Overhangende eternite dakplaten.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

Overhangende eternite dakplaten.

#1 , 02 sep 2014 12:08

Sinds een paar jaar staat er bij de buur een soort berging (houten kepers constructie met eternite golfplaat als dak) voor het brandhout.
Omdat de constructie bovenaan geen rug heeft hangt het dakje ça. 20 cm boven mijn terras.
De achterbouw word nu mooi afgewerkt met composietplaten en we beginnen ons terras in gebruik te nemen sinds dit jaar. Moet ik aanvaarden dat deze situatie blijft of is er iets aan te doen.
We zijn met het terras omhoog gegaan om het regenwater van de achtergevel weg te houden. Bij de buren watert de tuin af naar de gebouwen. Wij hebben dit omgekeerd. Bovendien ben ik niet van de kleinste en kom met mijn hoofd net niet tegen die platen. Maar als ik aan die kant van het terras sta voel ik me toch wel ergens in een hok staan in plaats van buiten op terras. Ook een partytent zetten gaat wel lukken, maar nooit tot op die grens. Graag had ik wat tips/advies hier omtrent.

Als ik google, overhangende takken en groen vind ik genoeg info van, maar deze situatie ligt moeilijker.

Ook vraag ik me af hoe ik het verschil kan te weten komen of het een nieuw eternit zonder asbest betreft, of dat het een eternit recuperatie met asbest betreft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 sep 2014 14:42

U zoekt het volgende:
BW art 681: Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.

Daarnaast mag men niet zomaar tot aan de perceelgrens bouwen. Men moet minstens 1 meter van de perceelgrens blijven, of bouwen tegen een bestaande scheidingsmuur zonder deze te wijzigen. In alle andere gevallen is een bouwvergunning nodig (VCRO artikel 4.2.1: Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning: 1° de hiernavolgende bouwwerken verrichten, met uitzondering van onderhoudswerken: a) het optrekken of plaatsen van een constructie.).
Als er echter een scheidingsmuur stond, is dit echter niet altijd verplicht (Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is; Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen: 11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. [De maximale hoogte is beperkt tot 3,5 meter;]).

En dan is er nog de constructie die over u eigendom uitsteekt. Ook dit is niet toegestaan. U kan zich beroepen op artikel 544 BW (Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.), en stellen dat de constructie uw normaal genot verhindert.
Ook artikel 555 kan u gebruiken om uw buur te verplichten de constructie aan te passen (Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden, ofwel de derde te verplichten ze weg te nemen. Indien de eigenaar van het erf de wegruiming vordert van de beplantingen en gebouwen, geschiedt deze op kosten van degene door wie zij zijn tot stand gebracht, zonder enige vergoeding voor hem; hij kan zelfs, indien daartoe reden is, veroordeeld worden tot schadevergoeding wegens het nadeel dat de eigenaar van het erf mocht hebben geleden.).

Spreek uw buurman eerst eens aan, helpt dit niet kan u enerzijds de bouwovertreding (als hier sprake van is) melden bij de dienst stedenbouw van de gemeente, en anderzijds via de rechtbank vorderen dat de constructie afgebroken wordt of aangepast op basis van voormelde artikels.


Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 02 sep 2014 21:49

Producten met een fabricagedatum na 1996 of met een NT (new technology)-markering bevatten geen asbest. Golfplaten met ingewerkte verstevigingsstrippen zijn eveneens met zekerheid asbestvrij.

Indien asbest houdende golfplaten zeker niet toestaan dat de buur er 30 cm van afslijpt.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 02 sep 2014 22:52

Dan heb ik nog een bijkomend vraagje. De tuinen hebben afwatering naar de bij- en hoofdgebouwen. Toen ik de eigendom kocht was dat parkgebied. Zelfs een serre of losstaand tuinhuisje was niet toegestaan. Nu heeft iedereen getekend voor bouwgrond. er komt achteraan een straat, met woningen op termijn. Om de afwatering van het gebouw weg te krijgen zijn we met 30 cm omhoog gegaan en hebben een terras van 22m² aangelegd. de tuin tot op 2/3 watert nu af van de woning weg. Nu vraag ik me af of dit in orde is met wat bouwen/verbouwen en de wetgeving betreft. De koer is voorzien van een glazen verandadakje. Dat is gelegd tussen de met vergunning verbouwde achterbouw en met vergunning gebouwde scheidingsmuur kant andere buur. Dat is ca 19m². Deze werken zijn uitgevoerd door aannemers. Volledig officieel met factuur. Een veranda (liet ik me vertellen) van minder dan 20m² moet niet vergund zijn. Ben ik zelf hiermee in orde?

PS: normaal dat me word aangeraden eerst met de buur te praten. Maar die zegt ja, en schrijft 3 dagen later neen. Al meegemaakt. het word een briefje in de bus.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 02 sep 2014 23:05

PS: normaal dat me word aangeraden eerst met de buur te praten. Maar die zegt ja, en schrijft 3 dagen later neen. Al meegemaakt. het word een briefje in de bus.
Na dit briefje (of gesprek, naar keuze) zou ik ook nog een AS versturen voor u naar de rechtbank trekt, kwestie van aan te tonen dat u van goede wil bent en het eerst in der minne trachtte op te lossen, en dat u niet voor het minste naar de rechtbank trekt. En bij de rechtbank kan u ook eerst een (kosteloze) verzoeningsprocedure vragen, om hiermee nog meer uw goede wil voor een minnelijke oplossing aan te tonen.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 03 sep 2014 14:47

Hoe zaak voor rechtbank brengen vindt u hier:
http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=87" onclick="window.open(this.href);return false;
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-199 ... chter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 04 sep 2014 11:09

Hoe zaak voor rechtbank brengen vindt u hier:
http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=87" onclick="window.open(this.href);return false;
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-199 ... chter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat deed ik al eens, dat was na onenigheid met mijn advocaat zelf. Factuur in twee gedeeld en we waren weer weg.
Soms is het vredegerecht echt wel handig. Maar die stap is nog niet voor morgen uiteraard.
Eigenlijk is de hoofdreden waarom ik de buurvrouw wil aanschrijven is omdat zij melding maakte onlangs bij de politie. Ze is nu al 2 jaar jaloers omdat onze verbouwingswerken bijna voltooid zijn. Ik heb onze oprit in lijn met het paadje aan de voordeur in rechte lijn gelegd. 2 kapotte boordstenen van haar vervangen en we hadden enkele klinkers van haar op overschot. Haar oprit lag nl een stukje op mijn grond. Omdat ik niet beschuldigd wou worden van diefstal had ik haar klinkers netjes gestapeld op haar oprit. Netjes op de kant zodat er nog steeds 2 wagens op konden parkeren. Krijg ik daarop de politie aan de deur wegens storten van afval. Stel je voor. ik draag alle kosten en verbeter de kwaliteit van haar oprit, en dan krijg je dat weer op je brood. Aangezien die klinkers van haar oprit afkomstig waren zijn ze haar eigendom. Had ik die achter in mijn tuin gelegd kreeg ik een melding van diefstal. Zo is ze wel, die buurvrouw van me.
Ik moet me enkel nog eens informeren over dat terras van mij. Op moment van aanleg was het daar parkgebied. Nu bouwgrond. Dan schrijf ik haar een briefje.
Alvast wil ik iedereen bedanken die schreef in deze topic. De tips zijn hier altijd zeer nuttig.

Terug naar “Andere”