Huurwaarborg teruggestort door verkoper na akte

RVDB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg teruggestort door verkoper na akte

#1 , 17 jul 2023 16:47

Wij kochten een appartement op 20 september 2022 die verhuurd werd. Aangezien wij de gekochte woning zelf wilden bewonen hebben we een opzegging gedaan van het huurcontract.

Lang verhaal kort, de huurders hadden geen nieuwe woonst op het einde van het huurcontract waardoor het vredegerecht werd ingeschakeld. Indien zij het pand niet hadden verlaten voor 15 juni vond er een uithuiszetting plaats. Gelukkig vonden deze personen een nieuwe woonst, maar...

Toen we de sleutel verkregen op 21 mei 2023 was er veel schade. Toen we hen hierover aanspraken en we de schade in minderingen wilden brengen van de huurwaarborg, kwamen we te horen dat de verkopers de huurwaarborg na het tekenen van de akte hadden teruggestort. Wij hebben dus geen poot om op te staan.

In de akte staat letterlijk onder topic huurwaarborg. Een huurwaarborg van duizend vijfhonderd vijftig euro (1550,00) werd gestort op rekeningnummer BE..., geopend op naam van ANONIEM. De verkoper verklaart dat een de koper de huurwaarborg in zijn bezit werd overgemaakt en bij huidige akte volmacht wordt gegeven tot vrijgave van de huurwaarborg op einde contract.

Wij hebben inderdaad een document van de notaris ontvangen die ons de volmacht gaf om deze huurwaarborg vrij te maken. Maar de verkopers hebben deze al teruggegeven na deze aktedatum.

De huurders weigeren de aangerekende kosten te betalen. Wat kunnen wij hier nu mee doen? Ik dacht in eerste instantie aan het vredegerecht, maar indien er geen waarborg is, waar houden ze het dan van af? Of moet ik de verkopers aanklagen hiervoor? Ik bracht de notaris al op de hoogte maar die is momenteel nog in verlof.

In principe zou ik het moeten ontvangen van de verkopers, aangezien dit zo in de akte staat. Kleine nota de verkopers zitten momenteel in het buitenland. De verkoop is niet altijd even vlot verlopen aangezien zijn reglementair niet in orde waren met de nodige vergunningen. Vandaar dat we ook denken aan het opzettelijk tegenwerken.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2023 16:58

Inderdaad voor vredegerecht. Situatie is niet anders dan wanneer er meer schade zou zijn dan de huurwaarborg.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 jul 2023 19:51

Is er een PB? Indien ja, kan je verkoper, via VR dwingen de HWB aan u uit te betalen .

Reclame

Terug naar “Andere”