overeenkomst tot afstand van onverdeelde paarten

LDB
Topic Starter
Berichten: 86

overeenkomst tot afstand van onverdeelde paarten

#1 , 21 mar 2006 20:15

heb huis gekocht met samenwonende vriend en inbreng is 50/50 zowel op bedrag van aankoop als op afbetaling hyp.lening. mijn ouders hebben wel een groot bedrag geinvesteerd om verbouwingen te doen en daar werd een schulderkentenis voor opgemaakt en getekend door beide partijen. vriend is terug alleen gaan wonen en huis werd eerst te koop aangeboden omdat ik op dat moment nog werkloos was en de lening niet kon overnemen. Ondertussen heb ik terug werk gevonden en de bank is akkoord de lening over te zetten op mijn naam. Nu willen we mijn vriend het bedrag dat hij geinvesteerd heeft terug betalen, maar hij vraagt een veel hoger bedrag en dit omdat het bedrag van het huis voor particuliere verkoop hoger was ingezet door de notaris dan nu voor de inkoop door mij (dit laatste bedrag komt eigenlijk overeen met het geinvesteerde
bedrag, bedrag van de lening en bedrag van de schulderkentenis). Hij wil mee profiteren van de meerwaarde van het huis en dit is eigenlijk tot stand gekomen door de investering van mijn ouders. Ik vind dit niet kunnen, maar hij gaat van zijn standpunt niet af. Wat kunnen wij doen? In de schulderkentenis staat echter een clausule dat bij enige vorm van uiteengaan de schuld direkt opeisbaar is door mijn ouders. Die hebben er zich tot hiertoe van onthouden. Wij willen desnoods nog iets meer geven dan zijn werkelijk geinvesteerd bedrag, maar toch wil hij nog meer. Hij wil de door hem betaalde aflossing van de lening ook recupereren ; is dit logisch? Graag een antwoordje a.u.b.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 29 mar 2006 19:44

INDIEN het een schuld is; dan heeft U vriend 'recht' op de meerwaarde!

LDB
Topic Starter
Berichten: 86

#3 , 02 apr 2006 10:19

graag een beetje meer uitleg a.u.b. begrijp je antwoord niet goed. Wat bedoel je met "schuld"?

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 02 apr 2006 11:47

als het geld van jou ouders moest terug betaald worden en hier reeds een deel van is terug betaald door jullie samen, is dit een schuld.

als er nog geen terug betalingen aan je ouders zijn gedaan, kan je het nog laten in roepen als een schenking van hen aan jou.

het is dus zeer moeilijk voor de juristen om zonder alle gegevens een juist antwoord te geven. daarom ga of naar een advocaat of stuur via pb naar ??n van de juristen hier alle gegevens, zodat zij enkel wat nodig is op het forum kunnen zetten en niets fout er op komt.

Terug naar “Andere”