Bamboe woekert onder terras

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Bamboe woekert onder terras

#31 , 20 mei 2016 12:50

Bij elke rechtszaak gaat het erom of je kan bewijzen dat iemand art X of art Y overtreden heeft. Bij een boom zal dit niet moeilijk zijn, maar bij bamboe zal dit toch wat moeilijker zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#32 , 20 mei 2016 12:59

Bij elke rechtszaak gaat het erom of je kan bewijzen dat iemand art X of art Y overtreden heeft. Bij een boom zal dit niet moeilijk zijn, maar bij bamboe zal dit toch wat moeilijker zijn.
Klopt inderdaad, maar als de plant staat op het erf van de buur, en de wortels groeien onder het terras van TS, dan lijkt de bewijslast mij geen probleem.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#33 , 20 mei 2016 13:19

Mijn buurman onderhoudt zijn tuin niet. Die tuin staat vol met onkruid.
Zo staan er bijv. netels die een soort van bomen zijn geworden van ruim drie meters hoog.
Daardoor groeit er steeds opnieuw onkruid in mijn tuin.
Klopt het dat ik mijn buur kan verplichten het onkruid in mijn tuin te komen wieden niettegenstaande hij dat nalaat in zijn eigen tuin?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#34 , 20 mei 2016 13:33

Mijn buurman onderhoudt zijn tuin niet. Die tuin staat vol met onkruid.
Zo staan er bijv. netels die een soort van bomen zijn geworden van ruim drie meters hoog.
Daardoor groeit er steeds opnieuw onkruid in mijn tuin.
Klopt het dat ik mijn buur kan verplichten het onkruid in mijn tuin te komen wieden niettegenstaande hij dat nalaat in zijn eigen tuin?
Je kan desnoods schadevergoeding vragen, maar hem niet aanstellen als u tuinman.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#35 , 20 mei 2016 13:34

Mijn buurman onderhoudt zijn tuin niet. Die tuin staat vol met onkruid.
Zo staan er bijv. netels die een soort van bomen zijn geworden van ruim drie meters hoog.
Daardoor groeit er steeds opnieuw onkruid in mijn tuin.
Klopt het dat ik mijn buur kan verplichten het onkruid in mijn tuin te komen wieden niettegenstaande hij dat nalaat in zijn eigen tuin?
Ja dit klopt.
Dit kan een inbreuk op de wet van redelijke burenhinder zijn, en eigenlijk ook opnieuw een inbreuk op de aansprakelijkheidswet.
Ook hebt u art 544 bw aan uw kant.

Ik neem aan dat je artikels zelf kan opzoeken voor meer uitleg...

P.S. Je kan hem uiteraard niet verplichten om zelf te komen wieden, maar dan zal hij iemand moeten langssturen om de boel op te ruimen.
Laatst gewijzigd door mjers op 20 mei 2016 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#36 , 20 mei 2016 13:35

Mijn buurman onderhoudt zijn tuin niet. Die tuin staat vol met onkruid.
Zo staan er bijv. netels die een soort van bomen zijn geworden van ruim drie meters hoog.
Daardoor groeit er steeds opnieuw onkruid in mijn tuin.
Klopt het dat ik mijn buur kan verplichten het onkruid in mijn tuin te komen wieden niettegenstaande hij dat nalaat in zijn eigen tuin?
Je kan desnoods schadevergoeding vragen, maar hem niet aanstellen als u tuinman.
Het staat die buur vrij hoe hij dit oplost. Maar hij moet dit wel degelijk oplossen...

tira00
Berichten: 929

#37 , 20 mei 2016 13:51

Toch maar allemaal vaag hoor, veel eigen meningen.

Zie een vrederechter al lachen als je komt klagen over een paar sprietjes bamboe ( klimop, onkruid, enz) en "de schade" die je daardoor NU zou hebben.

Mariette
Berichten: 2507

#38 , 20 mei 2016 17:08

Het is niet omdat je de wortels mag wegkappen volgens art 37 vwb, dat je dit ook effectief moet doen. Op basis van artikel 1383 bw moet de buur zelf die wortels verwijderen indien jij dat wenst.
Indien U de wortels van sommige bomen weghakt, kan het zijn dat die boom kapot gaat. De wetgever heeft dus bepaald dat indien die wortels in uw grond zitten, je het récht hebt deze te verwijderen.
.
Je hebt inderdaad het recht om die wortels te verwijderen indien je dat wenst. Maar artikel 37 zegt niets over art 1383 van het bw. Dus als je handeld op basis van artikel 37 vwb is artikel 1383 nog steeds van toepassing. Dus als je de boom beschadigd kan je vervolgd worden op basis van artikel 1383 bw.

Ter info: er is geen enkele situatie behalve overmacht en noodweer waarin men geen rekening moet houden met de aansprakelijkheidswet. Een persoon is nu eenmaal altijd verantwoordelijk voor de eigen handelingen.
het gaat hier over wie de wortels van de bamboe-grassen moet verwijderen dacht ik. Niet over het behoud van de grassen die onder het terras groeien.

Zoals ik reeds schreef heeft in dit geval de moederplant geen probleem indien de wortels op grond van de TS worden verwijderd. Het gaat hier NIET over een boom, maar over grassen.

Anderzijds over bomen: volgens de wet ben ik gerechtigd mijn grond wortel-vrij te maken en dus niet alleen de wortels van de bamboe te verwijderen, maar ook wortels van bomen die in mijn grond zitten; Als de boom dan daaraan kapot gaat, had de eigenaar van de boom deze misschien wat verder op zijn eigen grond moeten zetten? Als de takken van de boom van de buurman over mijn schutting hangen, kan ik vragen of hij deze wil verwijderen, ik mag deze niet zelf afknippen. De wortels daarentegen kan ik zonder toestemming verwijderen.
Laatst gewijzigd door Mariette op 20 mei 2016 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette
Berichten: 2507

#39 , 20 mei 2016 17:18

Bij elke rechtszaak gaat het erom of je kan bewijzen dat iemand art X of art Y overtreden heeft. Bij een boom zal dit niet moeilijk zijn, maar bij bamboe zal dit toch wat moeilijker zijn.
Klopt inderdaad, maar als de plant staat op het erf van de buur, en de wortels groeien onder het terras van TS, dan lijkt de bewijslast mij geen probleem.
U heeft echt geen kaas gegeten van tuinieren.

De bamboe is niet zomaar "een plant", de bamboe is een wortelgestel met uitlopers, op die wortels komen bamboestokken. Over welke "plant" heb je het dan als de buurman als zijn wortelstokken+bamboestokken heeft verwijderd en in uw gazon groeien hopen bamboestokken?

Afbeelding

Mariette
Berichten: 2507

#40 , 20 mei 2016 17:26

Mijn buurman onderhoudt zijn tuin niet. Die tuin staat vol met onkruid.
Zo staan er bijv. netels die een soort van bomen zijn geworden van ruim drie meters hoog.
Daardoor groeit er steeds opnieuw onkruid in mijn tuin.
Klopt het dat ik mijn buur kan verplichten het onkruid in mijn tuin te komen wieden niettegenstaande hij dat nalaat in zijn eigen tuin?
Interessant hé?

Mijn gazon komt van buur A (deze moet het gras dus komen afmaaien), mijn klimop komt van buur B (deze moet de klimop dan komen snoeien) en mijn kornoelje komt van buur C: die wil ik verwijderd zien. Leuke dingen voor den mensch.
Zou het ook gelden voor onkruidzaden die via de lucht van mijn buren in mijn tuin komen waaien? Want dan mogen ze natuurlijk alle drie komen wieden, en zal ik waarschijnlijk bij hen moeten gaan wieden: wiens onkruid waait eerst? :mrgreen:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#41 , 20 mei 2016 17:34

Mijn vraag was dan ook oratorisch bedoeld om aan te tonen dat het allemaal niet vanzelfsprekend is wie verantwoordelijk kan gesteld worden en wie wat zou moeten doen......

Een oprit die omhoog komt door de wortels van een reuzengrote boom bij die buur: verantwoordelijkheid ligt voor de hand.
Zaden e.d.m. die door de wind aangevoerd worden uit belendende tuinen en spontaan beginnen te groeien in je tuin: twijfelachtig (zou er kunnen op wijzen dat je zelf je eigen tuin niet goed onderhoudt).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette
Berichten: 2507

#42 , 20 mei 2016 17:39

Een oprit die omhoog komt door de wortels van een reuzengrote boom bij die buur: verantwoordelijkheid ligt voor de hand.
Net niet, want die wortels moet je zelf weghalen als ze je storen. De takken moeten dan weer door de buurman worden verwijderd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#43 , 20 mei 2016 17:45

Men mag ze zelf weghalen maar men moet dat niet.....
Trouwens je kan je oprit toch niet preventief opbreken om te zien of er geen wortels aan het groeien zijn....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette
Berichten: 2507

#44 , 20 mei 2016 18:21

Men mag ze zelf weghalen maar men moet dat niet.....
Trouwens je kan je oprit toch niet preventief opbreken om te zien of er geen wortels aan het groeien zijn....
dat is dan weer anders bij bamboe: daar zie je de scheutjes netjes een voor een hun kopje boven de grond steken. Bamboescheuten zijn heel lekker. Zijn die scheuten dan ook eigendom van de buurman die op zijn grond een stukje bamboeveld heeft aangelegd?

mjers
Berichten: 1788

#45 , 20 mei 2016 19:30

Een oprit die omhoog komt door de wortels van een reuzengrote boom bij die buur: verantwoordelijkheid ligt voor de hand.
Net niet, want die wortels moet je zelf weghalen als ze je storen. De takken moeten dan weer door de buurman worden verwijderd.
Mariette, dit moet nu echt stoppen, u bent totaal verkeerde informatie aan het rondsturen en bent duidelijk niet geïnformeerd over dit onderwerp.
Ik heb u alle wetteksten gegeven die er hierover bestaan, en nog wijk je niet van uw visie af, alles is hier dan ook over gezegd. Als je niet akkoord bent probeer dan de wetgeving aan te passen.

Tijd dat een moderator ingrijpt lijkt me. TS heeft zijn antwoord gekregen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”