verkoop huis met slechte huurder

furiax
Topic Starter
Berichten: 16

verkoop huis met slechte huurder

#1 , 17 nov 2023 12:01

Ik ben eigenaar van een woning die te koop staat, momenteel verhuur ik deze woning aan een direct familielid.
Het is echter zo dat dit familielid al meerdere maanden geen huur meer betaald omdat hij in zware financiële moeilijkheden zit (faillissement van zijn bedrijf).
Ikzelf woon al enkele jaren samen met mijn vriendin in haar huis en kan het financieel niet aan om mijn woning af te betalen + in mijn huidige woonst mee te betalen. Dit was dus ook de reden dat ik besliste om mijn woning te verkopen.

In juni heb ik een makelaar gecontacteerd en mijn huurder op de hoogte gebracht van de verkoop. Ondertussen hebben we een koper gevonden en de akte word begin volgende maand ondertekent.
Maar mijn familielid zit natuurlijk nog steeds in de woning. Ik ben met hem overeen gekomen in september dat hij zelf zijn huuropzeg gaf zodat de termijn om te verhuizen maar 3 maand bedraagt en hij was direct bereid hiertoe en heeft dat ook schriftelijk gedaan. Normaal ging hij er dan uit zijn voor de akte ondertekent ging worden aangezien de gemiddelde duurtijd voor een akte op te stellen 3 maand was volgens mijn makelaar.
Maar de akte word binnen enkele weken al getekend na aandringen van de kopers en heeft hij nog tot eind dit jaar te gaan voor zijn opzeg afloopt. Volgens mijn makelaar zou het huurcontract dan overgaan op de nieuwe eigenaar.
Maar het probleem is dat hij mij niet betaald en met weinig in orde is, zo heeft hij altijd nagelaten van de huurwaarborg te storten ondanks ik daarop meerdere keren heb aangedrongen. Er is ook geen plaatsbeschrijving dus die waarborg had waarschijnlijk altijd onderwerp van discussie geweest.
De kopers zijn hiervan op de hoogte gebracht door de notaris en ze hebben mondeling aan de notaris laten weten hier geen problemen van te maken. Maar ze willen wel dat hij er zeker tegen eind volgende maand als zijn opzeg verloopt uit is. Wat ook maar normaal is. Heb nu aan de notaris gevraagd om dit op papier te zetten dat ze geen probleem maken over het feit dat er geen borg is.

Nu had ik graag willen weten in hoeverre ik aansprakelijk kan zijn indien mijn familielid tegen het einde van zijn huuropzeg toch nog in het huis moest zitten ? Hij weet nu al iets meer dan 6 maand dat hij iets anders moet zoeken, hij beweert van rond te kijken maar heb de indruk dat er niet veel beweegt. Hoewel hij blijft beweren dat hij er zeker zal uit zijn tegen dan. De akte bij de notaris word dus begin december ondertekent terwijl hij tijd heeft tot januari om de woning te verlaten. De ene zegt tegen mij dat dit dan het probleem word van de nieuwe eigenaars maar heb ook al horen zeggen dat de nieuwe eigenaars mogelijks mij nog hiervoor aansprakelijk kunnen houden en een schadevergoeding kunnen eisen ? Dus wou hier eens advies inwinnen hieromtrent ?

Ikzelf wou de akte liever na zijn huurperiode (31/12/23) ondertekenen zodat ik bij deze mogelijke problemen zelf nog actie kon ondernemen maar de kopers drongen heel hard aan om de verkoop al in december te laten plaatsvinden. Het zou voor hun financieel veel voordeliger zijn als dit dit jaar nog kon. Dus heb er dan maar mee ingestemd.

Mijn makelaar heeft wel gezegd dat ik hem er in principe elk moment kan laten uitzetten aangezien hij al bijna een jaar huurachterstand heeft. Dat ik dan een deurwaarder moet inschakelen om de huurachterstand vast te stellen en dan naar het vredegerecht moet trekken. Maar aangezien het een familielid betreft ben ik hierin wat voorzichtig om geen familieruzie te ontketenen en het lijkt mij ook weer veel gedoe en kosten voor mezelf om dit nu nog in gang te zetten.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 17 nov 2023 12:33

Als u de kopers schriftelijk en volledig heeft geïnformeerd, is het puur hun probleem na de verkoop.

Reclame

Terug naar “Andere”