dispuut buur - scheidingslijn

voodoo
Topic Starter
Berichten: 14

dispuut buur - scheidingslijn

#1 , 29 jun 2016 18:10

Hallo,

6 jaar geleden heb ik mijn woning gekocht. Huis en tuin waren zwaar verwaarloosd. Ik heb de tuin onmiddellijk aangepakt.
Omdat de hagen aan 1 scheidingslijn 'rot' waren heb ik aan mijn buurman gevraagd wat daar te doen.
Hijzelf had in dertijd op de scheidingslijn houtenpanelen gezet. Dit in een soort riethout, wat ondertussen goed rot was.
Ik heb hem toen voorgesteld om samen iets anders te zetten (composietplaten of een haag of ...) maar dat wou hij niet. Ik heb toen voorgesteld dat ik op 0,5 meter van de scheiding, van zijn houtpanelen een coniferenhaag zou zetten. Dit was goed voor hem.
(Het is te zeggen: ik had dat voorgesteld en hij vond dat goed, een week erna wou hij die haag samen op de scheiding zetten en nog eens week later wou hij weer niet mee doen. Ik heb dan besloten om de haag op mijn stuk te zetten om geen gezever te hebben achteraf)

We zijn nu dus een jaar of 5 - 6 verder en de oorlog is losgebarsten.

Kort samengevat: hij betwist volledig dat ik hem ooit toestemming gevraagd heb. Hij beweert nu ook dat ik de haag zonder toestemming op de scheiding gezet heb. Op een dag kwam hij thuis en ineens stond die haag er.
Hij is thuis komen dreigen dat hij de haag weg wil. De haag was een 3 meter hoog (wat te hoog, wat juridisch gezien niet correct is, beweert hij (en ik vrees dat hij gelijk heeft.) Nu is hij thuis dus ineens komen dreigen (terwijl ik ervoor een (heel) goed contact met heb had :? )

Hij eiste dus dat ik de haag op 2 meter terug bracht. Omdat ik nogal uit de lucht viel heb ik gezegd dat ik dat niet zag zitten en dat hij maar naar de rechtbank moest gaan als het hem niet aanstond.
Hij is een week of 3 later teruggekomen met de boodschap dat als hij naar de rechtbank ging hij zou eisen dat de haag op 70 cm zou gebracht worden, want dat is wat de gemeente zou toelaten (is mijn inziens dikke zever, maar bon).
Ik heb hem gezegd dat hij maar naar de rechtbank moest gaan en er is een leuke discussie geweest tussen ons 2.

Nu kom ik zaterdag terug van vakantie en jawel, mijn haag is ineens 1 meter korter over de helft van de lengte.


Ik besef ten volle dat ik stom ben geweest in der tijd en dat ik iets op papier had moeten laten zetten, maar wie verwacht zich nu aan zoiets... als 25jarige beginner stond ik daar echt niet stil bij! Ik haat het ook dat hij constant zit te zeiken dat hij juridisch in zijn recht is, terwijl hij gewoon weg tegen gemaakte afspraken inkomt.


Nuja, mijn bezorgdheid is vooral de volgende " hij gaat nooit niet stoppen", daar ben ik 100% zeker van. Het volgende gaat zijn dat mijn boom zijn zicht nu beperkt. (Dat mijn lelijke zonnepanelen een doorn in zijn ogen zijn, daar kan hij toch nix meer aan doen)

Wat zou ik het beste doen?
Ik kan een landmeter laten komen om tegoei te kijken waar de scheiding is. Maar kan ik dan klacht indienen omdat hij mijn eigendom beschadigt heeft? Ik vrees dat als hij naar de rechtbank gaat hij gelijk gaat krijgen wat die 2 meter betreft. Ook al staat die haag op mijn grondstuk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 jun 2016 18:37

als ik je post goed begrijp, heb je je haag dan toch op 0,50 cm van de perceelsgrens geplant op jouw grond? Dat mag zonder toestemming van de buur. De hoogte is inderdaad beperkt tot 2 meter, maar de buur mag alleen klacht neerleggen mbt de hoogte van de haag en eisen dat u ze wat inkort. hij heeft dus wederrechtelijk je grond betreden en uw haag ingekort. Je mag klacht neerleggen bij de politie, want dit is een strafrechterlijk misdrijf.
bij de rechtbank haalt hij geen gelijk; Want in geval van discussie hierover mag de buur nog steeds niet aan uw eigendom zitten. Jij bent wel over de schreef gegaan niet op zijn verzoek in te gaan om de haag in te korten tot 2 meter; Want dat ben je inderdaad verplicht.

voodoo
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 29 jun 2016 19:23

Maar dat is het net Eylis. Ik weet het zelf niet meer.
Mijn buren hebben mij onmiddellijk gezegd dat ze x jaar geleden de perceelgrenzen hebben laten afmeten en hoe deze liepen.
Bij 1 buur gaat dat goed, nooit problemen mee gehad.
Andere buur zij toen dat de perceelgrens gelijk liep met zijn 'afsluiting'.
Ik weet dat uiteraard niet. Andere buur heeft mij steen en pin in de grond laten zien en zei toen dat het tot daar liep.
Ik vond dat toen allemaal raar dat ze onmiddellijk over de perceelgrenzen begonnen, maar ze hadden zogezegd problemen gehad met de vorige bewoner van mijn woning.
Dus het zou goed kunnen dat mijn haag inderdaad ih midden van de scheidingslijn staat. Ik heb er geen flauw benul van!

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 29 jun 2016 22:15

U kan een rechtszaak aanspannen voor de beschadiging van uw haag, die vergoeding kan oplopen tot duizenden euro's. Daar lacht men in de rechtbank niet mee.

De hoogte is meestal beperkt tot 2,2 meter, maar de regels verschillen vaak per gemeente. Navragen op de gemeente is de boodschap.

Een haag die op de scheiding staat wordt geacht gemeen te zijn tenzij het tegendeel bewezen wordt. Aan uw buur om te bewijzen dat hij niet akkoord was dat er daar een haag staat. Om nu 6 jaar later te komen beweren dat die haag niet gewenst is zal nooit pakken in de rechtbank.

Dus, haag inkorten tot correcte hoogte, een AS sturen naar uw buur dat die haag gemeenschappelijk is en hij zijn akkoord gegeven heeft 5 jaar geleden.
Eventueel klacht indienen voor de schade en een dagvaardiging laten uitsturen door een deurwaarder.

pho450
Berichten: 192

#5 , 01 jul 2016 11:59

Ik zou eerst en vooral een landmeter contacteren om eens voor en voor altijd duidelijkheid te scheppen over de perceelsgrens. Zorg er bij voorkeur voor dat je buurman aanwezig is bij de opmeting om verdere discussie te vermijden.
Wat betreft de hoogte van een haag is er geen algemene wettelijke beperking, maar inderdaad soms (vaak?) wel een regelgeving op gemeentelijk vlak. Zonder gemeentelijke regelgeving kan je buurman nog steeds naar de vrederechter stappen, wat daar beslist zal worden kan niemand voorspellen. Meestal komt het er dan op neer of je haag onredelijke hinder veroorzaakt of niet.
Als de haag gemeenschappelijk zou zijn (lees ze staat op de perceelsgrens) vermoed ik dat je sowieso aan het kortste eind zal trekken.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 01 jul 2016 12:07

Ik zou eerst en vooral een landmeter contacteren om eens voor en voor altijd duidelijkheid te scheppen over de perceelsgrens. Zorg er bij voorkeur voor dat je buurman aanwezig is bij de opmeting om verdere discussie te vermijden.
Wat betreft de hoogte van een haag is er geen algemene wettelijke beperking, maar inderdaad soms (vaak?) wel een regelgeving op gemeentelijk vlak. Zonder gemeentelijke regelgeving kan je buurman nog steeds naar de vrederechter stappen, wat daar beslist zal worden kan niemand voorspellen. Meestal komt het er dan op neer of je haag onredelijke hinder veroorzaakt of niet.
Als de haag gemeenschappelijk zou zijn (lees ze staat op de perceelsgrens) vermoed ik dat je sowieso aan het kortste eind zal trekken.
Waarom zou TS een gemeenschappelijke haag moeten verwijderen?

mjers
Berichten: 1788

#7 , 01 jul 2016 12:46

Ik zou eerst en vooral een landmeter contacteren om eens voor en voor altijd duidelijkheid te scheppen over de perceelsgrens. Zorg er bij voorkeur voor dat je buurman aanwezig is bij de opmeting om verdere discussie te vermijden.
Wat betreft de hoogte van een haag is er geen algemene wettelijke beperking, maar inderdaad soms (vaak?) wel een regelgeving op gemeentelijk vlak. Zonder gemeentelijke regelgeving kan je buurman nog steeds naar de vrederechter stappen, wat daar beslist zal worden kan niemand voorspellen. Meestal komt het er dan op neer of je haag onredelijke hinder veroorzaakt of niet.
Als de haag gemeenschappelijk zou zijn (lees ze staat op de perceelsgrens) vermoed ik dat je sowieso aan het kortste eind zal trekken.
Trouwens, u gaat loodrecht in tegen de wetgeving van artikel 32 uit het veldwetboek. Wat is de reden waarom u denkt dat dit artikel hier niet van toepassing is?

Verder zou TS inderdaad zeker moeten zijn waar de erfgrenzen zich precies bevinden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 01 jul 2016 12:52

Mag je wel zonder toestemming van de buur een haag planten op de perceelgrens.

http://www.dsda.be/news/afsluitingen-en ... -antwoord/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 01 jul 2016 13:03

Trouwens, u gaat loodrecht in tegen de wetgeving van artikel 32 uit het veldwetboek. Wat is de reden waarom u denkt dat dit artikel hier niet van toepassing is?
Omdat de buur beweert dat hij geen toestemming heeft gegeven. Als dit geplaatst is met wederzijdse toestemming geldt artikel 32 uit het veldwetboek.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 01 jul 2016 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

pho450
Berichten: 192

#10 , 01 jul 2016 13:04

Mijn excuses. Ik had de openingspost niet goed gelezen. Ik had het stuk van terugbrengen op 70 cm gemist.
Samengevat:
- Is er een gemeentelijke reglement, dan moet dat gevolgd worden.
- Is dat er niet en is de haag gemeenschappelijk, dan vermoed ik dat de vrederechter het op een hoogte van 1.8 à 2 meter zal houden.
- Geen gemeentelijk reglement en de haag op de eigendom van TS. Dan zal het er van afhangen of er hinder is van de haag of niet.

voodoo
Topic Starter
Berichten: 14

#11 , 07 jul 2016 17:52

Ik heb het nagevraagd op de gemeente. Van die 70cm is geen spraken.
Zeker niet in 2 achtertuinen. In voortuinen is er iets van 1 meter, maar dat is bij ons niet het geval.

Ik weet ook dat mijn airco, die op het dak staat, geen probleem geeft omdat deze minder dan 1m hoog is.
Idem zonnepanelen, maar bon daar was ik wel zeker van.

Ik weet nu ook dat hij niet zonder vergunning zijn zolder als welness mocht inrichten.

Ik zal eens een landmeter laten komen om de perceelgrenzen vast te leggen en dan weet ik ook al weer meer.

Jammer dat je zo met je buren moet omgaan, maar bon. Ik was 24 toen ik mijn huis kocht en de haag zette, zal het maar op jeugdfouten steken zeker

voodoo
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 03 okt 2016 20:43

We zijn nu 3 maanden verder.
Het volgende heeft ondertussen plaats gevonden.

Ik heb mij laten ompraten door andere buren. (Hij is achteruit ah gaan, hij heeft het moeilijk
, ... )
Om de goede vrede te bewaren heb ik alles laten bekoelen.

Dom dom dom van mij. 2 weken geleden heeft buurman weer mijn haag een deel ingekort Dit voor een gedeelte van 1/3e in het midden van de haag.trekt werkelijk op niets.
Ik heb onmiddellijk een pv laten opstellen door lokale politie voor vandalisme.

Hij is bij buren gaan janken en bleiten want ik stuur de flikken op zijn dak en bla bla. zij willen onofficieel bemiddelden. Hij weigert.

Ondertussen vraagt hij aan vredegerecht een minnelijke schikking mbt de hoogte.Vandaag uitnodiging ontvangen.


Wat doe ik nu het beste? Onmiddellijk met pv naar rechtbank gaan en mij burgerlijke partij stellen?
Misschien toch maar advocaat nemen?
Ik heb navraag gedaan voor rechtsbijstandverzekerjng aar niets meer gehoord van verzekering...

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 03 okt 2016 21:50

Neem de nodige foto's hopelijk hebt u er ook van vroeger. Van zijn matten en waar due aan de huizen kwamen enz enz
Zet op papier wat u hier allemaal hebt geschreven om een tijdslijn in het verhaal te hebben - best met data of ten minste in de maand oktober 2014.
Laat de vrederechter desnoods een gerechtsdeskundige landmeter aanstellen - uw eigen landmeter heeft geen waarde voor de rechter want is niet beëdigd.
Uiteraard vraagt u schadevergoeding - wat heeft uw haaf gekost en wat kost zo'n stuk van 2 meter hoog ...

voodoo
Topic Starter
Berichten: 14

#14 , 03 okt 2016 22:01

Haag heeft 356 euro gekost. via boomkwekerij geen aankoopbewjjs.
Zelf geplant.
Ik heb foto's.ik heb ook foto's van voor ik het huis kocht. toen was er werkelijk een bos van meters hoog! ik heb thuis alles ontbost.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 03 okt 2016 22:28

Dus is uw schade € 356 + waarde groei + kosten planten tijd - gedeelte dat er nog staat + kosten gerechtsdeskundige bij gelijk + kosten betekenen vonnis door GDW.
Uiteraard PV nr meenemen naar vrederechter + uw verklaring.
Normaliter zou uw brandverzekering : rechtsbijstand moeten tussenkomen wegens vernietigen van landelijke en stedelijke afsluitingen wat een correctioneel vervolgbaar feit is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”