Onbewoonbaar laten verklaren van eigen niet huurwoning

EmpireOfDirt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onbewoonbaar laten verklaren van eigen niet huurwoning

#1 , 18 jun 2023 21:48

Hallo,

Ik heb zelf al wat gegoogled maar heb niet veel nuttig kunnen vinden omdat alle info meestal gaat over woningen die verhuurd worden. Vandaar dat ik het hier eens probeer.

Mijn nonkel, de broer van mijn moeder, is 75, alleenstaand, en woont alleen in een huis dat volledig zijn eigendom is. Hij is in perfecte gezondheid en fietst nog elke dag in weer en wind minstens 60km met zijn koersfiets. Om maar aan te geven dat het geen oud ventje is die niet meer voor zichzelf kan zorgen.
Hij heeft daar altijd alleen gewoond en gedurende de laatste 30 jaar heeft hij zijn huis echt wel laten verwaarlozen. Ik ga er niet teveel details rond geven want het blijft mijn nonkel die ik heel graag heb en ik vind het al ongemakkelijk om dit hier te posten. In het kort, hij woont in een krot, en het is daarbinnen echt niet proper.
Geen ongedierte ofzo, zo erg is het gelukkig niet. Geen warm water, toilet is buiten, alles nog zoals het 50 jaar geleden was alleen alles versleten kapot en vuil.
Mijn oom is een speciaal persoon met een speciaal karakter. Zo heb ik hem altijd gekend.
Een kunstenaar, een jaar of 40 geleden een redelijk bekende Vlaamse dichter met tot op vandaag toch nog best wat fans.
Het is niet dat hij zo moet wonen, hij wil gewoon zo wonen. Financieel kan hij best verhuizen naar iets met modern comfort etc... Ik en mijn moeder hebben hem dat al vaak aangeraden maar hij wil daar dus echt niet weg. We zijn al gestopt met erover te praten want als we dat doen dan kan hij echt kwaad worden.

Nu, een week geleden, krijgt hij een aangetekend schrijven van iemand van de gemeente. Die meneer die was blijkbaar al een paar keer bij mijn oom aan de deur gaan bellen maar er werd nooit opengedaan.
Dus hebben ze dan dat aangetekend schrijven dan maar verstuurd en daar wordt gevraagd of we kunnen bevestigen wie op dat adres woont. Dat hebben we ondertussen in orde gebracht, vermoedelijk dacht de gemeente terecht dat het huis leeg stond.
ik heb ook eens met die persoon van de stad gebeld en nu zou die graag eens bij mijn nonkel binnen gaan kijken. Er werd over onbewoonbaar verklaard worden gepraat, ging allemaal redelijk snel en heb er niet veel van onthouden. Van de moment dat ik "onbewoonbaar verklaren" hoorde dan ging mijn kop in shut down en kon ik niet meer luisteren naar wat die man allemaal precies zei.

Nu heb ik daar wat vragen rond..

1/ Is mijn nonkel verplicht om die persoon van de gemeente binnen te laten?
2/ kan een woning onbewoonbaar verklaard worden in het geval van een eigen woning die je zelf bewoont en dus niet verhuurd?
3/ indien ja, wat heeft dit dan als gevolgen voor mijn nonkel? Kan hij uit zijn huis gezet worden bv?

Nogmaals, hij kiest hier zelf voor om zo te leven, dat is zijn bewuste keuze. Hij is wel een kunstenaarstype maar nog volledig bij zijn verstand, waarschijnlijk speelt hij u onder tafel met een quiz. Heel deze affaire maakt hem depressief en angstig, hij wil daar echt niet weg.
Hij wil die kerel van de gemeente niet binnenlaten maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is?
Hij zegt "ik wil zo leven dat is mijn keuze en daar heeft niemand last van en daar moet niemand zich mee bemoeien. "
En ik vind dan wel dat hij daar toch een punt heeft.
Dus lang moeilijk verhaal, graag advies :-)
Want ik weet het zelf ook FF niet meer

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2023 09:27

1) neen
2) zeer zeker
3) niet per se.

Een woning kan onbewoonbaar verklaard worden op basis van twee verschillende sets wetgeving;

- Art 135 van de Nieuwe Gemeentewet. Er is acuut gevaar voor de bewoner of op openbaar domein voor passanten. De burgemeester kan maatregelen opleggen die dit acuut gevaar onmiddellijk wegnemen (bijvoorbeeld stutten van een muur) of de toegang tot de woning ontzeggen tot het acuut gevaar geweken is.
- De Vlaamse codex wonen. Dit is een set regelgeving waar iedere Vlaamse woning moet aan voldoen. Voldoet ze niet, kan de entiteit ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard worden. Als de gebreken niet weg gewerkt worden, levert dit jaarlijks boetes op BEHALVE voor eigenaar-bewoners, die krijgen opschorting van de heffing als ze maar 1 woning in eigendom hebben en een laag inkomen
De stadsdiensten hebben wel een inspanningsverbintenis wat herhuisvesting betreft, dus wellicht zal de bewoner gecontacteerd worden door bevoegde instanties (ocmw, wijkagent...)

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2023 09:28

ohja, als er echt sprake is van acuut gevaar kan de burgemeester wel, via de politie, toegang eisen tot de woning.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 19 jun 2023 12:49

Kan inderdaad de burgemeester zal een bestuurlijk huiszoekingsbevel afleveren.
Wordt afgeleverd aan de politie en uitgevierd door een commissaris (officier van bestuurlijke politie)
Die kan dan met de nodige diensten - stadsingenieur - sociale dienst van de gemeente en andere diensten indien noodzakelijk

EmpireOfDirt
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2023 21:26

Bedankt voor jullie reactie Franciscus en LennieK. Dat heeft al veel verduidelijkt.
We hebben nu inderdaad een antwoord formulier en daar is de vrijstelling voor "onbewoonbaar verklaarde woning wegens enige woning in bezit" één van de mogelijke opties die we kunnen kiezen. Hier wordt dan wel niet gesproken over de voorwaarde van laag inkomen. Maar het is de enige woning in zijn bezit, het is zijn hoofdverblijfplaats en zijn inkomen zal wel laag genoeg zijn aangezien hij het minimum pensioen krijgt.
Wat me wel nog een beetje stoort en vragen oproept is hoe ze dit verwoorden.
Vrijstelling voor een onbewoonbaar verklaarde woning wegens enige woning in bezit.
Zijn huis is niet onbewoonbaar verklaard. Nog niet tenminste.
In het rapport van de onderzoeker zie ik slechte punten voor
- dakgoten beschadigd/verweerd/afbladderend
- gevelbepleistering te herstellen plaasterwerk en breuken/barsten/verzakkingen
-buitenschrijnwerk beschadigd/verweerd/afbladderende verf
-omgeving verwilderde begroeiing, gras, struiken, loof en of naaldbomen
Het besluit van het onderzoek is "de woning vertoont ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval.

Maar dus niet onbewoonbaar verklaard. Ik veronderstel als dat wel zo zou zijn er zo'n sticker op je voordeur komt. En die is er dus ook niet.
Dus nu vraag ik me af of we die vrijstelling onbewoonbaar verklaarde woning eigen bezit wel mogen gebruiken.
Ik zal morgen proberen die onderzoeker eens te bellen.

Terug naar “Andere”