woonruimte te kunnen benutten. Die is toegestaan. Mn vriend is ondertussen overleden en de verbouwing is uitgesteld. Als die ramen dichtgemetseld moeten worden is er geen lichtval.
De buur heeft destijds de grond verkocht en terug over moeten kopen aangezien ze maar 4m breed konden bouwen.
Nu heb ik een brief van een advokatenkantoor gekregen die eist dat ik die stalramen dichtmets en de dakgoot aanpas als minnelijke schikking.
Hij verwijst ook dat de muur te paard gebouwd is.
Het dak hebben we destijds vernieuwd dwz. De dakpannen. Voor de rest is alles nog zoals het altijd geweest is.

Wat zijn mn mogelijkheden? Ben ik verplicht om die stalramen dicht te metsen? En wat met de dakgoot? Dit zijn kosten die ik best kan missen nu.

Alvast bedankt voor some feedback!
Fien.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jan 2024 16:52

Volgens mij is het voldoende in die ramen (die dus uitgeven op de grond van de buur) uit te rusten met ondoorzichtig glas, en dit dan in een niet opengaand raam. Dichtmetselen is dus niet verplicht. Zoek eens op in "Lichten en zichten"

Sirkii
Berichten: 5423

#3 , 27 jan 2024 18:37

Staan die zijramen aangegeven op de boiwvergunning ? Kan je voldoende lichtinval verkrijgen met (te plaatsen) zijramen/dakramen ?

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 01 feb 2024 14:38

Volgens mij is het voldoende in die ramen (die dus uitgeven op de grond van de buur) uit te rusten met ondoorzichtig glas, en dit dan in een niet opengaand raam. Dichtmetselen is dus niet verplicht. Zoek eens op in "Lichten en zichten"
Dat dit een overtreding is van de zogenaamde "Lichten en zichten" lijkt me evident. Het antwoord op TS zijn vraag is vermoedelijk afhankelijk van het feit of we hier al dan niet van verjaring kunnen spreken.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 01 feb 2024 22:40

Van wie was die grond daarvoor ?
Eigendom van u?
Eigendom van de vorige eigenaar van uw pand?

Fien1975
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2024 13:31

Ik ga er mee naar een advokaat.
De ramen en dakgoot staan mee op het plan van de bouwvergunning. Er is bij mijn weten geen omgevingsvergunning aangevraagd om dat restperceel tot bouwgrond te maken. Op mail van de stad staat dat dit evt bouwgrond kan worden mits ik toestem om de stalramen dicht te metsen. De tuingrond is 9,40 m breed , ze moeten 3 m van de andere buur blijven dus enkel als ze tegen die stal bouwen kan er respectievelijk een bouw van 6,40 m gezet worden.
Ik zou evt dakramen kunnen steken al is het dakgoot probleem daarmee nog niet opgelos, en bouwen ze voor een opkamerraam op 2 m.
De stal gebruikt deze muur volledig als steunmuur. Vermoedelijk behoorde de grond vroeger bij het huis maar daar ben ik niet zeker van. De stad wil hierin geen verdere initiatieven nemen aangezien het zo complex is.
Aangezien die aangetekende brief van die advokaat zo dringend lijkt ga ik best zelf naar een advokaat om alles uit te zoeken.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 feb 2024 11:58

Hallo,



Nu wil de buur er bouwgrond van laten maken en hij beweert dit kunnen als ik de stalramen dichtmets. Enkel als ze tegen die stal bouwen kan er gebouwd worden. De dakgoot moet ik dus ook laten aanpassen.
Buurman is vragende partij. Vraag hem een substantiele tussenkomst voor uw werken in ruil voor uw werken.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 feb 2024 21:29

Of weiger gewoon. Ik zie niet in op welke grond buurman ook maar enige eis kan stellen. Enkel vragen en hopen dat u akkoord gaat.

Franciscus
Berichten: 38616

#9 , 03 feb 2024 21:33

Kan me voorstellen dat de gemeente bij een gebouw van 1880 niet direct de geldende regels van ruimtelijke ordening kan gebruiken.
Net zoals een in twee stukken gedeelde eigendom waar toen in het midden van het vroegere perceel een boom stond en die nu op 30 cm van de scheiding staat.
Denk niet dat VR zo direct toestemming tot kappen zal geven.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 feb 2024 10:55

neem eens contact op met de betrokken gemeente, dan weet u zeker wat de buurmaan daar wel of niet mag bouwen.

Terug naar “Andere”