Honden van de bovenbuur.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Honden van de bovenbuur.

#1 , 30 mar 2009 12:07

Situatieschets:

gelijksvloer: Appartement (ik) diepte: +/- 20m
1ste & 2de verdiep: App duplex (bovenbuur) diepte: +/- 10m

boven op het resterende gedeelte van mijn app is een plat dak.
hierop heeft de bovenbuur een klein (3m op 1,50m) terrasje.

Nu met eigenaarswissel is de verhuur gestopt,
en is de nieuwe eigenaar er zelf ingetrokken.

Dit koppel heeft echter 3 honden.
(geen schoothondjes, maar ook geen reuze honden)
Dit geeft wel wat 'overlast'


- reukhinder: ze doen hun behoeften dus gewoon op het terras
Dit wordt niet elke dag opgekuisd, en daar ik dakkoepels heb juist naast dit terras... is dit tot binnen merkbaar...

- lawaaihinder: 1 van de honden heeft de gewoonte om smorgens rond 4u30 te beginnen te blaffen. De bovenbuur vindt het zelf ook storend, maar hij weet zelf niet waarom, hij denkt dat hij reageert op een kat ofz
(er is een hondenluik gemaakt in de deur, zodat ze ten alle tijden binnen/buiten kunnen)


ivm de reukhinder heeft hij de belofte gedaan zijn terras wat meer te kuisen... We hebben ook een goot gekocht om rond zijn terras te plaatsen,
zodat al het water (incl urine) van het terras niet gewoon op het dak spoelt (en blijft liggen te verdampen daar) en gezorgd dat deze goot in een gesloten buis naar de afvoer van het dak gaat.

ivm het lawaai weet hij zelf ook niet wat doen...

Nu ik probeer me van goede wil op te stellen,
Hij doet dit ook, al moet er wel op aangedrongen worden,
en ik weet niet hoelang hij het natuurlijk doet...
Ik meen dat hoe warmer het wordt hoe erger het (verdampen) gaat worden...

Ik vroeg me dus af wat mijn mogelijkheden zijn?

- blijvende lawaai hinder zo vroeg is echt te...
- we moeten ons app kunnen verluchten, en daarvoor de koepels open zetten, maar met de geurhinder...

Mijn vrouw is hier veel kordater in dan ikzelf,
zij heeft het als ze blijven blaffen in de nacht dan moet hij ze maar wegdoen.
Idem moest de geurhinder bijven zelfs met onze oplossing van een goot

Is dit eisbaar/vraagbaar ?


Vaststellingen laten doen dus, maar zijn ze zo scheutig om dit om 4u smorgens te komen doen?
En hoe stel je hoeveelheid van geurhinder vast?
Verklaring van de politie?


Ik hoop dat het niet zover allemaal moet komen,
en dat het opgelost geraakt...
Maar een mens wil ook uitslapen en zonder geurhinder leven...

Graag reacties/suggesties hoe dit (indien het niet opgelost geraakt) op te lossen is...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 518

#2 , 31 mar 2009 11:57

Ik heb enkel suggesties naar de eigenaar toe, niet juridisch. Ik ben geen jurist maar enkel een lid van dit forum.
Een hond die 's morgens en 's avonds uitgelaten wordt, doet zijn behoefte tijdens de wandeling, als dit met regelmaat gedaan wordt tenminste. En dan blijft zijn territorium proper, wat een hond ook liever heeft. Het kan zelfs zijn dat die honden blaffen omdat ze uitgelaten willen worden omdat ze hun terrasje te vuil vinden.
Kortom: zeg hun gewoon dat een dak/terras niet dient voor hun uitwerpselen en dat een hond moet uitgelaten worden als er geen deftige tuin is.
En als ze niet luisteren, laat je gewoon de politie eens langskomen om de hinder vast te stellen.

Groetjes

PS. Ik heb een labrador én geen tuin. Elke ochtend en avond ga ik met haar wandelen zodat ze haar behoeften kan doen. Dat is het minste. De buurman rechtover heeft een klein cockertje en een grote tuin met ren waar dit hondje in zit. Er wordt niet meegewandeld en de hond mag ook niet in de tuin komen. Haar ren ligt vol pis en kak en dat wordt ook niet opgekuist. Vroeger zat dat hondje ook nog eens hele nachten buiten te blaffen maar aanhoudelijk geklaag van de buren hebben ze het toch binnengehaald. Nu nog de geurhinder aanpakken...
Waarom hebben die mensen in eerste plaats een hond gekocht?

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#3 , 31 mar 2009 12:05

Ik zal het eens doorzeggen,

Ze werken beiden in de horeca dus ze zijn zelf niet vaak thuis
(enkel zondag ochtend en maandag dacht ik)

Ik geloof dat ze vroeger wel tuin(tje) ofz hadden,
want snap ook niet dat iemand 3 honden zo kan houden...

Dat is onhaalbaar voor die beestjes ook vind ik...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 02 apr 2009 18:12

Staat in de akte beschreven dat het plak dak boven uw appartement toebehoord aan de eigenaar van de eerste verdieping?
Ik denk het niet dus valt het ofwel onder de gemeenschap ofwel is het van u.
Urine en warm weer tast de dakbedekking extra aan. Wie gaat dit betalen?

Hondengeblaf dat storend is valt onder overlast.
Ook al mag hij honden houden - overlast is steeds verboden -
( ook nachtlawaai en overdreven lawaai overdag kan strafbaar zijn)
Gebrek aan toezicht eveneens

Boldmen
Berichten: 17

#5 , 24 aug 2009 23:14

Ik vind het al raar,dat er in een appartement 3honden mogen gehouden worden....
Ik heb zelf een hond gehad,maar op een keer kwam er iemand naast mij wonen met 5honden,ook zij blafte van s'morgens tot s'avonds.
IK heb een aantal keren de politie laten komen,de eerste keren waren ze niet echt scheutig,ik heb hen zelf de wetten moeten voorlezen,want tzijn nogal kiekes.
Na,een paar pv's ben ik naar de vrederechter geweest,...die is komen kijken,..en,natuurlijk als hij langskomt is natuurlijk alles in orde.
Nu,de vrederechter heeft dan ook in zijn vonnis mij gelijk gegeven,en ..als hij zelf geen orde op zaken zou stellen,dan zou hij dat doen.
Wat uw geurhinder betreft.....best een deurwaarder laten komen vastellen...en dan naar de vrederechter gaan,succes verzekerd.:)
Se ya.

Terug naar “Andere”