contract vastgoedmakelaar

Theo Bruno
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

contract vastgoedmakelaar

#1 , 22 sep 2023 16:59

Is het mogelijk een contract met een vastgoedmakelaar op te zeggen zonder kosten of commissie te betalen.
Ik heb 1 bod ontvangen onder de vraagprijs, een tegenbod gedaan maar daar is geen reactie op gekomen.

Mvg

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2023 17:11

Waarom zou je dan niet een makelaar alle publiciteit laten maken en dan zonder kosten opzeggen? U begrijpt toch ook dat dit niet correct is.

Wat staat er in het contract over opzegging? Tot wanneer loopt zijn contract voor exclusieve verkoop?

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 23 sep 2023 21:02

Termijn is naar mijn weten 6 maanden met verplichte updates van ontvangen berichten en bezoeken / biedingen.
https://www.biv.be/kb/het-beroep/verpli ... t-mag-niet

Reclame

Theo Bruno
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2023 17:39

Termijn van 6 maanden is afgelopen maar ik heb het contract niet zelf opgezegd.

bosprocureur
Berichten: 6861

#5 , 25 sep 2023 17:42

Waarop wacht u?

Hebt u met de vereiste (of afgesproken) regelmaat een verslag gekregen van de geleverde prestaties?

Theo Bruno
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2023 20:48

Ik heb 1 bod ontvangen onder de vraagprijs.
Ik heb een tegenbod gedaan maar daar is geen reactie op gekomen.
Het contract is met stilzwijgende verlenging.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 26 sep 2023 09:15

Een duidelijk bewijs dat de vastgoedmakelaar een veel te hoge prijs vroeg. om zodoende een hoger ereloon te kunnen vragen. Nu is het pand verbrand, en zal je nog moeilijk de juiste prijs kunnen vragen.
Nooit zomaar geloven wat een makelaar u voorstelt als prijs, maar vooraf zelf eens rondhoren en vergelijken.

bosprocureur
Berichten: 6861

#8 , 26 sep 2023 09:31

Het contract (van zes maand) is dus stilzwijgend verlengd.

Dat betekent in de praktijk dat u met een opzeg (aangetekend dus) van hoogstens één maand terug vrij bent. Doen dus, en u kan gewoon verder, zelf of met een andere makelaar, dat is om het even.

Inderdaad, als u kan, is het misschien geen slecht idee om die verkoop dan nog minsten een paar maand uit te stellen (tot de reputatie van een verbrand huis wat weggedeemsterd is)

Theo Bruno
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 sep 2023 17:44

ok bedankt.
Ik kan dus opzeggen zonder commissie en kosten te betalen?
Iemand een voorbeeld van een aangetekende opzegbrief.

Terug naar “Andere”