Achterbouw van buren staat op onze grond

Frenz
Topic Starter
Berichten: 3

Achterbouw van buren staat op onze grond

#1 , 26 aug 2014 20:04

Een vijftal jaren geleden kochten we een halfopen bebouwing met bijbehorende grond. We plannen nu een grondige verbouwing, maar nu blijkt dat een groot deel van de achterbouw, dat al jaren door de buren gebruikt wordt, volgens het kadaster toch volledig op onze grond staat. De tuin die achter deze bouw ligt is ook onze eigendom. Er is van deze 'regeling' geen vermelding gemaakt in onze koopakte. Kan ik hen vragen de achterbouw te ontruimen om eventuele afbraak- en/of verbouwingswerken aan te vangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 aug 2014 20:25

Hoe lang staat die achterbouw er al? Heb je de buur er al over aangesproken?
Staat die bouw VOLLEGIG op uw grond of maar een paar decimeter?
Wat zegt het kadasterplan?

limelight
Berichten: 232

#3 , 27 aug 2014 10:35

Hou er wel rekening mee dat het kadaster niet altijd correct is. Zo worden daar regelmatig schuine lijnen recht getrokken, en is het niet altijd up to date. Om zeker te zijn stel je best een landmeter aan.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 27 aug 2014 10:53

U zal op de eerste plaats de kadastrale grenzen van uw perceel moeten laten bepalen, om hiervan bewijs te hebben.
U zult idd een goeie landmeter moeten aanstellen. En U zult ook moeten nagaan hoe lang die buur oneigenlijk gebruik maakt van uw perceel.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 27 aug 2014 15:09

Misschien de landmeter best via de vrederechter laten aanstellen anders is zijn grensbepaling niet tegenstelbaar.

Frenz
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 28 aug 2014 11:12

Ik heb mijn buur er nog niet over aangesproken. Ik zou namelijk eerst willen weten of ik juridisch sterk (of zwak) zou staan. De tweewoonst is oorspronkelijk van 1936. De achterbouw (keuken + badkamer) werd halverwege de jaren '80 geplaatst. De stallen en bergingen die nog tegen die keukens werden geplaatst, daar draait het om. Die staan, volgens het kadasterplan, volledig op onze grond. Wanneer deze bijgeplaatst werden, weet ik niet. Zoals vroeger wel vaker het geval was, was de tweewoonst eigendom van 1 familie. Bij de verkoop van het ene deel zijn de bergingen verdeeld zoals ze nu zijn, maar daar staat niets van in een akte of zo.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 28 aug 2014 12:19

Alles zal afhangen hoe lang dat gebouw op uw grond staat, ivm de 30 jarig verworven rechten.

Frenz
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 28 aug 2014 22:58

Alvast bedankt voor al deze reacties. Ik weet ondertussen welke richting ik uit moet. Nog één vraagje : hoe kan mijn buur eigenlijk aantonen dat hij al 30 jaar of langer gebruikt maakt van de gebouwen op onze grond?

giserke
Berichten: 2434

#9 , 01 sep 2014 11:55

Alvast bedankt voor al deze reacties. Ik weet ondertussen welke richting ik uit moet. Nog één vraagje : hoe kan mijn buur eigenlijk aantonen dat hij al 30 jaar of langer gebruikt maakt van de gebouwen op onze grond?
Dit kan van alles zijn:
Foto's, facturen, getuigen, vergunningen, afgesloten verzekeringen, luchtfoto's (Oudere foto's te bekomen via de gemeente of in het legermuseum)...

Maar zoek eerst maar uit of U wel degelijk eigenaar bent van dat stuk ingenomen perceel.

Terug naar “Andere”