septische put buren zit bij ons

dirkp106
Topic Starter
Berichten: 53

septische put buren zit bij ons

#1 , 06 okt 2015 18:23

Hoi
10 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht zonder dat er iets speciaals was.

Nu vandaag komt de buurman vragen als ik de zijkant van men oprit (ligt nog wat bouwpuin) kan vrijmaken want zijn wc is verstopt.
Blijkbaar zit zijn septische put onder onze oprit.
Ik wist hier niks van.
er ligt een laag grond en kiezel over dus zie je er niks van.
Hij zei me dat hij die daar in 1991 heeft gemetst met toestemming van de eigenaar van ons huis toen.

Nu zijn wij daar niet gelukkig mee en vragen ons af wat we hieraan kunnen doen.
Het kan toch niet dat je zomaar dingen gaat doen op andermans eigendom.


Tussen nu en 2 jaar wordt hier de riolering gescheiden en moet je de septische put wegdoen.
Ben ik dan nog verplicht om hun leidingen over onze eigendom telaten lopen?

Alvast bedankt
Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 okt 2015 20:03

Dan zou je die kunnen weigeren, voor zover er geen erfdienstbaarheid is opgenomen in de notariële akte ivm deze riolering of put. Het wegbreken van put zou ik dan ook tlv de buur leggen.

dirkp106
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 07 okt 2015 19:56

In de akte staat er niks van vermeld. Er is geen erfdienstbaarheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 07 okt 2015 20:19

Dan heeft uw buur een probleem ( en ook de vorige eigenaar).
Mogelijk aan deze eigenaars eens schriftelijk vragen hoe het juist zit... best per AS of eerst eens per mail zodat u zeker een geschrift in handen hebt.

Niet mededelen van zoiets ... extra kosten mogelijk ook op hen te verhalen.

Controleer ook de plannen en bij de gemeente wat die van de situatie weten.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 08 okt 2015 11:51

“Art.690.Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.Art.691.Voortdurende niet zichtbare erfdienstbaarheden, en niet voortdurende al dan niet zichtbare erfdienstbaarheden kunnen slechts door een titel worden gevestigd. Bezit, zelfs sinds onheuglijke tijden, is niet voldoende om deze erfdienstbaarheden te vestigen; echter...Art.692. Bestemming door de huisvader geldt als titel ten aanzien van voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden.Art.693. Bestemming door de huisvader is slechts aanwezig wanneer bewezen is dat twee thans van elkaar gescheiden erven aan dezelfde eigenaar hebben toebehoord en dat deze de zaken gesteld heeft in de toestand waaruit de erfdienstbaarheid voortvloeit.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Hij zei me dat hij die daar in 1991 heeft gemetst met toestemming van de eigenaar van ons huis toen’

2015-1991 is minder dan dertig jaar zodat er geen vestiging door verjaring is. Bij ontbreken van een titel is er dus geen erfdienstbaarheid en kan u uw buurman zijn septische put doen verwijderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mjers
Berichten: 1788

#6 , 08 okt 2015 13:42

Zou er nog niet zo zeker van zijn... Er moet immers sprake zijn van een redelijheid... Als uw voordeel niet opweegt tegen het nadeel van uw buur is er sprake van rechtsmisbruik...
Maar moet beoordeeld worden door de rechter en is om die reden niet te voorspellen.

Echter op het moment dat de riolering wordt gescheiden, heeft de put geen voordeel meer voor uw buur en kan je zoals eerder vermeld uw buur vorderen de put te verwijderen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 okt 2015 18:15

Ik vrees ook ergens voor de "redelijkheid", al heb je wettelijk gezien zeker een punt. Het feit dat het echter 10 jaar heeft geduurd vooraleer je iets door had, wil ook wel zeggen dat er tot op heden quasi geen overlast was.

Misschien kan je, om de relatie met de buur aangenaam te houden, afspreken dat hij de sceptische put en de leidingen tegen het moment dat de rioleringen gescheiden worden, moet verwijderen/verplaatsen. Uiteraard dient hij alle schade te vergoeden die ondertussen zou voortvloeien uit het feit dat zijn sceptische put onrechtmatig op uw eigendom staat. Je geeft hem deze termijn onder voorbehoud van alle rechten die je mogelijks toch nog zou laten gelden (indien je meer ongemak zou beginnen ervaren). 't Is maar een optie. Het staat je uiteraard vrij om te gaan voor een hardere aanpak.

dirkp106
Topic Starter
Berichten: 53

#8 , 13 okt 2015 20:16

Ik wil er geen ruzie voor maken met de buren.
Ik ga zien hoe we het kunnen oplossen. voorlopig laat ik hem steken maar na scheiding moet hij wel weg en ook de leiding naar de riolering moet weg dan.
Het zijn mensen van 80+ Ga hun er nu niet mee opzadelen . Als ik de zoon nog eens zie zal ik hem er best mss eens over aanspreken.

Terug naar “Andere”