Beste,
Op 24/12/10 heb ik via een advocatenbureau een gewone en aangetekende brief gekregen van mijn vroegere verhuurder. Met als volgt dat ik nog schulden moet vereffenen van mijn laatste eindafrekening 2008 tegen 13/01/11 zoniet moet ik voor de kosten opdraaien.
Destijds kreeg ik nooit een officieel papier om te betalen en zelfs geen herinnering. Nu na meer of 2 jaar krijg ik deze brief.
Wat uitleg over de situatie: In 2008 heb ik daar nog 8 maanden gewoond en kreeg ik een opleg van meer dan 1187 euro waarvan er dan 375 euro werd afgetrokken van mijn huurwaarborg,dus het bedrag die ik nu nog moet is 812 euro. terwijl ik in het jaar 2007 nog 166 euro terug kreeg. Wat een verschil maakt van 1353 euro met het jaar voorheen.
Ik betaalde zelfs elke maand 111 euro provisie.
Van de verhuurder kregen wij telkens eind december de kopies van alle facturen en het officiele individuele afrekeningsdocument van mazout verbruik per appartement.
Daaruit bleek dat mijn verbruik spectaculiar gestegen was met bijna het dubbele en alsook dat de verhuurder de mazouttank volgooide terwijl de prijs op zijn duurst stond.(nochtans was daarvoor méér of tijd genoeg om dit te doen wanneer de prijs héél wat lager stond)
Toen ik daar aan de verhuurder om uitleg en details vroeg,kreeg ik als antwoord dat ik de firma maar zelf moest contacteren met als naam caloribel.
Het gebouw bestaat uit 8 appartementen en heeft maar één gezamelijke brander staan voor alles zowel de verwarming alsook het warm water zonder apparte tellers. Zelfs voor het water is dit ook gezamelijk. Hoe ze de berekening maakt is mij nog altijd niet duidelijk.
Het verbruik van de verwarming word door de firma Techem Caloribel opgemeten. De laatste 2 jaar was dat digitaal daarvoor was het met een soort vloeistof-buisjes die ze ieder jaar in het appartement kwamen vervangen. Voor het nieuwe systeem moest men zelfs niet meer binnen zijn in het app. wat ik wel ontdekte dat sinds die verandering mijn verbruik veel hoger was. Daarvoor zat ik altijd onder het gemiddeld en in 2008 is dat het dubbele op 8 maanden.
Alsook van buren die ook verhuisden in september,want hun eindafrekening was ook heel hoog meer dan 1500 euro.Die persoon heeft de verhuurder daar met aangetekend schrijven uitleg om gevraagd maar daar nooit geen antwoord op gekregen behalve dezelfde brief die ik nu kreeg. Na een controle van het verbruik samen kwamen wij uit aan de 49%van het totale verbruik van alle 8 appartementen. Deze week heb ik zelfs nog een derde bewoner gecontacteerd en met zijn verbruik van dat jaar erbij en kwamen we aan 75%. Wat dus wil zeggen dat de andere 5 appartementen samen maar 25% verbruikten. Die derde bewoner heeft nu dit jaar daar ook problemen mee met hoe de verhuurder aan zo'n sommen komt.
Ikzelf heb daarmee naar de vrederechter geweest en op 11/01/11 had ik een gesprek met die advocaat en vrederechter.
Daar kreeg ik het antwoord wanneer de huurder niet akkoord is met een eindafrekening omdat die denkt dat er iets niet juist aan is,hij dit dan zelf moet kunnen bewijzen.
Mijn vraag is of die firma correct is of kan er met de cijfers gesjoemeld worden?
Hoe worden die eenheden uitgerekend?
Want na opzoekwerk via het internet vind je héél wat klachten daar over.
Tot zelfs warmte verlies bij de brander wordt door gerekend aan de huurder.
Eveneens waren er in 2008 zware defecten aan de brander en werden die pas hersteld juist voor ik vertrok.
In die 8 maanden hebben de huisbewaarder ik samen zeker 30 keer water moeten bij steken om toch warmte krijgen van mijn chaufage. Ik woonde op het bovenste en had bijna nooit een warm appartement en tijdens de piekuren was warm water luxe.
Alsook vond ik nog in mijn eindafrekening facturen van leveringen mazout op 29 juli en 22 oktober(samen 6635l)terwijl ik vanaf juni al geen verwarmingsverbruik meer had en daar heb ik bewijzen van.Op 23 augustus verhuisde ik daar.
Daarbij stel ik mij ook de vraag of dat al die liters mazout wel op één adres werd geleverd en messchien wel ook bij de verhuurder twee straten verder?
Indien ze alles juist volgens de wet wil ik gerust die rekening betalen. Maar tot nu toe weiger ik dat nog altijd.
Wat kan ik nog doen?
Kunnen jullie mij helpen?
Moet ik nu ook een advocaat nemen?
Alvast bedankt voor de wijze raad