woning verkopen voor appartement

leopold
Topic Starter
Berichten: 2

woning verkopen voor appartement

#1 , 27 jul 2009 18:09

beste,
Ik ben vader van 1 dochter, mijn vrouw is gestorven 10 jaar geleden..
Daar er een kloof geslagen is tussen mij en mijn enige dochter wens ik mijn huis te schenken aan de kleinzoon als ik sterf ..
Is er een mogelijkheid om mijn dochter te 'onterven' ?
Indien niet wat kunnen we eraan doen om alsnog het huis integraal aan mijn kleinzoon te 'geven' ?
Indien ik het huis verkoop en een appartement wens te kopen, dien ik dan bij verkoop mijn dochter 'haar deel' te geven..
Ik heb wel een testament in der tijd laten opstellen waar mijn kleinzoon het huis erf.

Hopelijk kan je een antwoord geven voor ons wat vervelend geval..
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jul 2009 18:41

Als ik zo iets hoor , is mijn eerste reactie steeds : ' Wat gebeurde er bij het overlijden van de echtgenote?' Indien het huis van beide echtgenoten was en er was geen huwelijkscontract ' langst leeft , al heeft' , is het huis reeds voor de helft ( toch in blote eigendom) van die dochter.
In dat geval wil het zeggen dat vader niet alleen eigenaar is van die woning en dat hij , zonder akkoord en medewerking van zijn dochter , het huis niet kan verkopen. Zelfs dan kan zij nog haar deel vragen.
Verder : de dochter heeft steeds recht - goede of slechte verstandhouding - op de helft van de nalatenschap van vader , die dus misschien maar voor de helft eigenaar is. Het testament dat is opgemaakt kan dus door de dochter - met succes- worden aangevochten.

Controleer dus eerst hoe de huidige eigendomsverdeling is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

leopold
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 jul 2009 19:14

ok bedankt, er is inderdaad geen hwcontract
Dus ik heb begrepen dat ze steeds medeigenaar wordt , ook indien ik wegval ? Wat gebeurd er indien er dringende grote kosten moeten gedaan worden om de woning verder in goede staat te houden , zoals bijvoorbeeld een nieuw dak plaatsen; deze kosten zouden dan gedeeld kunnen worden met haar als mede-eigenaar..? Dat zou dan ook zo moeten of zie ik dat verkeerd?

Reclame

Terug naar “Andere”