Duiven in het hok gedood door kat van de buren

djorkaef
Berichten: 138

Re: Duiven in het hok gedood door kat van de buren

#16 , 06 nov 2010 20:30

Als uw rondvliegende duiven op mijn kostuum schijten mag ik u dan ook aanklagen omdat ge uw duiven niet binnen houdt. Als uw duif tegen mijn auto vliegt en ik rijdt de gracht in zijt gij dan verantwoordelijk? De wetgeving voor vogels/katten verschilt van die voor schapen/honden. Een kat is geen dier om binnen te houden net zoals dat voor duiven niet zo is, ze leven ook in het wild. Gij moet uw kot maar hoog genoeg zetten of draad/obstakels zetten zodat ge geen last hebt van katten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawyer
Berichten: 15

#17 , 08 nov 2010 19:34

Even juridisch: artikel 1385 Burgerlijk wetboek zegt dat de eigenaar aansprakelijk is voor de schade die zijn dier aanbrengt.
U moet bewijzen:
- fout: het is de kat van mijn buur die mijn duiven heeft gedood;
- oorzakelijk verband: het is de beet van de kat die de dood tot gevolg heeft;
- schade: wat zijn uw duiven waard ?
Praktisch gezien een zeer zware taak voor een rechtbank. Als advocaat van de duivel (in dit geval de eigenaar van de kat) zou ik niet ontkennen dat een bepaalde kat mijn eigendom is. Dit kan toch bewezen worden door getuigen. Maar .... ik zou wel ontkennen dat het bewezen is dat het mijn kat was die de duiven heeft doodgebeten. En ik zou ook de waarde van uw duiven betwisten. Een procedure lijkt mij op voorhand verloren.
Enige mogelijkheid is dus dat de buur zijn verzekering (familiale) aanspreekt, die normaal ook schade van huisdieren dekt. Maar ik vermoed dat deze gaat weigeren iets te betalen omdat:
- het niet bewezen is dat het deze kat is
- er een franchise is en u niet bewijst dat de schade hoger ligt dan de franchise.
Maar: wie niet waagt niet wint.

artemis
Berichten: 3293

#18 , 09 nov 2010 11:39

Ben blij mijn bewering bevestigd te zien.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#19 , 09 nov 2010 12:07

Er is een verschil tussen een kat die duiven doodt en een duif die uw kostuum besmeurt e.

Moest ik duiven hebben en ik merk dat die kat ze afmaakt, tja bye bye kat zenne

Dat verschil tussen katten en honden is trouwens belachelijk, meeste mensen die ik ken kopen een kat en zetten ze meer buiten dan binnen, hou dan geen kat e zeg

artemis
Berichten: 3293

#20 , 09 nov 2010 12:11

Moest ik duiven hebben en ik merk dat die kat ze afmaakt, tja bye bye kat zenne
Mag niet en is strafbaar.

Veebee
Berichten: 565

#21 , 09 nov 2010 12:22

en andersom mag het dan wel? Nu ja, is nog altij verschil tussen strafbaar en gestraft worden e ;)

artemis
Berichten: 3293

#22 , 09 nov 2010 16:24

en andersom mag het dan wel? Nu ja, is nog altij verschil tussen strafbaar en gestraft worden e ;)
Zolang een kat vrij mag rondlopen zou ik dat een afschuwelijke en laffe daad vinden.
Bovendien werden hier andere constructieve voorstellen aangebracht en lijkt het mij npg steeds mogelijk om een duivenhok of -til catproof te maken.
Als deze kat er niet was dan kwam er een andere (of ze zijn er al), het is een eeuwig en wederkerend probleem.

Bovendien is de vraagsteller vooral in de aansprakelijkheid van de buurman geïnteresseerd en is hij niet meer teruggekomen na de suggestie om te informeren bij zijn familiale verzekering.

Ik vind je reactie dus ongepast, zeker op een 'juridisch' forum.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 nov 2010 16:38

Bovendien werden hier andere constructieve voorstellen aangebracht en lijkt het mij npg steeds mogelijk om een duivenhok of -til catproof te maken.
Maw, het "slachtoffer" in de zaak moet maar zorgen dat het niet meer kan gebeuren en de "dader" hoeft weeral geen verantwoording af te leggen. Dit is hoe veel mensen de laatste tijd de werking van justitie aanvoelen en hun geloof in ons rechtssysteem verliezen.

Veebee
Berichten: 565

#24 , 09 nov 2010 16:43

en andersom mag het dan wel? Nu ja, is nog altij verschil tussen strafbaar en gestraft worden e ;)
Zolang een kat vrij mag rondlopen zou ik dat een afschuwelijke en laffe daad vinden.
Bovendien werden hier andere constructieve voorstellen aangebracht en lijkt het mij npg steeds mogelijk om een duivenhok of -til catproof te maken.
Als deze kat er niet was dan kwam er een andere (of ze zijn er al), het is een eeuwig en wederkerend probleem.

Bovendien is de vraagsteller vooral in de aansprakelijkheid van de buurman geïnteresseerd en is hij niet meer teruggekomen na de suggestie om te informeren bij zijn familiale verzekering.

Ik vind je reactie dus ongepast, zeker op een 'juridisch' forum.
Das dan uw mening, ik ben van oordeel dat als je huisdieren wil, dat je er zelf voor zorgt EN voor verantwoordelijk bent!

Trouwens het is hier een juridisch forum, tenzij anders aangegeven gaat het hier om persoonlijk aanvoelen en ik vind dit onrechtvaardig.

Er is ook niets geweten over de voorgeschiedenis van de poster en zijn buurman, voor hetzelfde geld heeft hij al x-aantal keer gevraagd om zijn kat bij zich te houden en reageert die buurman totaal niet.

Ben is benieuwd of je nog zo katvriendelijk zult reageren als diezelfde kat elke dag in de zandbak van je kinderen zou komen "spelen" en er zijn behoeften achterlaat...

artemis
Berichten: 3293

#25 , 09 nov 2010 17:16

Bovendien werden hier andere constructieve voorstellen aangebracht en lijkt het mij npg steeds mogelijk om een duivenhok of -til catproof te maken.
Maw, het "slachtoffer" in de zaak moet maar zorgen dat het niet meer kan gebeuren en de "dader" hoeft weeral geen verantwoording af te leggen. Dit is hoe veel mensen de laatste tijd de werking van justitie aanvoelen en hun geloof in ons rechtssysteem verliezen.
Lanox, dat heb ik nooit beweerd. In mijn allereerste reactie stond:
De familiale verzekering dekt schade die iemand zijn kat bij anderen aanricht, maar dan moet u wel een bewijs hebben.
De verzekering zou kunnen oordelen dat de verantwoordelijkheid gedeeld is. Een kat kan nog steeds niet vliegen.
Er is mij één schadegeval met een loslopende kat bekend en waarbij de verzekering de (niet geringe) schade vergoed heeft, hoewel de gedupeerde voor een stuk mede-verantwoordelijk was.
Die piste blijft hier dus open voor de vraagsteller.
ik ben van oordeel dat als je huisdieren wil, dat je er zelf voor zorgt EN voor verantwoordelijk bent!
Daar ben ik het volledig mee eens maar wel onder de geldende wetgeving en door beide partijen.

Ben is benieuwd of je nog zo katvriendelijk zult reageren als diezelfde kat elke dag in de zandbak van je kinderen zou komen "spelen" en er zijn behoeften achterlaat...
Daar bestaan zeilen voor, zoals mijn buurman er een gebruikt die kinderen, zandbak en zelf katten heeft.

Er zijn veel oplossingen mogelijk als je ze maar wil zien.

Veebee
Berichten: 565

#26 , 09 nov 2010 21:03

Waarom moet die oplossing altijd van de benadeelde partij komen?

Voorkomen is beter dan genezen, dus huisdier loslopen? Dan moet je zorgen dat het enkel op je eigen eigendom kan.

Wij hebben een hond, maar de tuin is volledig afgemaakt en hij kan niet weg zonder tussenkomst van mensen.

Ik kan ook zeggen, geen afsluiting en laat elke buur zich maar zo een "bijtpak" aankopen voor het geval hij zou bijten?
Nogal rare redenering e :)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 10 nov 2010 10:51

Dan moet je zorgen dat het enkel op je eigen eigendom kan.
Heb je dat al eens geprobeerd met een kat??? ONMOGELIJK, tenzij je van je tuin een soort reuze voliaire maakt, met draad rondom en ook bovenaan.

Veebee
Berichten: 565

#28 , 10 nov 2010 12:19

je kan ze ook binnen houden e
Ik ken genoeg mensen met katten die binnengehouden worden en enkel onder toezicht buiten mogen

Wat mij enorm stoort is die mentaliteit van hij die schade ondervindt, heeft het zelf gezocht en moet zelf maar maatregelen nemen.
Slachtoffer heeft het zelf gezocht en normaal vind ik dat niet.

Franciscus
Berichten: 38583

#29 , 10 nov 2010 18:44

Als een kat een duif doodbijt dan is dat een dier dat een prooi heeft geslagen. ... maximaal een burgerlijk geding
Als een mens de kat dan doodt dan is dat dierenmishandeling ...en een strafbaar feit
Het bewijs EN causaal verband moeten bewezen worden.

Als de duif in 'volle' snelheid tegen ons raam vliegt en het glas is gebarsten .... hoe ga ik dan bewijzen dat het uw duif was/is.

In de wetgeving is er wel degelijk een onderscheid tussen bepaalde diersoorten en de gevolgen.
Maar zorgen dat de duiven veilig zitten zou als duivenliefhebber toch mijn eerste aandacht zijn.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#30 , 11 nov 2010 14:46

Als de duif in 'volle' snelheid tegen ons raam vliegt en het glas is gebarsten .... hoe ga ik dan bewijzen dat het uw duif was/is.
aan de hand van de ring
die duif zal na een aanvaring met zulke gevolgen niet meer verder vliegen ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”