private riolering

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

private riolering

#1 , 10 nov 2023 18:04

Kan iemand mij advies verlenen in verband met volgende problematiek?
Toen ik mijn huis kocht, was ik aangesloten op een ‘niet reglementair’ (?) rioleringswerk aan de achterzijde van de woning – net zoals enkele andere huizen in de straat. Het betreft een rioleringsbuis waar afvalwater niet van regenwater wordt gescheiden en die vervolgens uitmondt in het rioleringsnetwerk van een andere straat. Er werd mij toen gezegd dat dit eigenlijk niet mocht, woningen moeten aangesloten worden op de stadsriolering van de eigen straat (aan voorzijde van woning) en het regenwater moet gescheiden worden van afvalwater.

Enkele jaren terug heb ik enkele tienduizenden euro’s gespendeerd om mij hier mee in orde te stellen: alle binnenvloeren van mijn woning er uit, nieuwe (gescheiden) riolering aanglegd, nieuwe vloer gelegd en aansluitingskost (op zich al meer dan duizend euro) op het rioleringsnetwerk (aan de voorzijde van het huis). De afwatering naar de achterzijde van de woning gebruik ik niet meer.

Nu blijkt plots een verstopping te zitten in het rioleringsnetwerk dat aan de achterzijde van de woning loopt en waar nog steeds enkele buurtbewoners aangesloten zijn. Dit werd blijkbaar aangekaart bij de gemeente.

De gemeente liet weten dat ze bereid is om dit rioleringsnetwerk op te nemen in de stadsriolering en in te staan voor het onderhoud ervan, op voorwaarde dat alle betrokkenen een recht tot erfdienstbaarheid verlenen. Als een van de buurtbewoners geen erfdienstbaarheid verleent, beschouwt men dit als een privaat rioleringsnetwerk en zijn de kosten van herstel en onderhoud (achteraan de woning) ten laste van de buurt. Maar als ik de informatie die ik van de gemeente goed begrijp, zal ik nu mee moeten instaan voor herstel en onderhoud van een niet reglementair rioleringsnetwerk (waar ook regenwater en afvalwater niet gescheiden wordt ingezameld) waar ik niet meer op aangesloten ben, louter en alleen omdat andere mensen dit rioleringsnetwerk wel wensen te gebruiken.

Men zal nu in eerste instantie nagaan waar die riolering exact loopt. Maar wat zijn mijn opties? Moet ik inderdaad mee instaan voor onderhoud en herstel van dit netwerk als een rioleringsbuis deels onder mijn perceel zou lopen? Kan ik dit weigeren, want ik heb meerdere tienduizenden euro's betaald om mij correct aan te sluiten op de stadsriolering? Kan ik eventueel het gedeelte van de 'private' rioleringsbuis laten verwijderen uit mijn tuin (jammer voor de andere bewoners dan, maar ik moet toch geen duizenden euro's gaan betalen om een rioleringsnetwerk dat ik niet gebruik te onderhouden)?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 nov 2023 20:15

Hoe lang heb je er nog gebruik van gemaakt? Waarom heb het niet meer gebruikte stuk niet uitgebroken, tenminste toch over enkele meters, en het uiteinde degelijk afgesloten?

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 10 nov 2023 21:11

Beste
Ik gebruik de riolering al bijna 5 jaar niet meer. Ik weet zelf niet waar mijn aansluiting achteraan in de riolering liep (niemand weet die riolering eigenlijk lopen). Ik kon die riolering wellicht ook niet uitbreken, omdat sommige buurtbewoners die nog gebruiken.
Naar alle waarschijnlijkheid loopt dus de vroegere afwatering (afvalwater/regenwater) van de woning naar een grotere rioleringsbuis, die onder een gezamenlijk pad die toegang biedt tot de achterzijde van de woningen.
Maar het punt is, na mijn aansluiting op het officiële stadsrioleringsnetwerk vele jaren geleden, maak ik geen gebruik van dat 'private' rioleringsnetwerk. Kan men dan eisen dat ik mee insta voor onderhoud/herstel van dat 'privaat' rioleringsnetwerk?

Reclame

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 nov 2023 09:34

Wat zegt de gemeente?

lukasi
Berichten: 1151

#5 , 11 nov 2023 10:14

Moment
de gemeente vraagt dat je een erfdienstbaarheid toelaat.
Zoals ik het begrijp houden ze er rekening mee dat die illegale riolering ligt ofwel in de achterliggende straat ofwel in de privegronden.
Als ze daar willen aanwerken en of verbeteringen willen uitvoeren MOETEN ze dus jouw perceel belasten met een ondergrondse riolering .
Dus zoals ik het begrijp zegt de gemeente als je geen afstand doe van je ONDERGROND om die riolering te steken dan moeten we onze kosten verhalen op de buurt.

Je kan dus perfect na de werken je tuin terug gebruiken.

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 11 nov 2023 10:32

Als die 'private riolering' op uw grond achteraan aansluit op de riolering op het gemeenschappelijk pad dan kan u toch vlak aan dat pad uw riolering 'afsluiten' .
Aan uw huis is ze al afgesloten toch?
Dan hebt u er verder niets mee te maken en kan er ook niets terugvloeien in uw tuin.
Tenzij dat u mede-eigenaar bent van het pad (niet gebruiker van die riolering) dus dient u ook niet (meer) bij te dragen tot de extra kosten.

Terug naar “Andere”