Kan ik de advocaat van de tegenpartij aanklagen

rainbow
Topic Starter
Berichten: 9

Kan ik de advocaat van de tegenpartij aanklagen

#1 , 11 mar 2011 09:57

Vorige maand ben ik nogmaals naar de jeugdrechtbank moeten gaan voor een procedure die mijn ouders begonnen zijn om een omgangsrecht van mijn zoontje op te eisen.
Nu is het zo dat mijn advocaat en ik daar om 9u aanwezig waren en dat de advocaat van de tegenpartij zich ook ergens in het gebouw bevond, maar niet bij ons.
Na 3 kwartier heeft de griffier dan maar zelf de advocaat van mijn ouders gaan halen en kregen wij de mededeling dat zij vergeten was mijn ouders in te lichten.
Zij is dan alleen bij de rechter geweest om de situatie uit te leggen, waar de toestand heel gemoedelijk bleek te zijn, hiervan waren mijn advocaat en ik getuige.
Na enkele minuten werden mijn advocaat en ik ook binnengeroepen en wegens gebrek aan mijn ouders werd de zaak nogmaals uitgesteld.
Nu is het zo dat ik mijn advocaat mag betalen voor enkele uren, mijn vervoer en een dag verlof kwijt ben, dan nog maar te zwijgen over de extra emotionele schade, en dit enkel omdat de advocaat van de tegenpartij haar clieënten vergeten in te lichten was.
Ik heb reeds via mijn advocaat een tegemoetkoming trachten te eisen, doch zonder positief gevolg.

Zijn er andere stappen die ik kan ondernemen voor deze nalatigheid van de advocaat van mijn ouders?
Alsook beticht ik de rechtbank van onpartijdigheid daar het inleidende gesprek waar wij niet mochten bij zijn zeer gemoedelijk was, dit wordt ook bevestigd door mijn advocaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2011 14:36

Het is niet normaal dat de rechter tijdens de zitting praat met de advocaat van de tegenpartij en u en uw advocaat daar niet bij aanwezig mogen zijn.

Ik begrijp ook niet hoe uw advocaat dat aanvaard heeft? Als de advocaat van de tegenpartij binnengaat, waarom gaat hij dan niet mee? Heeft iemand hem tegengehouden of buitengestuurd? Ben je er zeker van dat je advocaat niet aanwezig mocht zijn?

Verder zie ik niet dat u met kans op succes schadevergoeding zou kunnen vragen van de advocaat van de tegenpartij.

rainbow
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 11 mar 2011 14:53

Ik vind het ook alvast niet normaal, maar de deur ging toe voor de neus van mijn advocaat en de griffier stond voor de deur.
Mijn advocaat stond daar met de mond vol tanden, maar heeft inderdaad niets ondernomen.
Mijn advocaat kan wel bevestigen dat ze niet aanwezig mocht zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 12 mar 2011 18:04

....en de griffier mocht ook niet binnen???
wat hebben rechter en advocaat dan aan het doen geweest???
heel raar

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 mar 2011 08:59

“Art.728.§ 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen...Art.992.De rechter kan, zelfs ambtshalve, de partijen of een van hen bevelen in persoon te verschijnen. Art.993.De beslissing vermeldt de plaats, de dag en het uur om in rechte te verschijnen...Art.996.De beslissing waarbij de partijen gelast worden persoonlijk te verschijnen...wordt door de griffier bij gerechtsbrief ter kennis gebracht van de partijen.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘heeft de griffier dan maar zelf de advocaat van mijn ouders gaan halen en kregen wij de mededeling dat zij vergeten was mijn ouders in te lichten‘

Onderzoek vooraf of de rechter uw ouders bevolen had in persoon te verschijnen. Vermits de beslissing waarbij uw ouders gelast werden persoonlijk te verschijnen hen door de griffier bij gerechtsbrief ter kennis diende gebracht was het niet aan hun advocaat om hen dit mee te delen. INDIEN zij nalieten hieraan gevolg te geven dan kan u vergoeding vorderen voor de schade die u daardoor leed.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rainbow
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 13 mar 2011 12:10

Het is zo dat mijn zaak nu reeds voor 4de keer is voorgekomen, de laatste keer was ongeveer een maand geleden en daar moesten beide partijen aanwezig zijn, aangezien we niet tot een compromis konden komen werd door de rechtbank beslist om de zaak uit te stellen tot 24 februari en werd bevolen om ondertussen tot een compromis te komen of ev. verzoening.
Dit is er niet van gekomen en dus zou de rechtbank beslissen over de uitspraak.
Op 24 februari dienden beide partijen alsook mij ex aanwezig te zijn voor de uitspraak, hier werd geen brief van het gerecht opgestuurd, maar werd medegedeeld door de rechter persoonlijk dat ierdereen toen diende aanwezig te zijn.( bij vorige zitting)
Ik werd hiervan nogmaals op de hoogte gesteld via mijn advocaat, maar de advocaat van de tegenpartij had dit nagelaten te doen.

Resultaat : terug een maand uitstel en een hoop extra kosten en emoties.

De advocaat van de tegenpartij heeft wel via mijn advocaat bevestigd dat zij vergeten was haar cliënten te verwittigen.
Kan ik dan iets doen om de schade via haar terug te verkrijgen, want volgens mijn advocaat niet?

rainbow
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 13 mar 2011 12:47

Art. 754. Wordt de zaak verdaagd, dan zendt de griffier daarvan een gewoon bericht aan de advocaten van de partijen, of aan de partij zelf indien zij geen advocaat heeft.

Dus mijn advocaat en advocaat van de tegenpartij werden verwittigd via gewoon bericht, maar zoals ik hierboven heb vermeld heeft de advocaat van de tegenpartij het nagelaten haar cliënten te verwittigen.
Volgens art.926 kan bij het niet opdagen van getuigen overgegaan worden naar schadevergoeding.

Art. 926. Een gedagvaarde getuige die niet verschijnt, wordt bij beschikking van de rechter veroordeeld tot een geldboete van honderd frank tot tienduizend frank, onverminderd de schadevergoeding voor de partij.
De beschikking wordt aan de getuige betekend met dagvaarding om te verschijnen binnen de gewone dagvaardingstermijn ten einde te worden gehoord op de zitting die de rechter aanwijst.

Maar in mijn geval zijn mijn ouders niet de getuigen, maar de tegenpartij en hebben zij het nagelaten op te dagen voor de zitting, mede dankzij de nalatigheid van hun advocaat.
Kan ik hun advocaat dan aanklagen en schadevergoeding eisen en via welke weg??
Hun advocaat heeft wel al via mijn advocaat laten weten niet op mijn eis in te gaan.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”