geld geleend aan iemand in goed vertrouwen. hoor niks terug.

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

geld geleend aan iemand in goed vertrouwen. hoor niks terug.

#1 , 25 mar 2015 11:54

Hallo,

Sinds enkele dagen na gepraat te hebben via telefoon na iemand te leren kennen op een datingsite, bleek ze zware financiële problemen te hebben. We ontmoetten elkaar en het klikte. Ik heb mijn spaargeld aan haar geleend in goed vertrouwen. Op dat moment was het bijzaak, ik had er 100% vertrouwen in het geld terug te zien. Tevens had ik haar getrakteerd op restaurant en kleine dingetjes met mijn verliefde kop.

Het betreft een Canadees meisje die binnen 4 weken terug vertrekt naar Canada (Montreal). Ze woonde hier met een ex (sliepen apart, wat waar is, de situatie was er echt slecht.. ik heb haar ex nog horen reopen tegen haar aan de telefoon).

Ik heb enkel haar volledige naam, en haar telefoonnummer (ze neemt niet meer op).

Wat kan ik doen? Haar vrienden op facebook contacteren? Politie? ... iets?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 25 mar 2015 12:24

U kan proberen bij politie met alle gegevens die u ook maar kan hebben.

Maar ik vermoed dat er niets op papier staat dus geen leningscontract.
Politie kan adres van ex controleren als u dat hebt
en nagaan of die Canadese - hebt u haar paspoort gezien?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 25 mar 2015 13:27

You have been scammed.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 mar 2015 13:44

You have been scammed.
Inderdaad hier kun je niets meer aan doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fieke0509
Berichten: 188

#5 , 25 mar 2015 14:00

Denk idd dat je bedot bent.

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 25 mar 2015 17:10

Ik kan haar adres achterhalen via via denk ik.

Haar volle naam heb ik ook.

Geld is in cash gegeven (100€), en een klein bedrag (20€) is overgeschreven. Heb haar nog getrakteerd op eten e.d. maar dat moet ik niet terugzien. Ik weet dat 120€ een klein bedrag is, maar tesamen met reiskosten om haar te zien, de traktaties zodat ze kon eten zit ik over de 200€. Het gaat me niet perse om het geld, maar ze heeft me ongelooflijk gekwetst.

Ze was al heel op haar privacy gesteld (1x aan de telefoon werd ze heel kwaad uit het niks hierover). Nu begrijp ik waarom.

Hoe dan ook ze verblijft nog tot eind april in Antwerpen.

Ze is Canadase. Haar ID heb ik uiteraard niet gevraagd op dates.. dus ik kan dit niet met 100% garanderen maar ze sprak vaak over Vancouver, en sprak Canadees-Engels.

Als er hier mensen op OKC zitten, wil altijd haar username eens posten haha. *FACEPALM*

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 mar 2015 19:51

Uit je eerste post zou iedereen opmaken dat ze er met een dik pak geld vandoor was, en dat het dus bewuste oplichting was. Blijkt dus niet zo te zijn. Wees blij.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 26 mar 2015 09:04

k heb mijn spaargeld aan haar geleend in goed vertrouwen.
Gelukkig heb je maar 120€ spaargeld, denk ik dan ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 26 mar 2015 10:13

het is een bewuste oplichting. in haar berichtjes doet ze alsof ze niks gekregen heeft EN zegt ze nu naar de politie te gaan omdat ik haar bedreig (ik vroeg haar vriendelijk me te contacteren ivm het geld).

Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mar 2015 10:16

Overschrijving is traceerbaar.

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#11 , 26 mar 2015 10:20

100 in cash jammer genoeg niet :(

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 mar 2015 10:21

Zoals hierboven gezegd: wees blij dat het maar om 200 € gaat! Hoe haal je het in je hoofd om iemand die je op INTERNET (of all places!!!) leert kennen, geld te geven? Ik zou zelfs vrienden geen geld lenen zonder iets op papier te zetten. (Afin, als het om grote bedragen gaat. Eens iemand 50 € voorschieten om één of andere reden, is nu niet meteen zo'n groot risico.)

Je bent dom geweest en hebt enorm veel geluk dat je niet al te veel geld kwijt bent. Je kan proberen mensen op internet te waarschuwen voor mevrouw, maar juridisch haalt alles wat je gaat doen, niet veel uit. Zeker niet als ze effectief binnen een paar dagen terugkeert naar Canada.

Je kan altijd aangifte doen bij de politie. Als zij hier een paar honderd mensen op die manier opgelicht heeft, en het gaat over tienduizenden euro's die ze in totaal afgetroggeld heeft, dan zou de politie mogelijk wel in actie kunnen schieten. Maar daarvoor moet dus iedereen die opgelischt is, aangifte doen. Als jij de enige bent die ze opgelicht heeft, gaat het dossier waarschijnlijk verticaal geklasseerd worden, vermoed ik. Het is dus aan jou om te beslissen of je de tijd wil investeren om naar de politie te gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#13 , 26 mar 2015 13:33

ik heb haar ontmoet voor ik haar geld leende... maar naief is het. verliefd zijn en goedgelovig zijn etc.

mag je op internet mensen waarschuwen door iemands volle naam te vermoeden? mag ik een foto zetten met haar naam of is dit tegen privacy wetgeving in?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 mar 2015 13:41

Een foto zetten is volgens mij een brug te ver. Een waarschuwing plaatsen met bijvoorbeeld een link naar haar profiel op de datingsite, kan wel. Indien mevrouw meent dat u liegt, kan ze u voor de rechter dagen en zal jij mogelijk moeten bewijzen dat je verhaal waar is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#15 , 26 mar 2015 15:19

Ondertussen is ze naar de politie geweest en kreeg ik te horen dat er een PV opgesteld is om haar niet meer te contacteren.. de omgekeerde wereld.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”