Gedeelde muur waterschade

vfeight
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gedeelde muur waterschade

#1 , 13 feb 2023 11:58

Hoi

Ik bezit een pand, een garage, die mee tussen rijwoningen staat. Op dit moment wordt die niet gebruikt. Het pand heeft een lage voorgevel met een poort en een verouderd dak met golfplaten.

Een tijd geleden werd het huis naast de garage opgekocht door iemand die het verbouwde en nu verhuurd. Zijn huis is twee verdiepingen hoog, mijn garage enkel gelijkvloers. Bij de verbouwing werd ik eens gecontacteerd dat er water binnenliep in zijn woning. Aan de binnenkant van m'n garage is halverwege inderdaad een goot, die het water opvangt en wegvoert naar beneden. Ik heb toen alles in orde gebracht, het muurgedeelte achter die goot waterdicht gemaakt en ik kreeg te horen dat er geen problemen meer waren. Ik kan het ergens geloven want dat een dunne muur met slechte voegen.
Later werd ik nog tweetal keer gevraagd na te kijken omdat er vochtproblemen waren, ik ging zelf kijken maar zag niets verkeerd, niet iets dat lekte of zo.
Het huis van de buur wordt uiteindelijk verhuurd, nu zoveel maanden later word ik opnieuw gecontacteerd dat er weer vochtplekken zijn in zijn muur en vraagt dat deze vergoed worden. Ik heb zelf aangebeld bij de huurder en gaan kijken, inderdaad vochtplekken. Echter als ik de afstand ongeveer nam waar de vochtplekken zich bevinden, komt dat helemaal niet overeen met de afstand van de afvoergoot in de garage, die ligt vele meters dieper. Nu weet ik dat water wel zijn weg zoekt in een muur maar die afstand is zeer onwaarschijnlijk. Ik zie op de plaats waar de vochtplekken zijn aan mijn kant eigenlijk verder niet zo veel. Ik ga niet beweren dat het niet kan dat er via de muur water binnenkomt en doorsijpelt naar de buur, alleen ik weet het niet 100% zeker.

Ik word nu verzocht (nog niet via gerechtelijke weg voorlopig) om de kosten te vergoeden voor waterschade. Ik wou eens horen of dit inderdaad klopt dat ik hiervoor helemaal verantwoordelijk ben. Is het ook aan hem om zijn gedeelte vocht en waterdicht te maken? Ik weet ook niet of het een gemene muur is of niet. Belangrijk om weten ook, het benedenstuk van de muur, die ik dus deel met de buur, heeft het niet zo'n goede voegen. Het gedeelte dat dus boven mijn dak uitsteekt van zijn huis heeft wel gevelbekleding, ook al jaren oud, maar toch.

dank voor de goede raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2023 12:54

Geef het aan aan uw verzekeraar waterschade. Die kan een lekdetectie opstarten. Mogelijks kan het water ook komen van regen tegen zijn niet waterdichte muur. Laat het niet tot een gerechtelijke procedure komen, want dan kunnen de expertisekosten een veelvoud zijn van de herstellingskosten.

vfeight
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2023 15:40

oké, bedankt voor de tip

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 13 feb 2023 19:35

Dus de waterschade is meters boven de waterafvoer en zelfs boven uw dak?

Terug naar “Andere”