Stacaravan als eigendom op gehuurde grond

ikwilvandiecampingaf
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Re: Stacaravan als eigendom op gehuurde grond

#16 , 23 jul 2016 13:46

Mijn moeder heeft een caravan in de Ardennen en heeft deze eind juni te koop gezet.

Nu heeft ze heel snel en buiten verwachting vorige week al een bod gekregen en deze ook aangenomen. Nu zondag zal de overdracht van de caravan gebeuren aan de nieuwe eigenaars.

Nu verplicht de campingeigenaar om 10% van de verkoopprijs of een minimum van 1000€ + 21% btw aan hem te overhandigen bij de verkoop van de caravan.

Mijn vraag is is dit wettelijk?

Ik heb het huishoudelijk reglement eens doorgenomen en enkel artikel 7 gaat over de verkoop van je caravan. Maar ik zie hier niet echt iets staan van die 10% of minimum 1000€.

Tenzij de regel ''De verhuurder-uitbater heeft steeds het recht om aan zijn toestemming bepaalde voorwaarden te verbinden'' genoeg zegt dat hij kan vragen wat hij wil.

Artikel 7:
Indien een openlucht-recreatief verblijf wordt doorverkocht, gebeurt dit door bemiddeling van de verhuurder-uitbater. De verhuurder-uitbater kan nooit verplicht worden een bezitter van een openlucht-recreatief verblijf tegen zijn wil te aanvaarden. Geen vervreemding, zelfs niet ten kosteloze titel, of overdracht van het openlucht-recreatief verblijf, mag plaats vinden zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de verhuurder-uitbater. De verhuurder-uitbater heeft steeds het recht om aan zijn toestemming bepaalde voorwaarden te verbinden. Het doorverkopen van een openlucht-recreatief verblijf zal enkel kunnen wanneer het volledig in orde is met de Gewestregering. Bij gebrek aan dergelijke toestemming is de verkoop of overdracht van het openluchtrecreatieve verblijf aan de verhuurder-uitbater niet tegenstellenden worden de ondertekenaars van huidige overeenkomst nog steeds als de huurders aanzien. Bij overlijden van de huurders wordt huidige overeenkomst als beëindigd beschouwd.


Hopelijk kan iemand mij meer verduidelijking geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 jul 2016 08:17

Tav Hendrik Depauw,

Het zou nuttig kunnen zijn de exacte formulering van het gedeelte van het kampingreglement betr. de 10% vergoeding hier te posten. Misschien zijn daarin elementen te vinden die jou de mogelijkheid bieden, zelfs nog maar gedeeltelijk, hier tegen in te gaan.

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 24 jul 2016 10:07

Tav Hendrik Depauw,

Het zou nuttig kunnen zijn de exacte formulering van het gedeelte van het kampingreglement betr. de 10% vergoeding hier te posten. Misschien zijn daarin elementen te vinden die jou de mogelijkheid bieden, zelfs nog maar gedeeltelijk, hier tegen in te gaan.
Wordt moeilijk :
enkel artikel 7 gaat over de verkoop van je caravan. Maar ik zie hier niet echt iets staan van die 10% of minimum 1000€.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 24 jul 2016 10:27

Tav Hendrik Depauw,

Het zou nuttig kunnen zijn de exacte formulering van het gedeelte van het kampingreglement betr. de 10% vergoeding hier te posten. Misschien zijn daarin elementen te vinden die jou de mogelijkheid bieden, zelfs nog maar gedeeltelijk, hier tegen in te gaan.
Is meer dan 2 jaar geleden, en waarschijnlijk al opgelost.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 jul 2016 11:07

Juist sloeberken ... Ik was misleid door de 'inbraak" (echt niet slecht bedoeld) van ikwilvandiecampingaf in dit topic. Vooraleer te reageren, lees ik het hele topic door. Ditmaal geen acht geslaan op de data.

Terug naar “Andere”