Langdurig gebruik van een terrein

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Langdurig gebruik van een terrein

#1 , 02 okt 2023 08:40

Goedemorgen,

Wanneer een vereniging langdurig (lees van eind jaren 70) gebruik maakt van hetzelfde terrein, wordt zij daar na verloop van tijd dan eigenaar van?

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 okt 2023 12:10

Hangt er van af

Je gaat al een rechtspersoon moeten hebben die onroerend goed kan bezitten (dus geen feitelijke vereniging)

Er mag ook geen gebruiksovereenkomst zijn met de eigenaar

Vrij complexe materie
En onwaarschijnlijk dat dit bij recente herziening BW niet volledig uit de wetgeving geschrapt is ...

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2023 13:40

Een vereniging waar ik lid ben, zit van 1977 op dezelfde locatie. Men hoefde niks te betalen gedurende al die jaren. Ondertussen is die grond overgegaan van Instantie A naar Instantie B en gaat er een jaarlijks bedrag van 2500€ + BTW + 2500€ waarborg aangerekend worden en dit voor maximaal 2 jaar. Na 2 jaar moet de vereniging vertrekken. Verder worden er nog allerlei regels opgelegd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12855

#4 , 02 okt 2023 13:46

https://www.elfri.be/artikel/verkrijgen ... erend-goed

Ik denk dat de vereniging de afgelopen 50 jaar vooral een mooie meevaller heeft gehad.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 02 okt 2023 14:49

Ik denk dat een verkrijgende verjaring in deze vorm onmogelijk is in Vlaanderen. Elke grondeigenaar betaalt belastingen op zijn perceel. Hoe ga je als verkrijgende gebruiker kunnen aantonen dat het normaal is dat die lasten door iemand anders dan de werkelijke eigenaar gedragen worden.

Het lijkt mij bovendien nogal ondankbaar, jarenlang gratis gebruik maken en dan procederen om die grond ook nog eens af te pakken.

Ik denk niet dat er een kans bestaat dat je een volledig perceel op die manier kunt verkrijgen. Die wetgeving lijkt mij eerder voor erfgrenzen die in de loop der tijd verlegd zijn.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 okt 2023 16:48

Een vereniging
Welke rechtsvorm ?
Men hoefde niks te betalen gedurende al die jaren.
Er was dus een overeenkomst met Instantie A om de grond te gebruiken, gratis ... :?:

Dan is duidelijk dat de vereniging de grond niet in bezat had ... maar met toelating gebruikte.
Feit dat de vereniging toelating moest vragen, wijst er op dat ze niet de bezitter was, want dan was geen toelating nodig ...
Als ze die grond niet "in bezit" had, is er ook geen verkrijgende verjaring.
Ondertussen is die grond overgegaan van Instantie A naar Instantie B
U gaat nu vertellen dat instantie A iets aan B verkocht heeft wat niet in hun bezit was :?:

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2023 21:31

Hoe de vork exact in de steel zit, weet ik niet. Zoals ik zei ben ik gewoon lid.
Mij gaat het erom dat B alles claimt, zelfs dat wat met eigen middelen gezet is, ineens toelatingen moeten gevraagd worden voor vanalles en nog wat en de club binnen 2 jaar weg moet. Dit terwijl ze er 46j onafgebroken zijn.
Hoe de overdracht van A naar B verlopen is, weet ik niet.

De nodige documenten van in het begin, die mijns inziens de secretaris van destijds zou moeten hebben, zijn er niet meer.

Als ik me niet vergis, is het een vzw.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 okt 2023 00:04

Hoe de vork exact in de steel zit, weet ik niet. Zoals ik zei ben ik gewoon lid.
Misschien deze vragen stellen bij het bestuur van -misschien- de VZW :?:

Mij gaat het erom dat B alles claimt, zelfs dat wat met eigen middelen gezet is
Dan zou er normaal een recht van opstal moeten zijn, om gebouwen op andermans grond te mogen oprichten
Normaal is dat met voorwaarden
Als zoiets bestaat, zullen beide partijen dat moeten respecteren

Tenzij illegaal opgetrokken ...
Dat gebeurde toen ook wel eens

De nodige documenten van in het begin, die mijns inziens de secretaris van destijds zou moeten hebben, zijn er niet meer.
Normaal moeten die er nog zijn als dit correct gegaan is (opstal etc ...wordt allemaal geregistreerd )

Beetje vreemde situatie, u bent "gewoon lid", weet niet eens van wat soort vereniging, maar weet wel dat er geen documenten over zijn.
Best bizar ...

Terug naar “Andere”