Duiven in het hok gedood door kat van de buren

Vandebos
Berichten: 16087

Re: Duiven in het hok gedood door kat van de buren

#31 , 11 nov 2010 14:59

Maar zorgen dat de duiven veilig zitten zou als duivenliefhebber toch mijn eerste aandacht zijn.
En niet zoals bij ons in de buurt een 20tal jaar geleden beginnen met vergiftigd aas rond te strooien. Het is ongelofelijk hoe snel drie jongeren wiens huisdieren werden "gepakt" het luchtruim in de omgeving met een paar luchtkarabijnen "duivenvrij" kunnen maken en houden..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#32 , 11 nov 2010 15:53

Ik las recent een leuk artikel dat hier misschien van pas kan komen.

Blijkbaar krijgen katten van Valeriaan (kattenkruid) een soort roes, waarbij ze helemaal gaga en high worden;
Misschien is het aangewezen om ergens aan de scheiding gewoon een perkje valeriaan te planten, zodat die kat gewoon de duiven vergeet en enkel daar in dat stukje wil vertoeven? het moet de moeite zijn.

zie video in het eerste bericht:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=145753" onclick="window.open(this.href);return false;

Tope
Berichten: 916

#33 , 11 nov 2010 17:43

@ WVL
Onze vroegere buurman was een duivenmelker.
Hij hield duiven op zolder en ook in een groot hok in de tuin
Wij hadden drie poezen.
Nooit heeft één van onze poezen één duif te pakken gekregen, want ze konden er gewoonweg niet bij.

Toch heb ik het altijd best wel moeilijk gevonden naast een duivenmelker te wonen, want vb.:
* 's zondags mochten mijn kids niet met de bal in de tuin spelen
* ik mocht dan met moeite mijn was ophangen
* BBQ sessies moesten op voorhand gemeld worden, want dan werden de duiven binnengehouden.

En zo waren er nog wel wat regeltjes.
Als wij kloegen over de duivenstront op ons wasgoed dan beweerde buurman steevast dat dat onmogelijk van zijn duiven kon komen.
Droegen zij misschien Pamperkes, vroegen wij ons af.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat jij ervoor had moeten zorgen dat katten niet in dat hok binnengeraken.
Vermits er zeker meerdere katten in de buurt rondlopen kan je ook niet bewijzen dat de kat van de buurman het gedaan heeft.
In jouw plaats zou ik mijn hok hertimmeren, de doodgebeten duiven vergeten en zorgen dat de relatie met de buren leefbaar blijft.
Vergeet ook niet dat jouw buren meer last hebben van jouw duiven dan jij van hun katten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#34 , 12 nov 2010 11:21

Was hypothetisch sniper :D

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#35 , 12 nov 2010 14:05

mag ik even stout zijn. Zoals sommigen hier verwijzen naar Jef en Els en hun onderling meningsverschil zou ik zeggen

hang het duivenhok hoog in de lucht daar kan dan toch nie veel mis gaan hé.


Anderzijds weet ik wel dat in Nederland katten een speciaal statuut hebben. Door hun aard kunnen ze niet worden aanzien al een
dier dat je binnen de perken kan houden. Je kunt het ze ook niet leren tenzij door opsluiting (gewoonwording) en ze geen gevoel
ontwikkelen zelfs eerder een vrees om naar buiten te gaan. Maar zelfs dan maken katten nog hun eigen keuzes.
als je een oplossing vind om de kat te weren zou mijn oplossing zo zijn dat ik de dode duifjes zou laten voor wat ze zijn of zijn he tmisschien
van die prijsbeesten ?) en overleggen met de buur dat hij de kosten draagt om het duivenhok kattewerend te maken. De gulden midden
weg dus
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#36 , 12 nov 2010 14:54

Geef uw gebuur anders een goed recept om duif klaar te maken.

Veebee
Berichten: 565

#37 , 12 nov 2010 15:37

of kat aant spit :evil:

artemis
Berichten: 3293

#38 , 16 nov 2010 10:43

Blijkbaar krijgen katten van Valeriaan (kattenkruid) een soort roes, waarbij ze helemaal gaga en high worden;
Misschien is het aangewezen om ergens aan de scheiding gewoon een perkje valeriaan te planten, zodat die kat gewoon de duiven vergeet en enkel daar in dat stukje wil vertoeven? het moet de moeite zijn.
Even een misverstand rechtzetten: Valeriaan is niet hetzelfde als kattenkruid. Het zijn 2 totaal verschillende planten die wel allebei een grote aantrekkingskracht op katten 'kunnen' hebben, dwz dat niet elke kat op kattenkruid en/of valeriaan zal reageren.

De roes van kattenkruid duurt slechts 10 à 15 minuten, dan laten ze het plantje met rust en zijn ze weer helemaal zichzelf. Ik spreek uit ervaring want heb het zelf staan.

Bij valeriaan is het de (gedroogde) wortel die het hem kan doen.

WVL
Topic Starter
Berichten: 10

#39 , 16 nov 2010 12:28

Hallo,

Blijkbaar heeft mijn vraag toch wat reactie los gemaakt.

Gisteren is de kat nog een stap verder gegaan. Van de kippen die voorheen met rust gelaten waren is de kleinste gesneuveld. De kat heeft gewoon overdag het park binnengedrongen en de kip de strot afgebeten. Ik heb nu een foto van de kat die wegloopt met een deel van haar buit.

Navraag in de buurt leert dat de kat van een eigenaar is die nauwelijks naar de dieren omkijkt en dus ook de dieren nauwelijks eten geeft.

Ik heb geen zin in juridische procedures enz. Trouwens, iets verhalen op mensen die bij het OCMW zijn lukt waarschijnlijk toch niet. Ik ga de kat vangen en aanbieden bij de eigenaar. Is hij niet geinteresseerd om het dier een tijdje op te sluiten (eenmaal de kat één kip gevangen heeft volgen er waarschijnlijk nog) of maatregelen te nemen dan lever ik het dier af bij het asiel. Ik veronderstel dat ik daarmee niks onwettig doe?

Verder vind ik het inderdaad erg dat de bewijslast steeds bij het slachtoffer ligt. Ik snap wel dat veel mensen dan in de verleiding komen om in dergelijke gevallen de kat te doden en te laten verdwijnen, dan ligt de bewijslast bij de anderen en heb je geen gedoe.

Wat het onbereikbaar maken van kippen/duiven betreft ben ik akkoord dat je dit moet doen in geval van een vos. De vos is een wild dier die in Vlaanderen zijn natuurlijke biotoop heeft. Katten daarentegen zijn huisdieren en kan je volgens mij niet als een "wild" dier bestempelen. Vossen komen normaal gezien ook 's nachts (dan kan je de kippen opsluiten) de kat heeft een kip de strot afgebeten bij klaarlichte dag. De schade die katten aanbrengen aan de wilde natuurlijke fauna is trouwens enorm. Ik heb net nog een artikel gelezen over een gebied in Engeland waar katten één of andere zeldzame vogel met uitsterven bedreigen.


Groeten,

WVL
Topic Starter
Berichten: 10

#40 , 16 nov 2010 12:33

Wat de duiven betreft, die dieren zitten nu volledig opgesloten. Door het "recht??" van de buurman om zijn kat los te laten lopen is mijn tuin zitten de duiven nu 24/24 binnen. De duiventil katvrij opsluiten lijkt me een onmogelijke zaak, die kat is ongelooflijk vindingrijk en acrobatisch. Ik hoop de duiven opnieuw vrij te laten wanneer de kat is opgeborgen in het asiel.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#41 , 16 nov 2010 12:55

In de tweede wereldoorlog hebben de Duitsers gepoogd om duiven te dresseren om V2's te besturen. Het project was een beetje te ambitieus en heeft gefaald. Misschien is een luchtbuks hanteren wel haalbaar voor de beestjes. :mrgreen:

Mariette
Berichten: 2507

#42 , 16 nov 2010 13:06

Wat de duiven betreft, die dieren zitten nu volledig opgesloten. Door het "recht??" van de buurman om zijn kat los te laten lopen is mijn tuin zitten de duiven nu 24/24 binnen. De duiventil katvrij opsluiten lijkt me een onmogelijke zaak, die kat is ongelooflijk vindingrijk en acrobatisch. Ik hoop de duiven opnieuw vrij te laten wanneer de kat is opgeborgen in het asiel.
Is het noodzakelijk dat U zelf de eventuele eigenaar die zijn dieren amper eten geeft, gaat opzoeken?

Kat vangen, kat naar dierenasiel en veel grote zakdoeken tegen dat uw neus bloedt. Hoe wat waar wie kat? Haaa... dié kat? weg kat, niet meer gezien kat.

Sint-Joris
Berichten: 30

#43 , 08 sep 2011 17:47

Hopelijk wordt dit late antwoord me vergeven:

Mij lijkt de (eigenaar van de) kat verantwoordelijk voor de schade. De kat heeft weliswaar een vrije loop, maar de eigenaar blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor de daden ervan.
Het probleem blijft natuurlijk de bewijslast. Je moet bewijzen dat het hun kat is en dat het dat beest is die de duiven opat.
Daarnaast valt ook nog te discussiëren in welke mate het duivenhok had moeten afgesloten zijn. Sportduiven moeten nu eenmaal 'kunnen vallen', waardoor het onmogelijk is om de duivenhokken volledig af te sluiten.
Enerzijds mag je met vogels verwachten dat ze katten aantrekken; anderzijds mag je van niemand verwachten dat hij het hele jaar door zijn huis niet verlucht omdat er die ene kleine kans is dat er een kat binnensluipt en uitgerekend de kristallen vaas omver loopt...

Zelf heb ik een gelijkaardige situatie meegemaakt, maar dan toevallig met een duif. :P
In mijn vorige woonst had ik een zeer ruime veranda.
Toen het grootste verandaglas er in stukken bij lag, had ik het natuurlijk iets gemakkelijk om de schuldige te bewijzen: de dode (geringde!) duif lag er levenloos bij. Daarenboven stond in de vleugel nog een stempel van de eigenaar gedrukt.
Aanvankelijk werd ook hier de aansprakelijkheid door de eigenaar betwist. Uiteindelijk werd er in verzoening naar de Vrederechter (die overigens zelf met de duiven speelde) gegaan.
De duif heeft een vrije vlucht, maar de eigenaar blijft er verantwoordelijk voor.

Het zou nogal proper zijn. Als de kat wordt overreden, dan zijn ze eigenaar en zouden ze emotionele schadevergoeding moeten krijgen. Als de zelfde kat 'kattekwaad' uithaalt, dan zou de schadelijder haar vrije loop maar moeten accepteren.

artemis
Berichten: 3293

#44 , 08 sep 2011 18:27

Sint-Joris, komt de familiale verzekering tussen bij schade veroorzaakt door een sportduif? Zoja, wat was hun reactie dan?
anderzijds mag je van niemand verwachten dat hij het hele jaar door zijn huis niet verlucht omdat er die ene kleine kans is dat er een kat binnensluipt en uitgerekend de kristallen vaas omver loopt...
Een kat loopt geen vazen omver (tenzij in paniek), een hond daarentegen :wink:
Het zou nogal proper zijn. Als de kat wordt overreden, dan zijn ze eigenaar en zouden ze emotionele schadevergoeding moeten krijgen. Als de zelfde kat 'kattekwaad' uithaalt, dan zou de schadelijder haar vrije loop maar moeten accepteren.
Nu heb ik nog nooit van een emotionele schadevergoeding voor katten gehoord, ik ben het wel volledig eens met de rest van je redenering.
Het probleem zit hem in de bewijslast.

Sint-Joris
Berichten: 30

#45 , 09 sep 2011 08:15

Sint-Joris, komt de familiale verzekering tussen bij schade veroorzaakt door een sportduif?
Geen idee, maar lijkt me hetzelfde alsof een anders doodbrave hond de broek van de postbode verscheurt...
In deze zaak heeft de Belgische Duivenbond haar goed hart laten zien en de duivenmelker financieel ondersteund wegens jarenlang en onberispelijk lidmaatschap.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”