plaats groene haag

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

plaats groene haag

#1 , 21 nov 2014 15:20

Wij bouwen een nieuwe woning, onze toekomstige buur heeft een groene haag als afscheiding die hij jaarlijks moet onderhouden. Wij wensen onze tuin af te sluiten en onze buur eist dat wij een halve meter laten tussen zijn haag en onze afsluiting zodat hij zijn haag kan onderhouden. Zijn haag staat op zijn grond maar de zijkant van de haag komt tot op de perceelsgrens. Dus hij wil onze grond gebruiken om zijn haag te onderhouden...

Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 nov 2014 15:32

Neen kan niet. Maar je zal hem wel moeten toelaten om zijn haag te knippen van op uw grond. Een soort ladderrecht zeg maar.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#3 , 21 nov 2014 15:36

Is er geen regel die zegt dat de rand van de groene op min 50 cm moet staan van de perceelsgrens? Ik dacht dat ik dit ooit ergens gelezen had op een site van ruimtelijke ordening...? Kan iemand dit bevestigen?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 nov 2014 15:39

Haag moet op een halve meter (tenzij anders bepaalt in het gemeentereglement) van de perceelgrens geplant zijn. Indien ze dichter staat, en er minder dan 30 jaar staan, kan u dan eisen dat hij ze verwijdert of herplant.

Laat hem weten dat u van zin bent om uw afsluiting tegen de perceelgrens te plaatsen, en als hij moeilijk doet kan u eens vermelden dat u de afstand van de haag tot de perceelgrens gaat nameten...

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 21 nov 2014 15:49

die halve meter... doelt u op het center van de haag of de dichtste kant van de haag. Dit is nl een belangrijk verschil...

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#6 , 21 nov 2014 15:50

En wat als de haag er langer dan 30jaar staat?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 21 nov 2014 16:14

Dan kan u niets meer eisen, behalve dat uw afsluiting tot tegen de perceelgrens komt.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 23 nov 2014 09:06

“Art.30...Wanneer een levende haag*tot afsluiting dient, moet zij, bij gebreke van een hiermee strijdig gebruik, op ten minste vijftig centimeter van de scheidingslijn staan. Iedere andere afsluiting mag op de uiterste grens van het eigendom worden geplaatst.”(7 oktober 1886 Veldwetboek).
* dit is het centrum.

“Art.2262. Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#9 , 23 nov 2014 21:00

@ demoor. die afstand van 50 cm is toch niet het centrum van de haag? Wat als de haag 2 meter breed is.
Ik denk dat hier bedoeld wordt op de rand van de haag. Lijkt mij ook het meest logische... Staat dit niet duidelijker in het wetboek?

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 23 nov 2014 21:19

Dus ik plant een haag op 50 cm. Planten is waar de stam in de grond gaat -het midden van de stam dus.
Ik laat die haag 6 meter breed worden dus drie meter op uw grond en daar moet u dan nog 50 cm van afblijven. Niet dus.
Afstanden worden gemeten van het midden van de stam.
Dus midden van de stam + 50 cm en dat zou uw grens moeten zijn.

Terug naar “Andere”