Oude haag op buur zijn eigendom

yannickd
Topic Starter
Berichten: 4

Oude haag op buur zijn eigendom

#1 , 09 feb 2015 20:09

Hallo iedereen,

Sinds kort zitten wij met een probleem omtrent onze afsluiting.

Korte schets.

Bij het aanleggen van onze tuin lag deze een beetje hoger dan het naburig stuk landbouwgrond (bosgrond). Wij hebben hier een draadafsluiting (met beukenhaag) geplant en daarachter nog een grondkering in hardhout.
Dit is allemaal aangelegd rond 2000.
Nadien is gebleken dat dat wij een deel op van onze houten grondkering op het gedeelte van de buur stonden. Dit is vastgelegd door een landmeter en deze heeft een spie van enkele m² opgemeten waarna wij ons akkoord hebben verklaard om dit te kopen. Dit PV is door beide partijen getekend.
Met het proces verbaal van de landmeter is nadien niets gebeurd.

In 2014 krijgen wij opeens bezoek van een landmeter die in opdracht van onze buur opnieuw de perceelgrens komt vastleggen. Staan wij dus nog steeds in overtreding en blijkt dat het pv van opmeting uit 2000 geen enkele waar heeft.
Overgaan tot opnieuw kopen van de bijkomende grond lukt niet, de buur wilt zijn volledige stuk landbouwgrond ter beschikking hebben.

Wij worden door onze buur verplicht onze afsluitingen te verzetten:
1. De houten grondkering (een werkje dat snel kan)
2. Onze bekaertafsluiting en ingegroeide haag, die ondertussen ferm groot is en goed in de grond is geworteld.

Nu is mijn vraag kan dit zomaar? Hebben wij niets om op te staan?
Bestaat een mogelijkheid dat wij onze haag en afsluiting kunnen behouden?

Na laatste opmeting (nu in 2014) staat onze houten grondkering langs de ene zijde goed, maar langs de andere zijde 1.10m te ver. Onze haag staat langs de ene zijde 62cm goed, maar langs de andere zijde 6 cm te ver. Nu moeten wij ook 50cm van onze perceelgrens blijven, dus moet de haag vanaf een bepaald punt allemaal naar achter. Zoals je kan lezen gaat het dus over een spie, welke in 2001 is opgemeten en door ons was gekocht.

Mensen dien info hebben, steeds welkom.

Alvast bedankt.

Yannick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 feb 2015 20:33

Hoe kan de buur eisen dat het een stuk grond koop, waarvan je reeds sedert het jaar 2001 eigenaar bent, gezien je zegt dat je het in 2001 aankocht.
Is hiervoor een notariële akte opgemaakt?
Een opmetingsplan van een landmeter is geen eigendomstittel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 09 feb 2015 21:30

Je kan geen twee keer hetzelfde stuk grond kopen want dan ben je de tweede keer tegelijk koper en verkoper. En dat heeft niet veel zin.
Men verkoopt niet aan zichzelf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 feb 2015 21:37

Tenzij die haag zichzelf een aantal meter heeft verplaatst begrijp ik de vraag niet.

Ik denk dat er destijds na de opmeting niets is gebeurd. Dus geen verkoop.
Dan is het normaal dat de bevindingen bij een nieuwe opmeting nog steeds dezelfde zijn.
TS zou zich dat toch nog moeten herinneren.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mjers
Berichten: 1788

#5 , 10 feb 2015 07:55

Vraag lijkt mij duidelijk, antwoord is dit ook...

Zorg ervoor dat de pv van 2000 wel waarde heeft. Als u dit niet kunt bewijzen is er voor u geen andere mogelijkheid dan de afsluiting te verplaatsen. Wettelijk gezien staat de afsluiting dan nl op een ander zijn grond.

En idd een halve meter van de perceelsgrens... Dit is zo voor iedere groene haag. Of u verwijderd de haag...

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 10 feb 2015 09:47

Kon je zomaar een afsluiting plaatsen op iemand anders zijn eigendom? En soms tot 1.1 m verkeerd?, ....
Ik hoop voor U dat beide landmeters hetzelfde resultaat opmeten.
Dan kan je je beroepen op het akkoord dat jullie sloten over de aankoop.
Maar aangezien deze (denk ik) nog niet officieel gemaakt is nu zal het een lange, zotte en misschien kostelijk proces kunnen worden.

Alles verplaatsen zal nog de beste oplossing kunnen zijn.

yannickd
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 18 apr 2015 14:46

Beste,

Allemaal bedankt voor de informatie.
Inderdaad de haag zal moeten verplaatst worden.

Enigste vraag is deze 50cm regel van de andere perceelgrens ook van toepassing in bosgebied?
Volgens kadaster gaat het over bosgebied en ik vermoed dat het dan ook op de perceelgrens staat.

Concreet weten we nu dat +/- 60m haag (15 jaar oud) moet verplaatst worden. Ongeveer 50 cm naar achter.
Bestaat een kans dat een vrederechter zegt dat de eigenaar van het landbouwperceel een stuk moet verkopen, omdat kost baten gezien de kost voor verplaatsen hoger is dan aankoop en dat de eigenaar van het landbouwperceel geen hinder ondervind van de haag. (dit gedurende 15 jaar niet).

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 18 apr 2015 16:10

Ik zou nog een paar pogingen trachten te ondernemen om dit schriftelijk recht te laten zetten met de eigenaar, kwestie van toch wat goede wil te tonen. En daarna met opzet tot een zaak voor de vrederechter of oproep in verzoening laten komen. Je weet nooit dat de eigenaar dan toch toegeeft. Tenslotte is de haag ondertussen 15 jaar en is er in het verleden toch een en ander opgemeten waar dan niks mee gedaan werd. Waarom dan nu pas ?

chantika
Berichten: 961

#9 , 18 apr 2015 16:22

Dat er niets mee gebeurd is, is ook de fout van ts. Inderdaad een schriftelijk voorstel aangetekend opsturen. Vermelden dat je de kosten van de akte zal betalen. Een degelijke prijs per m2 afspreken. (gemiddelde van de prijs van bouwgrond en landbouwgrond)

Nu versta ik de buur ook als hij niets onderneemt zal het stuk grond na enkele jaren verworven zijn.

yannickd
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 18 apr 2015 17:19

Beste,

Inderdaad. Het is 15 jaar geleden opgemeten geweest om dat toen reeds een overtreding is gemaakt. De persoon die dit regelde is ondertussen gestorven.
De eigenaar van het stuk landbouwgrond was hiervan op de hoogte.

Ons lijkt het vooral de deze 2 maal langs de kassa willen passeren. Er is een PV van opmeting gemaakt en ondertekend door beide partijen. Ook is een handgeschreven papier teruggevonden met een bedrag van betaling. Verder niets. Blijkbaar is dit dus niet doorgegaan naar de notaris.

Nu ben ik van mening dat deze mensen zeker geld hebben gekregen anders wacht je zeker geen 15 jaar om een overtreding te laten rechtzetten.

Wij zijn gewoon een beetje op zoek naar de beste oplossing.
Eigenaars van het stuk grond zijn ook niet voor onderhandeling vatbaar, enigste mogelijkheid is voor hen de haag verschuiven. Maar dist is nu net een helse klus.
Dat wij in overtreding zijn is duidelijke, dat hier kosten aanhangen ook, maar ons verplichten om tegen eind deze maand alles te kunnen verplaatsen is voor ons een beetje moeilijk.

Toch bedankt voor het advies. Misschien hebben er nog mensen mogelijke oplossingen.

yannickd
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 11 aug 2015 13:58

Beste,

Ondertussen is er wat ondernomen, maar nog geen eigenlijke beslissing.
Nog even kort het verhaal.

In 2000 zijn wij begonnen met de afpaling van ons perceel (gebruik te maken van een bekaert afsluitingsdraad, met beukenhaag die erin groeit). De draad + haag staat tussen onze tuin en een open veld (bosgrond). In 2001 heeft de eigenaar van het veld ons laten weten dat er iets niet correct is met deze afsluiting (= draad + haag). Samen is er een landmeter aangesteld die in 2001 vaststelde dat een stuk van de afsluiting (50m van de 75m, +/-15cm) te ver op zijn eigendom staat. Dit is vastgelegd in een PV (door de landmeter opgemaakt) waarbij werd vastgelegd over te gaan tot verkoop van een stuk grond, zodat de afsluiting correct staat.

De persoon in kwestie (die het pv heeft ondertekend) was nog niet echt eigenaar van het stuk grond, maar tekende in naam van zijn zieke moeder. Hij had mondeling voorgesteld aan mijn vader alles te regelen nadat hij officieel het veld zou erven.

Nu gaan we naar 2004, waarbij mijn vader komt te overlijden en mijn moeder zonder enige vraagtekens ervan uitgaat dat de volledige kwestie in orde is.

Later sterft de eigenaars van het stuk veld, en zou de man, waarmee in 2001 was afgesproken het geheel erven. Nu is hier (zonder dat wij hiervan op de hoogte waren natuurlijk) iets veranderd. Zijn vrouw (lees partner, geen wettelijke verbinding) had goed zorg gedragen voor de vorige eigenaars en erft zo het stuk veld.

Tijd verloop, tot in 2014, wanneer een stuk houten keerwand word vervangen (door ons, nog steeds in de veronderstelling dat alles goed staat) en achteraf wordt kapotgereden door de boer.
Zo komt de bal aan het rollen en laat de nieuwe eigenares een opmeting uitvoeren, waarvan wij begin 2015 de resultaten krijgen (waaruit blijkt dat de afsluiting nog steeds op haar stuk grond staat).

Korteling krijgen wij een aangetekend schrijven door haar advocaat om het nieuwe PV (dus opgemaakt in 2015) van de landmeter te ondertekenen, alsook de afsluiting te verzetten. Dit als antwoord op ons aangetekend schrijven om eventueel over te gaan tot verkoop van het stuk (waarvan wij dachten dat was gebeurd in 2001).

Wij willen dit zo snel mogelijk regelen, alsook zeker geen ruzie zoeken met de buren. Maar ondertussen is de beukenhaag 15 jaar oud (2.40m hoog). De draad is volledig in de haag gegroeid, dus verzetten = afbreken en opnieuw beginnen met jonge haag.

Kunnen wij eventueel nog iets proberen zodat afbraak niet nodig is? Moest mevrouw bv. niet op de hoogte zijn van de overtreding toen ze erfde? De haag stond er toen al (en het PV van de landmeter was opgemaakt). Kunnen wij dit op een positieve manier oplossen?

Alle informatie en tips zijn welkom.
Mag ook per telefoon: 0489 54 20 93

Alvast bedankt.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 12 aug 2015 15:40

toch nog iets niet duidelijk voor mij...

Hebben jullie nu het stuk grond gekocht of niet?

maw, hebben jullie aan de toemalige eigenaar geld gegeven in ruil voor eigendomsrecht van dat stuk grond?
Zoja, dan is dit toch uw grond? Dus heeft een ander daar niets over te zeggen...?


Los van bovenstaande...

In principe zal je de afsluiting moeten verwijderen als die niet op uw grond staat.

Je kan dit ook voor de rechtbank brengen en hopen dat de rechter oordeelt dat er sprake is van rechtsmisbruik en dat de last die dit voor u meebrengt niet evenredig is met het voordeel dat de eiser hiermee heeft.

Terug naar “Andere”