Buren eisen afbraak carport

Broekie
Topic Starter
Berichten: 3

Buren eisen afbraak carport

#1 , 03 feb 2016 18:45

Goede avond iedereen,

Bij ons stelt zich volgend probleem:

Een aantal jaar geleden hebben wij een bouwgrond gekocht. Deze bouwgrond maakte eerst deel uit van een groter perceel, dat herverkaveld is.
Op dit perceel stond een gemetseld berghok, met hiernaast een carport (ongeveer 3 op 5 meter), die al erg lang geleden geplaatst zijn (precieze tijdstip weet ik niet).
Als gevolg van de herverkaveling loopt de perceelgrens tussen het berghok en de carport. Het berghok staat op de grond van de buurman, de carport staat op onze grond. Beiden staan slechts enkele centimeters van de perceelgrens.

Nu eist de buurman plots dat de carport wordt afgebroken, daar deze niet vergund zou zijn volgens hem. Nochtans is de carport destijds - voor de herverkaveling - zowat in het midden van het stuk geplaatst op meer dan 10 meter van beide kanten. Volgens hem zou zijn gemetseld berghok wel vergund zijn, hoewel dit door de herverkaveling op slechts enkele centimeters van de perceelgrens staat.

Ik vraag mij af of hij dit kan eisen? Als ik de carport zou moeten afbreken, waarom zou hij dan zijn berghok mogen laten staan?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 03 feb 2016 18:52

Als het al een bouw misdrijf zou zijn bekijk dan eens of die niet verjaard is.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... misdrijven

mjers
Berichten: 1788

#3 , 03 feb 2016 18:58

Zoals u zelf ook wel vermoed slaat zijn argument nergens op.

Als dat berghok vergund zou zijn, dan moet dit in de akte staan. lees de akte erop na. Het lijkt mij trouwens zo goed als onmogelijk dat dit berghok vergund is, maar de carport niet.

Hij kan trouwens niet zomaar de afbraak eisen van die carport. Hij moet een geldige reden hebben, ook al staat die carport niet wettelijk. Anders is dit rechtsmisbruik. De rechter kan u wel een hele kleine boete opleggen.

Hoelang staat die carport er al?

Reclame

Broekie
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 feb 2016 08:24

Hey,

Bedankt alvast voor jullie reactie!

Ik heb geen idee hoe lang de carport er al staat. Ik weet ook niet of deze gelijktijdig met het berghok is geplaatst.
Ik heb de carport in ieder geval altijd weten staan. Ik ben in de buurt opgegroeid en ben nu 30+ :)

Volgens mij staat de carport er al zeker 20 jaar, maar ik kan dit niet bewijzen.

Het is eventueel een optie om eens te horen bij de kinderen de vroegere eigenaar?

mjers
Berichten: 1788

#5 , 05 feb 2016 08:40

Hij die zich beroept op verjaring moet dit kunnen bewijzen. I
Dit is inderdaad soms moeilijk te bewijzen.

Ik zou de eis van de buur gewoon negeren. Kans is groot dat zijn berghok ook verkeerd staat, dan zal hij geen juridische stappen nemen.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2016 10:06

Probeer eens rond te horen of er ergens luchtfoto's van 30 jaar of langer geleden bestaan. Als u daar de carport op kan terugvinden ...

Broekie
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 05 feb 2016 11:10

Heb al gekeken voor luchtfoto's. Gezien de bouwgrond vroeger bebost was en de carport hier in stond, is het onmogelijk te zien op satellietfoto's, zeker de oudere foto's.

Het berghok zou overigens wel vergund zijn indertijd (1962). Ik weet niet of er toen voor de carport een vergunning moest aangevraagd worden, omdat hij destijds in het midden van het perceel is geplaatst. Het is pas sinds de herverkaveling in 2008 dat de carport vlak naast de perceelgrens staat - en zijn berghok dus ook.

Kan me echter niet voorstellen dat onze vroegere buurman iets zou zetten zonder vergunning, was altijd zeer correct hierover (voormalig politieambtenaar :) )

Terug naar “Andere”